Noua lege a pensiilor a fost postată în dezbatere publică pe pagina de internet a ministerului Muncii. Actul normativ schimbă condițiile de calcul a pensiilor din anul 2021, de acordare a pensiei minime sau de reducere a vârstei de pensionare.

Proiectul de lege precizează că nicio pensie în plată nu va scădea – în cazurile în care în urma recalculării conform noilor condiții ar rezulta o sumă mai mică decât cea aflată deja în plată, atunci se va menține suma în plată.

Important de precizat este, de asemenea, că vârsta standard de pensionare, stagiul minim sau stagiul complet de cotizare nu se modifică în niciun fel:

  • vârsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru bărbaţi şi de 63 de ani pentru femei (Anexa 5 din proiect, care poate fi accesată aici);
  • stagiul minim de cotizare este de 15 ani, atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi;
  • stagiul complet de cotizare, care cuprinde şi perioadele asimilate, este de 35 de ani, atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi.

Noua formulă de calcul prevede ca din 2021 pensiile femeilor şi ale bărbaţilor cu acelaşi stagiu realizat şi care provin din aceleaşi categorii de muncă să fie egalizate. Potrivit noii formule de calcul, punctul de pensie din 2021, care va fi de 1.875, se împarte la 25, rezultă un VPR (Valoarea Punctului de Referinţă) de 75 de lei, care se înmulţeste cu numărul total de puncte. Numărul total de puncte este suma punctajelor anuale. Punctajul anual este suma punctajelor lunare împărțită la 12 luni. Punctajul lunar este venitul brut realizat împărțit la câștigul mediu brut pe economie.

În perioada eşalonării vârstelor standard de pensionare, femeile pot opta pentru pensionare la împlinirea vârstei de 63 de ani sau pensionare la vârsta standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5.  În situaţia în care femeile optează pentru pensionare înainte de împlinirea vârstei de 63 de ani, vârstele prevăzute în Anexa nr. 5 sunt vârste standard de pensionare. Femeile care au născut 3 copii și care au îndeplinit stagiul minim de cotizare beneficiază de reducerea cu 6 ani a vârstei de pensionare. Începând cu al patrulea copil, se adaugă câte un an la reducerea vârstei de pensionare.

Potrivit proiectului, persoanele care au 8 ani peste stagiul complet de cotizare se pot pensiona cu 5 ani înainte de îndeplinirea vârstei de pensionare.

Una dintre cele mai importante schimbări este introducerea masteratului și a doctoratului ca perioade necontributive asimilate stagiului de cotizare, care se adaugă facultății, stagiului militar, pensiei de invaliditate, concediului medical, celui pentru creșterea copilului, șomajului indemnizat, deportării, prizonieratului și detenției politice, prevăzute în actuala legislație. Condiția pentru luarea în calcul a acestor perioade este ca stagiul minim de cotizare să fie de 15 ani, pentru fiecare perioadă asimilată acordând-se câte 0,25 puncte. Perioadele prevăzute mai sus se valorifică ca perioadă asimilată numai în situația în care aceste perioade nu se suprapun cu stagii de cotizare realizate în condițiile legii.

O altă noutate constă în posibilitatea alegerii perioadelor necontributive pentru totalizarea perioadei de de 5 ani pentru menținerea contractului de asigurare facultativă, care se poate plăti, acum, doar pentru cinci ani consecutivi retroactive – pe viitor, persoana își va putea alege perioade diferite necontributive ca să totalizeze 5 ani. Plata se va putea face în rate, dar nu mai târziu de 1 an de la încheierea contractului. În cazul neplății integrale, se va lua în calcul suma parțial achitată. Acest tip de contract se încheie doar în cazul persoanelor care au realizat stagiul minim de 15 ani.

Cele patru categorii de pensii, de limită de vârstă, anticipată, de invaliditate și de urmaș rămân aceleași, dar au fost operate câteva modificări de structură:

pensia pentru limita de vârstă – trebuie îndeplinite cumulativ condițiile de vechime minimă și vârstă standard de pensionare. În mod exceptional, actuala pensie anticipată devine pensie pentru limită de vârstă.

pensia anticipată (cu penalizare, actuala pensie anticipată parțială) – se mențin prevederile legale în vigoare

pensia de invaliditate – sunt redefinite gradele de invaliditate, pentru posibilitatea desfășurării unor activități profesionale independente în paralel:

a. Gradul I – deficiență funcțională gravă și capacitate de muncă diminuată,

b. Gradul II – deficiență funcțională accentuată și capacitate de muncă diminuată,

c. Gradul III – deficiență funcțională medie și capacitate de muncă diminuată.

pensia de urmaș – apare o nouă prestație, ajutorul pentru soțul supraviețuitor, adică 25% din pensia soțului decedat. Ajutorul va putea fi cumulat cu propria pensie.

Pensia minimă se calculează raportat la salariul minim brut pe economie din anul respectiv.

a. Persoanele cu vechime de minim 15 ani primesc 45% din salariul minim brut pe țară, iar pentru fiecare an de vechime în plus se adaugă câte 1% din salariul minim brut pe țară.

b. Persoanele cu vechime între 10 ani și 15 ani, aflate la pensie la data intrării în vigoare a legii, primesc 40% din salariul minim brut pe țară, iar pentru fiecare an de vechime în plus se adaugă câte 1% din salariul minim brut pe țară. În cazul în care rezultă o sumă mai mare, beneficiarul o va primi pe aceasta.

Această formulă a fost introdusă pentru a remedia o inechitate din actuala legislație – nu este făcută nicio diferențiere între beneficiarii de pensie minimă în funcție de anii lucrați.

O altă noutate adusă de proiectul de lege este introducerea opțiunii pentru indemnizația socială minimă –  pensionarii care au stagiul de cotizare sub 15 ani vor putea opta între pensie și indemnizația socială minimă, cu 3 luni înainte de aplicarea efectivă a legii.

Drepturi de natură salarială. Acordul global. Toate drepturile de natură salarială pentru care s-au plătit contribuții: sporuri, acord global, al 13-lea salariu, ore suplimentare, prime, premii și alte bonusuri sunt incluse. Procentul de bază, de 10%, va fi din oficiu, și va putea fi majorat dacă sunt aduse acte din care să rezulte procentele mai mari. Dacă după recalculare rezultă o pensie mai mică, se păstrează pensia calculată cu majorarea de 10% acordată inițial.

Condițiile speciale (Anexa 1,2 și 4 la proiect), condițiile deosebite și fostele grupe de muncă se păstrează și în plus se creează baza legală pentru introducerea altor locuri de muncă în condiții speciale.

Persoanele care au realizat un stagiu de cotizare în condiţii de handicap beneficiază de reducerea vârstelor standard de pensionare (Anexa nr. 5) în funcţie de gradul de handicap, dovedit cu certificat de încadrare în grad și tip de handicap cu valabilitate permanentă, după cum urmează:

• cu 15 ani, în situaţia asiguraţilor cu handicap grav, dacă au realizat, în condiţii de handicap grav, cel puţin stagiul minim de cotizare;

• cu 10 ani, în situaţia asiguraţilor cu handicap accentuat, dacă au realizat, în condiţii de handicap accentuat, un stagiu de cotizare de cel puţin 20 de ani;

• cu 10 ani, în situaţia asiguraţilor cu handicap mediu, dacă au realizat, în condiţii de handicap mediu, stagiul complet de cotizare.

Persoanele nevăzătoare beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, indiferent de vârstă, dacă au realizat cel puţin o treime din stagiul complet de cotizare.

Legea se aplică etapizat până în anul 2021, când va intra integral în vigoare. Valoarea punctului de pensie se actualizează conform Programului de Guvernare, și anume:

  • 1.265 de lei în 2019;
  • 1.775 de lei în 2020;
  • 1.875 de lei în 2021, adică suma aferentă VPR nou introdus de 75 de lei, la care se adaugă majorarea de 10% aferentă sporurilor, acordului global și altor drepturi de natură salarială pentru care s-au plătit contribuții;
  • din anul 2022 Valoarea Punctului de Referință se va indexa anual cu inflația.

Proiectul de lege prevede accesul online la informațiile despre propriile contribuții – pe site-ul Casei Naționale de Pensii se vor putea crea conturi care vor cuprinde datele primate de la ANAF, sumele datorate și plătite pentru salariatul respectiv.
 comentarii

2 COMENTARII

  1. Am citit un articol in care se spune aproximativ asa ” potrivit proiectului se urmareste principiile pe care se bazeaza noul act normativ ” adica egalitate”. Nu vreau sa se creada ca-l scot din context dar incerc si doresc un raspuns pertinent de la acei domni care au elaborat aceasta lege ce intelege prin mamele cu 3 copii si mamele cu 2 copii , exista vreo mica asemanare? Deci mamele cu 3 copii 6 ani mai repede la pensie, cele cu 2 nimic. Unde este egalitatea pentru care va bateti sa aratati cinstea si echitatea de care dati dovada? Macar sa intelegem principiul gandirii care a dus la acest rezultat. Stim ca toti ies si vor multe , e greu sa multumesti pe toti dar totusi un raspuns ar fi un semn de respect pentru toate mamele. Va rugam daca e dezbatere publica incercati sa dezbateti si acest subiect nu doar reducerile de varsta la diferiti asa zisi muncitori (politia locala, ert).
    Va trageti din bugetari si tineti cu ei. Ati facut o mare aiureala cu diferentierea de salarii intre bugetari si privati, mai le dati o gramada de facilitati, o gramda de libere (asa zise cu recuperare-ei recunosc ca nu recupereaza nimic). Un invatator ia 3600 net in mana si un muncitor in fabrica ia 1600 net.Un invatator lucreza 20 ore pe saptamana si 62 zile de concediu pe an si un muncitor lucreaza si suplimentare sa ajunga la 1600 lei. Unde vreti sa duceti tara asta, platiti serviciile si nu munca – productia. Asa faceti si cu pensiile cei care nu au contrubuit au zeci de mii de lei fata de cei care au fost slugi.

  2. Când se vor recalcula pensiile pentru acei bărbați pensionari care au contribuit la fondul de pensii peste 40 de ani iar când s-au pensionat, punctajele totale de pensii realizate s-au raportat la stagiul de 35 de ani și nu la 25 ani,așa cum s-a promis ?!…,sau se așteaptă ca până în anul 2021, să mai moară,câteva sute de mii de pensionari pentru a nu beneficia de acest drept fundamental de care au fost discriminați față de femei ???…..

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here