Comisia pentru agricultură din Camera Deputaților a modificat prevederile legii prin care marile magazine sunt obligate să vândă în spații speciale produse românești în proporție de 51%. Astfel, conform propunerilor deputaților din comisie, care au dezbătut sesizarea Comisiei Europene cu privire la încălcările legilor comercializării aduse prin această lege, supermarketurile nu vor mai fi obligate să vândă în acele spații produsele românești și nu vor trebui să le mai achiziționeze pe lanțul scurt.

„Unul dintre lucrurile cerute de Comisia Europeană, pe care l-am eliminat, este cel cu spaţii de vânzare stabilite concret pentru firmele româneşti, ceea ce se face oricum în lanţurile comerciale. Sunt vizibile reclamele care duc spre aceste rafturi de vânzare distincte. Un alt lucru care a deranjat a fost acel termen „lanţ scurt” care, din păcate, se regăseşte în legislaţia europeană şi trebuia înlocuit. Am avut mai multe propuneri, iar una se referea la acel parteneriat, care a fost acceptată în mare parte acum. Cei mai mulţi dintre cei care au participat la discuţie au acceptat varianta de parteneriat între market şi producător, care pare mult mai corectă. Până acum magazinele erau obligate să cumpere de pe lanţul scurt produse, adică din apropiere, nu prin două- trei mâini, ca să traducem. Lanţul scurt înseamnă direct, între producător şi mine”, a declarat preşedintele Comisiei pentru agricultură de la Camera Deputaţilor Ioan Munteanu, după dezbateri.

Cu privire la procentul impus prin lege, de achiziționare a cel puțin 51% din produse din categoria celor autohtone, pe lanțul scurt, comisia parlamentară a păstrat acest procent, deși Comisia Europeană ceruse ca el să fie eliminat.

O altă solicitare europeană s-a referit la termenul „produse româneşti”, invocându-se încălcarea principiilor legilor concurenței și liberei circulații a mărfurilor în spațiul european. Reprezentanții producătorilor au propus ca termenul prevăzut în lege să fie cel de „produse autohtone”, dar comisia nu a întrunit un vot favorabil în acest sens. De asemenea, CE a cerut renunţarea la obligativitatea etichetării „produs românesc”.

Legea nr. 150/2016, privind comercializarea produselor românești a fost votată în Parlament și semnată de șeful statului, dar s-a întors pentru dezbateri în Legislativ după Comisia Europeană a început procedura de infringement împotriva țării noastre, pe motiv că se încalcă principiile liberei circulaţii a mărfurilor şi serviciilor în UE. De altfel, legea nu fusese pusă în aplicare deoarece nu au fost emise normele metodologice de aplicare.

Ai nevoie de Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF sau MOBI, de AICI!

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here