Ministerul Finanțelor pregătește modificări urgente la impozitele locale pentru 2026. Incoerențe legislative semnalate în proiect
Înapoi la pagina principală Taxe15 dec. 2025Marian Orzata

Ministerul Finanțelor pregătește modificări urgente la impozitele locale pentru 2026. Incoerențe legislative semnalate în proiect

Ministerul Finanțelor a publicat în data de 12 decembrie 2025, în transparență decizională, un Proiect de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Titlului IX – „Impozite și taxe locale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Inițiativa are ca scop declarat crearea cadrului legal necesar pentru ca autoritățile administrației publice locale să poată adopta, la timp, hotărârile privind impozitele și taxele locale aferente anului fiscal 2026, cu respectarea cerințelor de transparență decizională și a noilor reguli de disciplină bugetară.

De ce este necesară ordonanța

Potrivit notei de fundamentare, Guvernul invocă necesitatea unor măsuri imediate, întrucât impozitele pe clădiri, terenuri și mijloace de transport sunt datorate pentru întreg anul fiscal, începând cu 1 ianuarie, de către proprietarii existenți la 31 decembrie a anului precedent. În lipsa unor hotărâri locale adoptate până la finalul anului, contribuabilii nu ar avea certitudine asupra cuantumului obligațiilor fiscale, iar bugetele locale ar fi afectate de întârzieri sau blocaje în încasări.

Astfel, proiectul propune instituirea expresă a termenului-limită de 31 decembrie 2025 pentru adoptarea hotărârilor privind impozitele și taxele locale pentru 2026, precum și introducerea unei sancțiuni ferme în cazul nerespectării acestuia: sistarea alimentării bugetelor locale cu cote defalcate din impozitul pe venit și cu sume defalcate din bugetul de stat, cu anumite excepții sociale și salariale.

Principalele modificări propuse

Printre cele mai importante prevederi ale proiectului se numără:

·        Menținerea cotelor de impozitare pe clădiri pentru persoanele juridice: cota stabilită pentru anul 2026 nu va putea fi mai mică decât cea aplicată în 2025;

·        Limitarea în timp a scutirilor și reducerilor de impozite locale: acestea vor putea fi acordate pe baza unor analize cost–beneficiu, pentru maximum doi ani fiscali, cu evaluări intermediare obligatorii;

·        Obligația de comunicare rapidă a hotărârilor locale către direcțiile de finanțe publice, în termen de 3 zile lucrătoare de la adoptare;

·        Aplicarea automată a nivelurilor maxime indexate ale impozitelor și taxelor locale, în cazul în care consiliile locale nu au realizat indexarea în cursul anului 2025;

·        Intrarea în vigoare imediată a ordonanței, prin derogare de la regula generală de stabilitate fiscală prevăzută de Codul fiscal.

Inadvertențe și probleme de tehnică legislativă

Analiza comparativă a proiectului cu forma actuală a Codului fiscal scoate însă la iveală mai multe inadvertențe care au ca sursă faptul că proiectul de Ordonanță de urgență este construit prin raportare la PL-x nr. 246/2025Proiectul de Lege privind stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice, act normativ care modifică inclusiv Codul fiscal, dar care nu a intrat încă în vigoare. Deși proiectul de lege a fost adoptat de Parlament și transmis spre promulgare, acesta face în prezent obiectul unei sesizări de neconstituționalitate aflate pe rolul Curții Constituționale. Astfel:

·        Articolul 489¹, care este modificat și completat prin proiectul de Ordonanţă de Urgenţă, nu există în prezent în Codul fiscal. De asemenea, proiectul introduce un nou articol, 489², fără ca numerotarea să fie corelată cu structura actuală a Codului fiscal;

·        Proiectul de ordonanţă de urgenţă face trimitere la alineate inexistente în forma actuală a Codului Fiscal, cum este  şi cazul art. 491 alin. (4), care nu figurează în Codul fiscal în vigoare;

·        La art. 460 alin. (10), proiectul de ordonanţă limitează modificarea doar la cota prevăzută la alin. (2) preluând textul din Proiectul de lege aflat la CurteA Constituţională.  Textul actual face referire atât la alin. (1), cât și la alin. (2), iar asta poate genera interpretări neunitare;

·        Regula generală de indexare anuală a impozitelor locale este modificată substanțial pentru anul 2026, însă fără o corelare clară cu termenul general de indexare prevăzut în prezent (până la 30 aprilie).

De asemenea, trebuie avute în vedere şi modificările aduse prin Ordonanţa de Guvern nr. 16/2022, modificări care au fost prorogate de două ori, prima dată prin Legea nr. 370/2022 până la data de 1 ianuarie 2025, apoi prin OUG nr. 124/2024 la data de 1 ianuarie 2026. 

Aceste necorelări ridică semne de întrebare privind coerența juridică a proiectului și riscul apariției unor dificultăți în aplicarea practică, atât pentru autoritățile locale, cât și pentru contribuabili.

În acest context, intervenția Guvernului are rolul de a asigura continuitatea procesului de stabilire a impozitelor și taxelor locale pentru anul 2026, însă este realizată într-un cadru normativ aflat încă în evoluție. Rămâne esențial ca, înainte de adoptarea formei finale, textul ordonanței să fie corelat cu legislația în vigoare la momentul intrării sale în aplicare, pentru a evita dificultăți de interpretare, aplicare neunitară și eventuale litigii, atât pentru autoritățile locale, cât și pentru contribuabili.

 

Pentru mai multe detalii a se vedea Proiectul Ordonanţei de Urgenţă şi Nota de fundamentare

 

© 2025 Indaco Systems. Toate drepturile rezervate.