Propunere legislativă pentru implicarea autorităților locale în reparația adăposturilor civile
Înapoi la pagina principală Protecţie Civilă29 oct. 2025Marian Orzata

Propunere legislativă pentru implicarea autorităților locale în reparația adăposturilor civile

Consiliile locale ar putea reabilita adăposturile de protecţie civilă din blocuri, prin parteneriat cu asociaţiile de proprietari

La data de 28-10-2025 a fost depusă la Senatul României o propunere legislativă care urmărește completarea Legii nr. 481/2004 privind protecția civilă, în scopul de a permite autorităților administrației publice locale să aloce fonduri și să realizeze lucrări de reparații și întreținere a fondului de adăpostire situat în blocurile de locuințe, în baza unui protocol cu asociațiile de proprietari. Inițiatorul a solicitat adoptarea proiectului în regim de urgență, invocând atât necesitatea socială majoră, cât și disfuncționalitățile actuale din practica administrării acestor adăposturi.

Motivația inițiativei legislative

În expunerea de motive, inițiatorul atrage atenția că, în prezent, potrivit Legii nr. 481/2004, responsabilitatea întreținerii și menținerii în stare de funcționare a fondului de adăpostire revine deținătorilor cu orice titlu, ceea ce include inclusiv asociațiile de proprietari din blocurile de locuințe. În realitate, aceste entități nu dispun de resursele financiare sau capacitatea tehnică necesare pentru efectuarea lucrărilor complexe de reparații și întreținere (de exemplu, instalații de ventilație, etanșare, rețele electrice de urgență, uși etanșe, sisteme de filtrare etc.). Ca efect, o mare parte dintre adăposturile civile amplasate în blocuri de locuințe sunt în prezent degradate, improprii utilizării și nefuncționale pentru scopul lor principal: protecția civilă a populației.

Reglementarea propusă

Proiectul de lege prevede completarea art. 21 din Legea nr. 481/2004 privind protecția civilă cu un nou alineat, respectiv:

„(5) Autorităţile administraţiei publice locale pot aloca fonduri şi pot realiza lucrări de reparaţii şi întreţinere a fondului de adăpostire situat în blocuri de locuinţe în baza unui protocol încheiat cu asociaţia de proprietari.”

Prin această modificare se instituie cadrul legal explicit pentru intervenția autorităţilor publice locale în colaborare cu asociaţiile de proprietari, pentru finanţarea şi executarea lucrărilor necesare menţinerii funcţionalităţii adăposturilor de protecţie civilă.

Context legislativ actual

Potrivit formei actuale a Legii nr. 481/2004, autorităţile administraţiei publice au obligaţia de a integra măsurile de protecţie civilă în planurile de dezvoltare şi de a supraveghea realizarea acestora la nivel local (art. 21 alin. (1)-(4)). Cu toate acestea, atribuțiile concrete privind reparaţia şi întreţinerea fondului de adăpostire nu erau reglementate în mod expres în sarcina autorităţilor locale, ceea ce a condus la interpretări restrictive şi la lipsa implicării financiare din partea administraţiilor locale în favoarea comunităţilor.

De asemenea, legislația stipulează răspunderea autorităţilor pentru asigurarea condiţiilor de supravieţuire în caz de calamităţi naturale şi alte situaţii de urgenţă (art. 21 alin. (3)), iar implicarea serviciilor publice şi operatorilor economici este deja prevăzută la nivel general (art. 21 alin. (4)), însă fără un mecanism specific de parteneriat cu asociaţiile de proprietari.

Impact socio-economic şi administrativ

Adoptarea acestei modificări legislative este de natură să producă multiple efecte pozitive, printre care:

  • Îmbunătățirea siguranței publice: prin creșterea numărului de adăposturi civile care sunt efectiv funcționale și pregătite pentru utilizare la nevoie.
  • Clarificarea și partajarea competențelor între autorităţile publice locale și asociaţiile de proprietari, eliminând ambiguitățile care au generat blocaje administrative și lipsa de acțiune.
  • Atragerea de fonduri europene sau guvernamentale dedicate reabilitării infrastructurii de protecție civilă, în condiții de eligibilitate clară și transparentă.
  • Dezvoltarea parteneriatelor public-private prin protocoale de colaborare instituționalizate.

Următoarele etape

Inițiativa legislativă urmează circuitul parlamentar, fiind dezbătută în procedură de urgență la Senat. Se estimează că măsura ar putea fi adoptată și implementată rapid, dat fiind interesul major de siguranță publică și susținerea manifestată de mai mulți reprezentanți ai autorităților locale.

Prin această propunere de completare a Legii nr. 481/2004, se deschide posibilitatea implicării directe a administrației publice locale în mentenanța reţelei de adăposturi de protecție civilă din blocurile de locuințe, adresând o vulnerabilitate semnificativă identificată în actualul sistem de protecție civilă a populației din România.

Raport Curtea de Conturi - doar 3,2% dintre români pot fi adăpostiți în caz de atac aerian 

Un raport de audit publicat de Curtea de Conturi a României  pe 26 martie 2025 confirmă situația critică a adăposturilor de protecție civilă din țară.

Documentul intitulat „Adăposturile de protecție civilă între realitate şi necesitate”, disponibil integral pe site-ul instituției curteadeconturi.ro, arată că aproximativ 50% din adăposturile de protecție civilă existente la nivel național sunt nefuncționale, iar multe dintre cele operaționale sunt în stare precară.

„Capacitatea de adăpostire a populației în caz de atac aerian este de 3,21% (611.922 persoane) în adăposturi special construite, respectiv 5,19% (989.507 persoane), dacă luăm în considerare și alte spații de adăpostire identificate (spații de la metrou, parcări, pasaje și galerii subterane, tuneluri etc.), raportat la totalul populației rezidente (19.053.815 persoane). Din totalul de 5072 de adăposturi de protecție civilă, publice și private, 2543 sunt neoperaționale (50,14%).
Fondul de adăpostire este vechi, 73% din adăposturi, respectiv 3711, sunt construite înainte de anul 1990, iar jumătate din adăposturile existente nu îndeplinesc condițiile de funcționalitate. „

În raport se mai arată că cele mai multe adăposturi au fost concepute pentru diferite tipuri de risc (seismic, inundații, incendii, alunecări teren etc.), în funcție de zona teritorială și factorii prezenți declanșatori, dar nu și pentru activitatea de adăpostire în caz de conflict armat.

Adăposturi De Protecţie Civilă

Responsabilități neclare între autorități și asociațiile de proprietari

Deținătorii și utilizatorii adăposturilor de protecție civilă au obligația să îndeplinească normele și măsurile stabilite pentru menținerea adăposturilor și a instalațiilor utilitare ale acestora în stare de funcționare.

Dacă în cazul adăposturilor de protecție civilă realizate la construcții aparținând autorităților administrației publice, centrale și locale, instituțiilor publice și operatorilor economici, situația din punct de vedere al dreptului de proprietate este clar stabilită prin lege, în sensul în care administratorii și conducătorii instituțiilor au obligația de a întreține adăposturile în stare de operativitate, în cazul adăposturilor realizate la clădiri de locuit (blocuri de locuințe) situația juridică din punct de vedere al dreptului de proprietate îngreunează îndeplinirea obligațiilor prevăzute de Legea nr.481/2004 din următoarele considerente:

❖ adăposturile de protecție civilă sunt administrate de autoritățile publice locale (primării), iar în unele cazuri sunt date în folosința asociațiilor de proprietari; astfel, executarea lucrărilor de întreținere la adăposturi este condiționată de aprobarea alocării fondurilor necesare;

❖ adăposturile de protecție civilă sunt deținute în cotă indiviză de proprietarii imobilului, ceea ce face dificilă realizarea de investiții pentru întreținerea/ repunerea în stare de operativitate a spațiilor de adăpostire, fiind necesar acordul tuturor/majorității proprietarilor.

În lipsa unor prevederi exprese care să permită finanțarea directă de la bugetele locale, autoritățile publice nu pot interveni legal asupra proprietății private pentru lucrări de reparații şi modernizare.

Administratorii/proprietarii de adăposturi „invocă faptul că remedierea deficiențelor pentru întreținerea în stare bună de funcționare a adăposturilor de protecție civilă... implică investiții și costuri mari”.

Această constatare susține necesitatea unei modificări legislative care să clarifice atribuțiile și să permită alocarea de fonduri publice pentru lucrări în baza unui protocol cu asociațiile de proprietari — exact obiectul propunerii legislative înregistrate recent la Senat.”

Concluzii și recomandări oficiale

În finalul raportului, Curtea de Conturi formulează recomandări clare:

- crearea unui cadru normativ unitar care să permită autorităților locale să reabiliteze adăposturile civile, inclusiv cele situate în clădiri private.

- inventarierea completă și actualizarea bazei de date naționale privind adăposturile existente.

- lansarea unui program național de investiții în infrastructura de protecție civilă, cu finanțare de la bugetul de stat și fonduri europene.

A se vedea şi următoarele acte:

 

Sursa foto: raport curteadeconturi.ro

© 2025 Indaco Systems. Toate drepturile rezervate.