Istoria taxei auto, pe scurt

2007

– ianuarie : Intră în vigoare taxa de primă înmatriculare.

– martie: CE deschide procedura de infringement, motivând că taxa este discriminatorie pentru anumite tipuri de maşini.

– mai – decembrie: Statul român trimite mai multe propuneri de modificare a taxei, CE nu le acceptă.

– decembrie: CE a declanşat a doua etapă a procedurii de “infringement”, fază premergătoare acţionării României la Curtea Europeană de Justiţie.

2008

– aprilie: Guvernul aprobă o nouă variantă a taxei la care cuantumul creştea pentru maşinile noi şi scădea pentru cele SH.

– vară – toamnă: Numeroase voci din piaţa maşinilor noi atrag atenţia că, dacă taxa nu e modificată, industria va avea mult de suferit.

– noiembrie: Preşedintele Băsescu propune, în cursul unei vizite la Dacia, ca maşinile noi să fie scutite de taxa auto. În aceeaşi lună, Guvernul a aprobat exceptarea (până la final de 2009) de la plata taxei a maşinilor noi Euro 4 cu motor de sub 2000 cmc.

– decembrie: Guvernul decide triplarea taxei de poluare auto la achiziţionarea vehiculelor second-hand de import. În ţară se organizează numeroase proteste, confuzia domneşte la ghişeele ANAF.

– decembrie: Noul ministru al Mediului spune că vrea întoarcerea la taxa auto care era în vigoare în vara lui 2008.

2009

– februarie: Intră în vigoare o nouă variantă a taxei la care scade cu circa o treime cuantumul pentru maşinile second-hand.

– martie: Ministrul Mediului spunea că, în toamna lui 2009, taxa va fi înlocuită cu un impozit anual care să ţină cont de emisiile de CO2

– iunie: CE solicită României să modifice taxa fiindcă este discriminare să exceptezi anumite maşini de la plată, dar să creşti taxa pentru alte tipuri de vehicule.

2010

– februarie: Şi pentru maşinile noi Euro 4 cu motoare de 2000 cmc se plăteşte taxa, exceptarea ia sfârşit după ce Comisia a respins cererea României care voia prelungirea scutirii până la jumatatea anului.

– septembrie: Ministrul Mediului anunţa că va cere creşterea taxei auto pentru maşinile second-hand.

– noiembrie: Şi pentru maşinile Euro 5 se va plăti taxa după 1 ianuarie 2011, creşte taxa la second-hand.

– decembrie: Guvernul aprobă o nouă creştere a taxei pentru maşinile vechi

2011

– aprilie: Curtea de Justiţie a UE decide că taxa auto este discriminatorie, iar Guvernul este obligat să o modifice.

– mai: Autorităţile spun că vor modifica taxa, dar vin şi cu o noutate neaşteptată: şi maşinile înscrise în ţară înainte de 2007 vor plăti taxa, la revânzare.

– august: Guvernul a aprobat proiectul de Lege privind modificarea taxei auto.

2012

– 10 ianuarie: Noua lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost publicată în Monitorul Oficial.

– 30 ianuarie: Guvernul suspendă până la finalul anului 2012 prevederea prin care şi maşinile înscrise în ţară înainte de 2007 vor plăti taxa, la revânzare.

– 8 mai: Rovana Plumb îl înlocuieşte pe Laszlo Borbely în funcţia de ministru al Mediului.

– 7 august: Noi declaraţii despre schimbarea taxei pun piaţa pe jar.

Istoria celor cinci ani de taxă auto, detaliată

Taxa auto este discriminatorie

Prima variantă a taxei auto a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007, dar şi-a atras imediat dezaprobarea Comisiei Europene, care a declanşat în martie 2007 procedurile legale împotriva României din cauza acestei taxe. Comisia a cerut expres modificarea sistemului de taxare a autovehiculelor, argumentând că reglementările actuale sunt discriminatorii în cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.

În decembrie 2007, nemulţumită de prestaţia autorităţilor, CE a declanşat a doua etapă a procedurii de “infringement”, fază premergătoare acţionării României la Curtea Europeană de Justiţie. A doua etapă a procedurii de sancţionare consta în transmiterea unui aviz motivat, care conţinea recomandări ale modului în care trebuia modificată taxa.

Dacă nici în urma scrisorii de argumentaţie, România nu s-ar fi conformat rigorilor europene în materie, Comisia ar fi urmat să înainteze cazul Curţii Europene de Justiţie. Guvernul a discutat, în primă lectură, pe 31 martie 2008, noua variantă a taxei auto care includea în formula de calcul emisiile poluante şi a aprobat-o în 21 aprilie 2008. (Ordonanta 50/2008) Acea nouă versiune a taxei auto a intrat în vigoare la 1 iulie sub numele de taxă de poluare pentru autovehicule.

Noi modificări ale taxei

În acea nouă variantă a taxei, cuantumul creştea pentru maşinile noi şi scădea pentru maşini SH mai vechi, astfel că APIA spunea în vara lui 2008 că şi noua versiune a taxei e responsabilă pentru scăderea vânzărilor de maşini noi. APIA spunea atunci că e o politică absolut catastrofală să reduci taxa pentru maşinile foarte vechi şi adăuga că o astfel de strategie “sabotează” programul Rabla.

În ultima lună din 2008, Guvernul a mai luat încă o dată seama de declaraţiile alarmiste din piaţa masinilor noi şi a decis triplarea taxei de poluare auto la achiziţionarea vehiculelor second-hand de import, începând din 15 decembrie 2008.
Tot de la acea dată au fost exceptate de la plata taxei automobilele noi Euro 4 şi motor de sub 2.000 cmc.

Şoferii au protestat la final de 2008 în Bucureşti şi alte oraşe din cauza triplării taxei pentru maşinile second-hand care nu mai puteau fi înscrise cu taxe mai mici de 500 euro, în timp ce înainte erau şi valori de sub 200 euro.

Guvern nou, schimbări noi. Triplarea devine dublare

La nici zece zile după intrarea în vigoare a noii variante a taxei, noul ministru al mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat chiar după învestirea Guvernului, că doreşte să se suspende ordonanţa de urgenţă privind triplarea taxei auto emisă de Guvern în decembrie şi să rămână în vigoare doar cea din vară.

Astfel, la 20 februarie 2009, a intrat în vigoare noua taxă de poluare auto, redusă faţă de valoarea triplată la sfârşitul anului trecut şi dublă comparativ cu suma stabilită la momentul introducerii, în luna iulie 2008. Cele mai mici taxe ajungeau să fie de circa 200 de euro pentru maşinile second-hand mai noi, iar cele mai mari erau de 15.000 de euro, la maşini foarte vechi cu motoare extrem de mari.

Ordonanţa mai preciza că posesorii de maşini second-hand de import care au cumpărat sau lansat o comandă fermă pentru un autovehicul înainte de 15 decembrie 2008, dar nu l-au înmatriculat, aveau la dispoziţie 20 de zile calendaristice pentru a depune actele necesare achitării taxei auto la valoarea veche, înainte de triplarea din decembrie.

Comisia Europeană cere României să modifice din nou legislaţia

În data de 25 iunie 2009, Comisia Europeană cerea României, printr-o scrisoare de somare, să modifice (din nou) legislaţia privind aplicarea taxei de poluare. Comisia considera legislaţia – care suspendă taxa pentru anumite vehicule, însă îi creştea valoarea pentru maşini provenite din state membre – discriminatorie şi menită să protejeze industria auto naţională. APIA considera ciudată cerinţa, din moment ce procedura de infringement deschisă României în 2007 fusese închisă în 2009.

CE era nemulţumită de scutirea de la plata taxei a maşinilor noi Euro 4 cu motor de sub 2.000 cmc. Mai mult decât atât, Guvernul a cerut Comisiei Europene să accepte prelungirea perioadei de exceptare de la plata taxei auto pentru maşinile noi cu şase luni, până la sfârşitul lunii iunie 2010, dar solicitarea a fost respinsă, iar excepţia a fost ridicată la început de 2010. În urma unei corespondenţe între Bucureşti şi Bruxelles, reprezentanţii CE au acceptat ca perioada în care acest tip de maşini să poată fi înscrise, fără a se plăti taxa auto, să se prelungească pentru încă 45 de zile (15 februarie 2010), însă doar pentru proprietarii care le-au cumpărat până în ultima zi a anului trecut şi nu au apucat să le înscrie.

Curtea de Justiţie a UE ne obligă la noi modificări

O hotărâre a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, publicată în 7 aprilie 2011, arăta că, deşi algoritmul de calcul este corect, taxa auto de primă înmatriculare este în multe cazuri prea mare şi astfel descurajează importul în România a unor vehicule aduse din alte state ale UE.

CJUE conchidea că – dat fiind că taxa auto poate fi şi de 30% din valoarea maşinii, e descurajată înmatricularea de maşini second-hand în ţară, arăta hotărârea remisă de CJUE la cererea instanţei din Sibiu, care s-a sesizat de la cazul unui român nemulţumit de valoarea mare a taxei pe care a fost obligat să o plătească.

Autorităţile române spuneau la început că nu e nevoie ca taxa să fie modificată, fiindcă hotărârea CJUE se referea la o variantă a taxei care nu mai este în vigoare, însă, până la urmă, autorităţile au admis că taxa trebuie modificată.

Schimbări aprobate din nou

În şedinţa de Guvern din 31 august s-a aprobat proiectul de Lege privind modificarea taxei auto. Se prevedea o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

S-a stabilit că taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă.

Pe 10 ianuarie 2012, noua lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost publicată în Monitorul Oficial al României şi intra în vigoare la trei zile de la publicare.

Noua formă a taxei pe poluare auto trecuse de Senat pe 31 octombrie 2011, iar pe 15 decembrie 2011, şi de Camera Deputaţilor, Camera decizională în acest caz. Pe 5 ianuarie 2012 legea fusese promulgată de preşedinţie.

Guvernul a aprobat pe 11 ianuarie 2012 normele metodologice de aplicare a legii privind taxa, iar din 16 ianuarie se puteau duce la ANAF cei care au avut de primit bani pe motiv că taxa plătită de ei după 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată după noua lege.

Pe 30 ianuarie 2012, Guvernul anunţa suspendarea acestei prevederi, iar, în consecinţă, cei care au maşini înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007 le pot vinde până la sfârşitul anului 2012 fără ca cei care cumpără autovehiculele respective să plătească taxa pe poluare auto.

Ce se întâmplă în acest moment?

Noul ministru al Mediului, Rovana Plumb, a anunţat că taxa se va schimba, iar în acest scop a fost creat un grup de lucru. “Deocamdată, doar analizăm, dar mesajul dat colegilor din grupul tehnic este că trebuie să se ţină cont că, în România, sunt şase milioane de oameni care sunt în pragul sărăciei şi trebuie să venim în sprijinul lor”, spunea în iunie noul ministru.

Pe 7 august au venit noi declaraţii vagi. Ministrul spunea că taxa auto de primă inmatriculare se va schimba anul acesta şi va ţine cont de normele şi principiile europene, dar şi de “buzunarele românilor”. Ea a adăugat că grupul de lucru va prezenta în septembrie o poziţie.

În plus, ea a spus că taxa nu s-ar fi colectat anul acesta, însă premierul Ponta a intervenit şi i-a cerut ministrului Mediului, Rovana Plumb, să prezinte în viitoarea şedinţă de guvern o informare privind taxa auto, deoarece la nivelul ministerului există “un tip de confuzie” cu privire la situaţia taxei.

Sursa: Hotnews

2 COMENTARII

  1. Ce usor se joaca toti ministri mediului cu taxa de poluare / de mediu / sau cum se mai numeste in prezent … de parca ne-o platesc ei … din buzunarul lor …
    Si culmea, tocmai d-na Plumb are masina inmatriculata in Bulgaria !!!
    Ce tara ….

  2. Am o nelamurire asupra acestor taxe.
    Am incheiat un contract de leasing in iulie 2005 pe o durata de trei ani. In 2008, la expirarea contractului am inmatriculat masina pe numele meu. Ar trebui sa fi platit taxa de mediu/prima inmatriculare? Din punctul meu de vedere transferul de proprietate din 2008 nu necesita plata taxei de „prima inmatriculare” masina fiind deja inmatriculata in Romania cu numar de tip „B WXYZT”.

    Va rog sa-mi spuneti daca presupunerea mea e corecta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here