Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de hotărâre pentru aprobarea Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră 2013-2020 şi a Programului de Acţiuni Prioritare pe perioada 2013-2020 de implementare a acestei strategii.

Instituţia îşi doreşte, printre altele, să educe participanţii la trafic, să îmbunătăţească legislaţia şi să dezvolte o infrastructură rutieră mai sigură.

OBIECTIVELE STRATEGIEI ŞI FACTORII RESPONSABILI
1. Întărirea şi coordonarea instituţională
– Întărirea C.I.S.R. prin crearea cadrului legislativ pentru înfiinţarea Comisiilor Judeţene de Siguranţă Rutieră în cadrul Instituţiei Prefectului;
– Îmbunătăţirea sistemului de management integrat al serviciilor specializate de urgenţă care intervin în cazul accidentelor rutiere;
– Adoptarea unui Plan Naţional STI şi a poziţiei României în cadrul demersurilor Uniunii Europene.
2. Factorul uman în siguranţa rutieră
– Educaţie rutieră şi campanii de sensibilizare şi conştientizare.
3. Formarea în domeniul siguranţei rutiere
– Crearea de programe universitare, post-universitare şi de formare în domeniul siguranţei rutiere;
– Îmbunătăţirea cercetării la locul accidentului;
– Îmbunătăţirea practicii judiciare prin introducerea în programele de pregătire a magistraţilor a unor tematici generale, necesare unei corecte înţelegeri a aspectelor ce ţin de accidentele rutiere şi care nu aparţin domeniului juridic.
4. Îmbunătăţirea Evaluării Medicale şi Psihologice a Candidaţilor pentru Obţinerea Permisului auto
5. Instruire şi Examinare
– Îmbunătăţirea calităţii instruirii oferite de şcolile de şoferi şi centrele de pregătire profesională din transporturile auto;
– Perfecţionarea legislaţiei în domeniu;
– Îmbunătăţirea calităţii examinării pentru obţinerea permisului de conducere.
6. Impunerea legii
– Îmbunătăţirea legislaţiei rutiere;
– Îmbunătăţirea capacităţii de supraveghere şi impunere a legii prin intermediul sistemelor de supraveghere video;
– Creşterea gradului de încasare a amenzilor contravenţionale şi scăderea costurilor administrative de procesare a contravenţiilor.
7. Siguranţa infrastructurii rutiere
– Dezvoltarea şi întreţinerea unei infrastructuri rutiere sigure cu o componentă specială dedicată sistemelor de Transport Inteligente – STI;
– Îmbunătăţirea siguranţei infrastructurii şi a mijloacelor de semnalizare orizontală şi verticală;
– Controlul îmbunătăţirii siguranţei drumurilor publice.
8. Transport şi mobilitate
– Creşterea siguranţei transportului rutier de marfă şi a transportului de persoane în curse regulate;
– Stimularea şi promovarea transportului public şi a celui nemotorizat şi respectiv descurajarea transportului motorizat individual;
– Îmbunătăţirea normelor referitoare la studiile de circulaţie şi reglementarea planurilor de mobilitate şi introducerea planurilor locale şi regionale de mobilitate integrată şi siguranţă rutieră în fundamentarea planurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului;
– Promovarea înfiinţării autorităţilor pentru transport public metropolitan;
– Coordonarea acţiunilor de implementare a politicilor europene de mobilitate generală şi specifică;
– Revizuirea normelor de construire sau dezvoltare urbană de-a lungul drumurilor de tranzit-europene, naţionale, judeţene şi limitarea dezvoltării intravilanului localităţilor existente prin impunerea acestor restricţii în documentaţiile de urbanism;
– Atragerea de fonduri europene, proiectarea, realizarea şi dezvoltarea unei reţele de transport regional pe calea ferată, corelată cu reţeaua de transport urban pentru marile aglomeraţii urbane din România;
– Promovarea măsurilor alternative pentru prevenirea congestiilor de trafic (servicii, comerţşi lucrul la domiciliu prin sisteme electronice de comunicaţii).
9. Siguranţa vehiculelor
– Creşterea siguranţei rutiere prin îmbunătăţirea stării tehnice a parcului rutier;
– Introducerea inspecţiei tehnice de siguranţă pentru repunerea în circulaţie a vehiculelor implicate în accidente rutiere;
– Efectuarea de expertize tehnice extrajudiciare vehiculelor implicate în accidente rutiere în vederea identificării pieselor şi lucrărilor necesare restabilirii parametrilor funcţionali ai vehiculelor din punct de vedere al siguranţei rutiere şi a protecţiei mediului.
10. Cercetare

OBIECTIVELE PROGRAMULUI DE ACŢIUNI PRIORITARE DE IMPLEMENTARE A STRATEGIEI

1. Îmbunătăţirea măsurilor de siguranţă pentru autovehicule

2. Construcţia unei infrastructuri rutiere mai sigure

3. Promovarea tehnologiilor inteligente

4. Consolidarea activităţilor de educare şi formare a participanţilor la trafic şi a altor categorii profesionale implicate în siguranţa rutieră

5. Îmbunătăţirea cadrului legislativ şi a aplicării lui

6. Îmbunătăţirea serviciilor de intervenţie şi prim ajutor în cazul accidentelor rutiere cu vătămare corporală

7. O nouă perspectivă asupra cvadriciclurilor şi autovehiculelor cu două sau trei roţi

» Poţi descărca de AICI (format PDF) documentul complet al Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră 2013–2020 şi al Programului de Acţiuni Prioritare de implementare a acestei strategii.

Proiectul de act normativ a fost lansat în dezbatere publică pe 12 aprilie. Eventualele propuneri/observaţii pot fi trimise pe e-mail-ul consultare.publica@mt.ro (sau pe adresa instituţiei) până pe 23 aprilie.

Sursa: MT

1 COMENTARIU

  1. Strategia si masurile legale care vor deriva trebuiesc aplicate in totalitate indiferent de persoana, functie, membrul al vreunui partid aflat la putere sau in opozitie, procurori, judecatori,ministrii, actori, realizatori de programe T.V. sau copiii,sau alte rude ale acestora. Trebuie schimbat statutul politistului si sporit modul de actionare a acestora in diferite ocazii in trafic si in afara lui. Nu toti imbogatitii,hotii sau persoane mai colorate in exprimare sa-i injure sau sa-i scuipe iar politistul sa ii fie frica sa aplice legea. Romanii de toate etniile stiu si le este frica de legislatia europeana si stiu sa se comporte peste granita ca daca nu sta in banca lui vine acasa in patru scanduri. Lasati Politia Rutiera sa-si faca datoria si sa poata aplica strict legea. Apropo de aplicarea legii: D-l Basescu a fost testat alcooscopic in urma accidentului minor pe care l-a avut asa cum procedeaza de regula politia cu ceilalti cetateni romani? Legat de circulatia mijloacelor auto cu numar de inmatriculare in alte state unde Politia Romana doreste limitarea perioadei de circulatie pe teritoriul Romaniei la 30 zile datorita incalcarilor legii circulatiei de catre posesorii unor astfel de masini. De ce nu sunt obligati intr-un cadrul legal ca toti posesorii sau cei ce conduc astfel de mijloace auto sa se prezinte la Directia de Circulatie Rutiera Judetean sa declare pe propia raspundere locatia adresei unde se afla (adresa de domiciliu unde este parcata masina in Romania si alte date de identificare).

  2. Cand urmeaza strategia „Drumuri fara gropi in Romania? ”
    A facut cineva o statistica referitor la numarul victimelor rutiere generate de starea precara a majoritatii drumurilor din Romania ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here