Potrivit Ordinului nr.164/2011 (Ordinul privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către societăţile financiare bancare şi nebancare, publicat în Monitorul Oficial 620 din 1 septembrie 2011), pentru a informa corect consumatorii, prestatorii de servicii financiare sunt obligaţi să afişeze în interiorul unităţilor, la loc vizibil, pe un suport video – ecran TV – următoarele informaţii:
1. Informaţii privind drepturile şi obligaţiile consumatorilor, conform legislaţiei în vigoare;
2. Explicaţii cu privire la terminologia specifică domeniului financiar-bancar;
3. Informaţii furnizate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, la solicitarea acesteia.
Aceste informaţii trebuie să fie redactate în mod clar, concis, vizibil, uşor de citit şi cu caractere de aceeaşi mărime. Informaţiile trebuie să fie prezentate astfel încât să nu inducă în eroare consumatorii.
De asemenea, potrivit legii, prestatorii de servicii financiare au obligaţia să asigure, permanent, un spaţiu sub formă de bandă scroll, pe care se vor derula informaţii referitoare la preţul aferent produselor financiare oferite consumatorilor.
Produsele financiare la care ne referim sunt: comisionul de administrare a contului curent, comisioanele de retragere la ghiseu şi ATM, comisionul de depunere, comisioanele aferente serviciului de Internet banking, valorile indicilor de referinţă utilizaţi în contractele de credit, dobânzile acordate la depozite şi alte produse de economisire.
Informaţiile referitoare la produsele financiare trebuie să fie în conformitate cu oferta prezentată pe website-ul oficial.
În acelaşi timp, conform actului normativ, suporturile de afişare vor fi instalate, astfel încât să fie în câmpul vizual al consumatorilor aflaţi în interiorul unităţilor.
Instituţiile care trebuie să respecte prevederile prezentului ordin sunt societăţile financiare bancare şi societăţile financiare nebancare, altele decât cele de tip case de ajutor reciproc şi case de amanet.
Ordinul nr.164/2011 a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2012.
Sursa: Monitorul Oficial
Da, este un act normativ foarte bun, cel putin la nivel teoretic, ca din punct de vedere practic, e cale lunga, doar traim in romania… ar mai fi citeva aspecte de semnalat, in opinia mea:
– ANPC a demonstrat ca nu are nici o influenta asupra bancilor, acestea sint, cum am mai aratat intr-o actiune in instanta impotriva BCR (cistigat de subsemnatul) stat in stat, bancile sint ajutate de stat chiar impotriva cetatenilor statului, care il subventioneaza prin zecile de taxe aberante si alte smecherii legale, un paradox evident, nu? deci ar fi o utopie sa credem ca bancile ar respecta si aplica ad – literam prevederile ordinului de mai sus, deoarece au mai fost si alte prevederi legale importante (cum ar fi semnificatia unor termeni financiari bancari, inserarea cu litere cu format normal a unor alte prevederi legale importante in contractele financiar – bancare, clauze de reziliere etc. etc.) si nu au fost respectate;
– m-am uitat cu atentie pe ordinul de mai sus si nu observ cel mai important paragraf, cea mai importanta clauza care mai produce totusi efecte in romania: SANCTIUNILE! unde sint stipulate acestea?? trebuiau inserate si mentionate strict in acelasi act normativ, dar ele nu exista, si cunoastem, din experienta, ca in acest ,,stat de drept” in care traim, nici o obligatie nu se respecta si nu produce efecte decit in urma aplicarii unor sanctiuni clare si la obiect!
– in concluzie, avem un ordin care nu va produce nici un efect juridic, intentia e buna, dar insuficienta (oare ANPC nu are juristi?) demonstrind astfel ineficienta ANPC, care apara niste interese, dar nu ale cetatenilor, urmarea fiind ca singurul instrument juridic care ne mai poate proteja drepturile si interesele ramine instanta de judecata, unde trebuie sa ai nervi de otel, timp si studiu aprofundat de caz!