18 Ianuarie, 2020

Votul electronic, în dezbatere publică la Senat

Senatorii au depus un proiect de lege privind votul electronic şi introducerea acestuia la alegerile parlamentare, prezidenţiale, europarlamentare sau referendum, motivând că este necesară  această opţiune, din cauza problemelor apărute la alegerile prezidenţiale din 2014.

La scrutinul electoral pentru alegerea preşedintelui României din noiembrie 2014, “un număr foarte mare de cetăţeni români din străinătate nu au putut să-şi exercite dreptul fundamental de vot, în special din cauze legate de managementul defectuos al sistemului de organizare a alegerilor din exteriorul României“.

Conform proiectului, aflat în dezbatere publică până la jumătatea lunii martie, alegerile parlamentare, prezidenţiale şi pentru Parlamentul European, precum şi referendumul pentru care se va utiliza votul electronic se stabilesc prin Hotărâre a Guvernului la propunerea Autorităţii Electorale Permanente. Alegătorii  îşi vor putea alege modalitatea de vot, opţiunea respectivă excluzându-le  pe celelalte două.

Optarea pentru votul electronic

Votul electronic reprezintă alternativă la votul clasic la urne, şi este o variantă complementară, împreună cu votul prin corespondenţă, menită să faciliteze exprimarea votului de către alegător, oriunde s-ar afla acesta pe teritoriul României sau în alte ţări şi nu exclude utilizarea altor variante de vot.

Semnătura electronică poate fi utilizată pentru identificarea în sistemul informatic folosit pentru vot. Alegătorii care nu au o semnătură electronică se vor putea identifica printr-o carte de alegător pentru votul electronic. Aceştia trebuie să solicite AEP emiterea acestei cărţi, care va fi trimisă prin curier, cu confirmare de primire, alături de instrucţiuni privind procedura votului electronic.

Autoritatea Electorală Permanentă şi Ministerul Afacerilor Interne vor elabora Registrul electronic al alegătorilor, pe baza solicitărilor alegătorilor care vor trebui adresate cu cel puţin 45 de zile înainte de data scrutinului. Alegătorii care au notificat AEP că preferă să-şi exercite dreptul de vot electronic se pot răzgândi cu 15 zile înainte de alegeri, pentru a putea fi transferaţi către Registrul Electoral.

Tot în sarcina AEP revine securitatea sistemelor informatice folosite pentru alegeri, împreună cu o  autoritate publică tehnică. Informarea cetăţenilor pe tema procedurii votului electronic va fi făcută de AEP şi de misiunile diplomatice şi consulare ale României, prin intermediul presei.

Registrul electronic al alegătorilor

Registrul electronic al alegătorilor va fi transmis în format electronic spre informare şi consultare tuturor secţiilor de votare din România şi din străinătate, prin intermediul Biroului Electoral Central şi al Ministerului Afacerilor Externe. Birourile electorale vor folosi registrul electronic al alegătorilor pentru a împiedica eventualitatea exprimării duble a votului de către alegători, în mod electronic şi ulterior la urne.

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.

comentarii

Despre autor  ⁄ Marilena Nedelcu

Marilena Nedelcu este licenţiat al Facultăţii de Litere, Universitatea Bucureşti şi jurnalist cu 20 de ani experienţă, în televiziune, în presa scrisă dar şi pe online.

Fara comentarii

Scrie un comentariu