Legea nr. 128/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată este în vigoare de la 09 mai 2022.
Operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum şi instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, care încasează impozite, taxe, contribuţii, amenzi, dobânzi, penalităţi de întârziere, penalităţi, tarife, alte obligaţii de plată şi sume pentru serviciile prestate sau intermediate, au obligaţia să accepte încasări şi prin intermediul cardurilor de debit, de credit sau preplătite, atât prin intermediul unui terminal POS, cât şi prin aplicaţii care facilitează acceptarea plăţilor electronice.
Persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi cu ridicata, aşa cum acestea sunt definite de Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000, precum şi cele care desfăşoară activităţi de prestări de servicii, care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 50.000 euro în echivalent lei, au obligaţia şi ele să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare, inclusiv aplicaţii ce facilitează acceptarea plăţilor electronice.
Obligaţia de acceptare de către persoanele juridice prevăzute a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS se naşte începând cu trimestrul următor celui în care încasările din cursul anului respectiv au depăşit pragul de 50.000 euro. Cursul de schimb valutar pentru determinarea echivalentului în lei este cel comunicat de BNR în ultima zi a anului precedent.
În cazul în care, timp de 2 ani consecutivi, pragul de 50.000 euro nu a fost depăşit, persoanele juridice prevăzute nu mai au obligaţia de acceptare a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare.
Operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, care încasează impozite, taxe, contribuţii, amenzi, dobânzi, penalităţi, penalităţi de întârziere, tarife sau alte obligaţii de plată şi sume pentru serviciile prestate sau intermediate, au obligaţia să accepte încasarea sumelor printr-un sistem electronic de plată la distanţă/online.
Sunt exceptate de la această obligaţie, entităţile care au punctele de încasare amplasate în zone nedeservite de reţele de comunicaţii electronice.
În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi vor fi modificate Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată.
În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică şi autorităţile publice, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, care încasează impozite, taxe, contribuţii, amenzi, dobânzi, penalităţi, penalităţi de întârziere, tarife, alte obligaţii de plată şi sume pentru serviciile prestate sau intermediate, au obligaţia de a implementa sistemul electronic modern de plată la distanţă.
Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.