Un recent proiect de ordonanţă prevede, între altele, scutirea de la plata taxelor extrajudiciare de timbru a tuturor certificatelor, adeverinţelor sau altor documente eliberate de organele fiscale din cadrul ANAF a căror activitate este reglementată de Codul de procedură fiscală.

Propunerea este inclusă în proiectul unei ordonanţe care prevede modificări în mai multe acte normative. Proiectul a fost postat pe site-ul MFP, în calitate de iniţiator, în data de 10 iulie.

Nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă arată că Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, cu modificările și completările ulterioare, prevede că eliberarea de către organele administraţiei publice a „adeverinţelor şi a oricăror alte înscrisuri prin care se atestă un fapt sau o situaţie, cu excepţia acelor acte pentru care se plăteşte o altă taxă extrajudiciară de timbru mai mare”, se taxează cu 2 lei.

Sunt prevăzute, totuşi, scutiri de la plata eliberării anumitor documente pe care le solicită organele administraţiei publice pentru soluţionarea cererilor contribuabililor sau autorităţilor publice, cum ar fi, de exemplu, eliberarea certificatelor destinate obţinerii unor drepturi privind asistenţa socială, asigurările sociale şi protecţia socială. În mod similar, și eliberarea certificatului de atestare fiscală pe care organul fiscal îl eliberează la solicitarea, de regulă, a contribuabililor, se taxează conform actului normativ mai sus menţionat.

Pe de altă parte, prin O.U.G. nr. 40/2014 a fost reglementat cadrul legal necesar comunicării prin mijloace electronice dintre organele fiscale și contribuabili. Or, datorită perceperii acestei taxe, contribuabilul este împiedicat să solicite şi să primească prin mijloace electronice, un certificat de atestare fiscală ori o adeverinţă de venit.

În fapt, în prezent, chiar dacă solicitarea și comunicarea electronică a unui certificat sau a unei adeverinţe elimină deplasarea contribuabilului la organul fiscal, pentru a beneficia de acest serviciu contribuabilul trebuie să se deplaseze la oficiul poştal sau, după caz, la organul fiscal local/trezorerie/altă entitate autorizată să încaseze impozite şi taxe (ex. CEC Bank), pentru achitarea taxei de timbru care, conform prevederilor legale în vigoare, este în cuantum de 2 lei.

Din punct de vedere al necesităţii modificării Codului de procedură fiscală autorii proiectului fac câteva precizări, astfel:

  • Legea nr. 117/1999 conţine la art. 5 scutirile de la plata taxei extrajudiciare de timbru, însă aceste scutiri sunt în strânsă legătură cu documentul care se eliberează indiferent de autoritatea care eliberează respectivul documentul (ex. certificatele care atestă un fapt sau o situaţie decurgând din raporturi de muncă, certificatele destinate obţinerii unor drepturi cu caracter reparatoriu pentru persoanele persecutate din motive politice, certificatele destinate obţinerii unor drepturi privind asistenţa socială) ori sunt în legătură chiar cu un anume document (ex. certificatele medico-legale prin care se atestă decesul, eliberarea unei noi cărţi de identitate, în cazul schimbării denumirii localităţilor şi/sau a străzilor);
  • legea menţionată nu reglementează scutiri în funcţie de autoritatea sau instituţia care eliberează documentul în cauză, scutirile fiind în funcţie de scopul utilizării documentului sau de un anume document.

Ca urmare, din acest punct de vedere, textul propus prevede scutirea de la plata taxelor extrajudiciare de timbru a tuturor certificatelor, adeverinţelor sau altor documente eliberate de organele fiscale din cadrul ANAF a căror activitate este reglementată de Codul de procedură fiscală.

Nota de fundamentare mai precizează că un text similar celui propus se regăseşte şi în Proiectul de lege privind Codul de procedură fiscală care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2016 şi care va abroga actuala Ordonanţă a Guvernului nr. 92/2003. Sub acest aspect, din punct de vedere al tehnicii legislative, autorii  apreciază că se asigură o unitate şi o continuitate de reglementare. Dacă însă o asemenea prevedere ar fi înclusă în Legea nr. 117/1999 după 1 ianuarie 2016 s-ar crea un paralelism legislativ nepermis de normele de tehnică legislativă.

Reamintim că O.U.G. nr. 40/2014, dată pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fiscale, aduce – înte altele – modificări la Codul de procedură fiscală. Actul normativ a reglementat posibilitatea emiterii şi comunicării actelor administrative fiscale şi în formă electronică, posibilitatea contribuabililor de a transmite la organele fiscale cereri ori alte acte procedurale utilizând mijloacele de transmitere la distanţă, precum şi condiţiile de aplicare, în special cele referitoare la identificarea contribuabililor în mediul electronic.

Ai nevoie de Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

1 COMMENT

  1. … de parca toata Romania ar sta cu sufletul la gura de ce s-o intampla cu fantastica “taxa de timbru“ !!?….. eu cred ca SUNT LEGI MULT MAI IMPORTANTE DE MODIFICAT / EXPUS DECAT ASA-ZISA “taxa de timbru“ ,…ce sa spun !!!!!!

LEAVE A REPLY

Adaugă comentariu!
Adaugă nume aici