Guvernul a adoptat o hotărâre prin care se aprobă Metodologia de evaluare externă a calității educației în învățământul superior. Această decizie legislativă certifică menținerea unor standarde înalte de calitate în învățământul superior, aliniate politicilor europene, având un impact pozitiv asupra pieței muncii, prin asigurarea unui nivel educațional adecvat cerințelor angajatorilor.
Hotărârea de guvern include două anexe: Metodologia de evaluare externă a calității educației în învățământul superior și Criteriile, standardele și indicatorii de performanță folosiți în acest proces.
Evaluarea externă a calității este realizată de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) sau de alte agenții de asigurare a calității, din România sau din străinătate, care sunt înregistrate în Registrul European pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR). Evaluarea trebuie să respecte Standardele și liniile directoare privind asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului Superior (ESG).
Începând cu 2025, ARACIS va evalua extern programele de studii pentru formarea continuă și educația permanentă. Programele de studii postuniversitare rămân acreditate până la următoarea evaluare periodică, care trebuie să aibă loc până cel târziu la 1 iulie 2026.
Noua Metodologie de evaluare externă a calității educației va intra în vigoare la 180 de zile după publicarea sa în Monitorul Oficial.
Contextul acestei metodologii derivă din prevederile Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, și necesitatea actualizării standardelor și indicatorilor de performanță în urma abrogării OUG 75/2005 privind asigurarea calității. Metodologia este organizată în șase capitole care acoperă:
- Dispoziții generale, incluzând scopul și principiile metodologiei;
- Sistemul de asigurare a calității, atât intern, cât și extern, și responsabilitățile aferente;
- Standarde și indicatori de performanță, inclusiv ghidurile aferente;
- Organizarea și desfășurarea activităților de învățământ superior, incluzând evaluarea externă necesară pentru desfășurarea legală a acestora;
- Procedura de acreditare, pentru diverse cicluri de studii universitare și programe, precum și pentru evaluările externe periodice;
- Dispoziții finale.
Hotărârea mai include o anexă la metodologie, care detaliază criteriile, standardele și indicatorii de performanță utilizați în evaluarea externă, referindu-se la capacitatea instituțională, eficacitatea educațională și managementul calității. Aceste criterii sunt specificate atât pentru evaluarea instituțională, cât și pentru evaluarea externă a programelor și domeniilor de studii universitare din diverse forme de educație.
Vezi aici Legea nr. 199/2023
Vez aici alte articole despre învățământul superior