Lupta anticorupție a devenit prioritară, atât în România, cât și în alte state europene. Elementele determinante ale acestei politici sunt reprezentate de valorile sociale și economice, pe care legea are datoria de a le proteja.

O simplă analiză a informaților furnizate zilnic de canalele media relevă faptul că cele mai des întâlnite infracțiuni de corupție sunt cele de luare de mită, dare de mită și trafic de influență.

Răspunderea organizațiilor pentru combaterea mitei

Convenția OCDE împotriva mitei, Convenția Națiunilor Unite împotriva corupției, ratificată de Parlamentul României prin Legea nr. 365/2004, Codul penal, Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cât și înființarea unor structuri specializate în lupta anticorupție, reprezintă modalități de abordare în vederea eradicării acestui flagel și atragerii răspunderii penale.

Odată cu adoptarea noului Cod penal, ce a intrat în vigoare la data de 1 februarie 2014, legiuitorul, în cadrul titlului IV, a stabilit normele penale incidente în cazul răspunderii penale a persoanei juridice.

Potrivit acestor prevederi, persoana juridică, cu excepția statului și a autorităților publice, răspunde penal pentru infracțiunile săvârșite în realizarea obiectului de activitate sau în interesul ori în numele persoanei juridice. Totodată, răspunderea penală a persoanei juridice nu exclude răspunderea penală a persoanei fizice care a contribuit la săvârșirea aceleiași fapte.

Ca o măsură de prevenție în cadrul organizațiilor, începând cu sfârșitul anului 2016, va fi disponibil Standardul Internațional ISO/DIS 37001 – Sisteme de Management Anti-mită. Standardul vine în completarea altor standarde ce privesc sistemele de management, precum ISO 9001, ISO 14001, ISO 22000, ISO 26000, ISO 31000, cât și ISO 19600.

În introducerea versiunii preliminare a Standardului Internațional ISO/DIS 37001 – Sisteme de Management Anti-mită se arată faptul că legea nu este suficientă pentru a rezolva această problemă, iar răspunderea pentru a contribui proactiv la combaterea mitei revine organizațiilor, prin angajamentul conducerii de a crea o cultură a integrității, transparenței, deschiderii și conformității. Cultura promovată în interiorul organizațiilor este de o esențială importanță în ceea ce privește succesul sau eșecul unui sistem de management anti-mită.

Aplicabilitatea Sistemului de Management Anti-mită

Standardul este aplicabil în orice jurisdicție, oricărei organizații, indiferent de mărime, domeniu de activitate, sau sector în care activează, el reflectând bunele practici internaționale în materie de anticorupție.

Limitarea vine însă în ceea ce privește tipul infracțiunilor, standardul vizând doar infracțiunile de dare și luare de mită, ajutând astfel organizația în prevenirea, descoperirea și combaterea mitei.

Un aspect important este reprezentat de faptul că expresia „dare și luare de mită”, folosită în cadrul standardului, se referă la oferirea sau primirea de orice foloase, cu sau fără valoare financiară, în încercarea de a reduce pe cât posibil incidența normelor penale în activitățile desfășurate cu privire la realizarea obiectului de activitate al organizației.

O posibilă garanție dovedită

Cu toate că niciun standard internațional nu poate reprezenta o garanție a faptului că, ulterior implementării, nu vor surveni acte de corupție în legătură cu organizația, o asemenea implementare poate reprezenta o garanție dovedită a bunei-credințe din partea managementului organizației, în ceea ce privește politica anticorupție.

După cum spunea Kofi Annan, „corupția deviază fondurile necesare dezvoltării, subminând autoritatea unui guvern să ofere serviciile de bază, hrănind inegalitatea și injustiția și descurajând investițiile și ajutoarele străine”, astfel încât rolul de apărător revine fiecăruia dintre cei care au posibilitatea sau chiar atribuția de a dezvolta și securiza organizația în cadrul căreia își desfășoară activitatea.

Mircea Teis_Tuca Zbarcea & AsociatiiAutor:

Mircea TEIS, Avocat senior de drept penal în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații

Ai nevoie de Noul Cod penal? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii 

Articolul precedentMinisterul Educației vrea decontarea integrală a navetei pentru elevi
Articolul următorImpozitarea veniturilor din arendă
Ţuca Zbârcea & Asociaţii este o firmă de avocatură de tip „full service”, având un portofoliu format din numeroase companii naţionale şi multi-naţionale, importante instituţii financiare, precum şi autorităţi publice şi instituţii guvernamentale. Ţuca Zbârcea & Asociaţii oferă servicii pluridisciplinare prin intermediul echipei de avocaţi, propriilor divizii de specialitate sau reţelei de colaborări teritoriale şi internaţionale. Cu o echipă formată din peste 100 de avocaţi în cadrul biroului din Bucureşti. Ţuca Zbârcea & Asociaţii operează un sediu secundar în Cluj-Napoca, cât şi un birou de reprezentanţă în Madrid, Spania. Date de contact: Tel.: + 40 21 204 88 90, fax: + 40 21 204 88 99, e-mail: office@tuca.ro, web: www.tuca.ro.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here