Cameda Deputaților a adoptat, ca for decizional, un proiect de lege care modifică celebra lege de comercialzare a alimentelor, care impunea marilor magazine să expună 51% din produse din cele autohtone.

Astfel, din 2017, marii comercianți erau obligați să achiziționeze produse din categoriiile carne, ouă, legume, fructe, miere, lapte și panificație, în proporție de cel puțin 51% din volumul de marfă pe raft din lanțul alimentar scurt, de la producători autohtoni. Comieisia Europeană a cerut însă modificarea acestei legislații, care încalcă dreptul la libera circulație a mărfurilor, astfel că legea a fost modificată printr-un proiect legislativ inițiat în Parlament. Proiectul a fost votat cu 150 de voturi “pentru” în ședința din 25 februarie, astfel că acum va fi trimis spre promulgare președintelui Klaus Iohannis.

Proiectul adoptat prevede ca lanțul scurt, de la producători autohtoni, să fie înlocuit cu partenerul direct, categorie din care pot face parte atât producătorii din țara noastră, cât și alții – asociații de producători agricoli, coperative agricole, distribuitori. Este eliminată din lege cota de 51% și este introdusă o distincție între pertenerii direcți, în funcție de cifra de afaceri, iar contractul comercial va fi cel puțin pe durata a 12 luni.

Legea nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare

TEXT ACTUAL: Art. 2. – (1) Prevederile prezentei legi se aplică tuturor persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară relaţii comerciale cu produse alimentare, indiferent de forma de comerţ.

  1. carne românească – carnea provenită de la animale crescute în fermele din România;
  2. produs românesc – produs obţinut pe teritoriul naţional din materii prime de bază provenite în proporţie de 100% din fermele din România; produsul are la bază interesul acordat de producători comercianţilor în sensul asigurării siguranţei şi securităţii alimentare;

AMENDAMENT ADOPTAT:

La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 2. – (1) Prevederile prezentei legi se aplică tuturor persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară relaţii comerciale cu produse alimentare.”

La articolul 2 alineatul (2), punctele 3 , 6, 11, 12 și 18 se abrogă.

Legea nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare

TEXT ACTUAL:

Art. 10. – Comerciantul este obligat să acorde spaţii distincte de expunere şi vânzare produselor româneşti, în condiţiile legii.

AMENDAMENT ADOPTAT:

Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 10. – Comerciantul poate acorda, prin înțelegerea părților, spaţii distincte de expunere şi semnalizare la raft pentru fiecare produs alimentar, în funcție de țara de origine.” 

Legea nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare

TEXT ACTUAL: Art. 11. – (1) Eticheta pentru carnea comercializată pe teritoriul României va cuprinde următoarele menţiuni:

a) ţara de origine a animalului ;

b) animal născut în ţara ………:

c) animal crescut în ţara ………;

d) animal sacrificat în ţara…………, marca de sănătate/identificare şi denumirea operatorului economic;

e) animal tranşat în ţara……………, marca de identificare şi denumirea operatorului economic.

(2) Comerciantul este obligat să afişeze vizibil sintagma “carne românească”, pentru carnea comercializată direct către consumatorul final.

(3) Produsele din carne comercializate pe piaţa internă vor cuprinde obligatoriu pe etichetă procentul de carne provenit din România.

AMENDAMENT ADOPTAT:

Articolul 11 se abrogă.

Legea nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare

TEXT ACTUAL:

Art. 12*). – (1) Comerciantul persoană juridică autorizată să desfăşoare activităţi de comercializare pentru produse alimentare are obligaţia ca, pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, produsele lactate şi de panificaţie, să achiziţioneze aceste produse în proporţie de cel puţin 51 % din volumul de marfă pe raft, corespunzător fiecărei categorii de produse alimentare, provenite din lanţul alimentar scurt, aşa cum este definit în conformitate cu legislaţia în vigoare.

AMENDAMENT ADOPTAT:

Art.12. – (1)Comerciantul persoană juridică autorizată care desfăşoară activităţi de comercializare pentru produse alimentare poate, pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, lapte și produse de panificație, să dispună ca produsele din cantitatea de marfă intrată să corespundă gradual fiecărei categorii de produse alimentare, provenite din parteneriate directe, pentru a asigura accesul consumatorului la produse proaspete.”

Proiectul prevede, de asemenea, termene limită pentru plata furnizorilor, vechile reglementări fiind eliminate sau majorate:

  • Termen negociat prin contract între comerciant și furnizor (termenul de plată vechi era de 30 de zile calendaristice)
  • Termenul de plată pentru produse alimentare proaspete nu poate fi mai mare de 14 zile calendaristice (vechea regelemntare prevedea 7 zile).

În privința condițiilor de facturare, actul normativ adoptat prevede serviciile privind extinderea rețelei de distribuție a comerciantului, amenajările spațiilor de vânzare ale comerciantului sau operațiunile și evenimentele de promovare a activității și imaginii comerciantului nu sunt legate de actul comercial”. Prin urmare, ”este interzis oricărui comerciant să solicite facturarea/refacturarea și să încaseze de la furnizor taxe și servicii, altele decât cele legate de actul comercial”.

Contractele în desfășurare trebuie modificate conform noilor reglementări în termen de 6 luni de la adoptarea actului normativ.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here