Prin Ordonanța de urgență nr. 31/2025, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 393 din 30 aprilie 2025, Guvernul României a lansat un pachet amplu de măsuri pentru simplificarea procedurilor în domeniul urbanismului și al construcțiilor, cu scopul de a reduce cu cel puțin 50% durata de obținere a autorizațiilor și de a asigura respectarea termenelor PNRR (finalizare august 2026).
Ordonanța de Urgență aduce modificări asupra următoarelor legi:
1. Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001; şi
2. Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004;
Principalele noutăți aduse de OUG 31/2025
1. Termene stricte pentru analizarea şi avizarea documentațiilor de urbanism
Avizul de oportunitate trebuie analizat în 30 de zile și emis în maximum 15 zile de la data analizării documentației în cadrul comisiei tehnice de amenajare a teritoriului şi urbanism.
Autoritățile locale sunt obligate, conform noii reglementări, să introducă documentațiile pentru planuri urbanistice zonale (PUZ) pe ordinea de zi a comisiilor tehnice de urbanism în cel mult 30 de zile de la depunerea cererii. În această perioadă, administrația locală trebuie să verifice documentele și, dacă este cazul, să ceară clarificări sau completări tot în acest interval de 30 de zile.
După discutarea documentației în cadrul comisiei tehnice, avizul de oportunitate trebuie emis în maximum 15 zile, fie de autoritatea locală, fie de comisia de la nivel județean – în cazul în care administrația locală nu are o comisie proprie.
Important de precizat: nu se aplică principiul aprobării tacite în cazul acestui aviz. Cu alte cuvinte, dacă termenul expiră fără un răspuns, avizul de oportunitate nu este considerat emis automat.
2. Actualizarea sau prelungirea planurilor urbanistice – doar pe baza unei justificări solide, fără avizare formală
Noua reglementare privind documentațiile de urbanism simplifică procedura de actualizare sau prelungire a valabilității acestora, eliminând necesitatea avizării formale de către autoritățile centrale sau județene.
Astfel, propunerea justificată de actualizare sau de prelungire trebuie să fie temeinic fundamentată, însă nu mai este condiționată de avizul Ministerului Dezvoltării sau al consiliilor județene, ca în forma anterioară a legii.
Potrivit textului în vigoare, fundamentarea se face în baza analizei informațiilor statistice privind dinamica economică, socială și teritorială, prin utilizarea studiilor de specialitate existente și corelarea cu strategiile și programele de dezvoltare aprobate la nivel local, județean și/sau național.
3. Taxă unică pentru avizarea PUZ şi PUD
Se interzice perceperea de taxe sau tarife multiple în cadrul aceleiași proceduri de avizare a planurilor urbanistice zonale (PUZ) sau de detaliu (PUD) inițiate de beneficiari privați.
Taxa achitată la prima depunere a documentației rămâne valabilă pe întreaga durată a procesului, inclusiv în cazul în care:
- autoritatea solicită modificări sau completări ale documentației;
- documentația trebuie reanalizată după revizuire;
- avizele sau acordurile obținute trebuie reconfirmate.
4. Reconfirmarea tacită a avizelor şi acordurilor de urbanism
În situațiile în care este necesară reconfirmarea avizelor sau acordurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului existente, iar soluția tehnică nu este modificată, instituțiile avizatoare au obligația de a emite reconfirmarea în termen de maximum 5 zile lucrătoare.
Dacă termenul este depășit fără un răspuns oficial, se consideră că nu există obiecții, iar avizul sau acordul se consideră reconfirmat de drept, în mod tacit.
Această modificare vizează reducerea birocrației și oferă predictibilitate investitorilor privați, eliminând riscul blocajelor cauzate de reavizări repetate și costisitoare.
5. Interdicții privind avizele şi documentațiile de urbanism şi amenajare a teritoriului
A. Blocarea avizelor în lanț
Entitățile emitente nu mai pot condiționa emiterea avizelor de obținerea prealabilă a altor avize, cu excepția avizului de oportunitate și a celui emis de arhitectul-șef.
Toți avizatorii solicită simultan avizele și acordurile necesare, iar proiectantul și beneficiarul au obligația de a integra în documentație toate condiționalitățile primite, astfel încât forma finală să fie completă și conformă.
B. Interdicția solicitării de documente şi informații excesive
Avizatorii nu pot cere documente sau informații suplimentare, care nu sunt prevăzute expres în studiile de fundamentare specifice sau în conținutul-cadru al documentațiilor de amenajare a teritoriului şi a celor de urbanism. Aceste cadre sunt clar stabilite prin metodologiile oficiale aprobate prin ordin de ministru și au caracter obligatoriu.
C. Interdicţia impunerii de cerințe abuzive
Entitățile avizatoare nu pot impune cerințe sau soluții care nu au legătură cu obiectul de reglementare sau cu gradul de detaliere al informațiilor specifice tipului de documentații de amenajare a teritoriului sau de urbanism.
6. Termene-limită ferme pentru avizele de urbanism
Autoritățile şi instituțiile publice, inclusiv entitățile emitente de avize pentru planuri de amenajarea teritorialului şi de urbanism, au obligația de a analiza documentația depusă și de a emite un aviz sau acord, cu sau fără condiții, în cel mult 30 de zile de data solicitării de către beneficiarul documentației.
Excepții:
- Autoritățile de mediu au obligația de a emite actul administrativ în maximum 15 zile de la finalizarea procedurilor specifice privind evaluarea impactului asupra mediului.
- Autoritățile pentru protecția monumentelor istorice trebuie să emită avizul în cel mult 30 de zile de la analizarea documentației în una dintre următoarele structuri competente:
- Comisia Națională a Monumentelor Istorice,
- Comisiile zonale ale monumentelor istorice,
- Comisia Națională de Arheologie,
- Comisia Națională pentru Monumentele de For Public.
- Autoritățile publice centrale care analizează documentațiile în comisii de specialitate (conform procedurilor stabilite prin lege) trebuie să emită avizul în cel mult 15 zile de la data evaluării dosarului în comisie.
Documentațiile de amenajarea teritoriului sau de urbanism trebuie analizate în comisiile de specialitate ale autorităților pentru protecția monumentelor istorice şi autoritățile publice centrale, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la registratura instituției. De asemenea, beneficiarii și proiectanții trebuie informați din timp cu privire la data ședinței comisiei, chiar dacă nu au dreptul legal de participare, pentru asigurarea transparenței procedurii. - Inspectoratele pentru Situații de Urgență (ISU) au un termen de maximum 15 zile de la depunerea documentației pentru a emite avizul solicitat.
- Instituțiile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională funcționează pe baza unor proceduri interne specifice, care stabilesc termenele proprii de emitere a avizelor.
7. Solicitările de completare – o singură adresă, motivată. Avizarea tacită.
Aceleași termene se aplică și pentru emiterea solicitărilor de completări sau modificări tehnice pentru documentația de amenajare a teritoriului sau de urbanism, care pot fi trimise o singură dată și motivate temeinic și juridic.
Beneficiarul are la dispoziție 60 de zile pentru a transmite un răspuns complet: fie documentația revizuită și completările solicitate, fie o justificare motivată pentru nepreluarea anumitor observații. În lipsa unui răspuns în acest termen, documentația se restituie, la cerere, potrivit legii.
Entitățile sesizate pentru eliberarea avizelor solicitate au obligația de eliberare a avizului în termen de 15 zile de la primirea clarificărilor/modificărilor de la beneficiar sau să respingă documentația în cazul existenței unor neconformități.
8. Avizarea tacită
În situația neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare documentația depusă de către beneficiarul lucrării se consideră completă şi corectă, iar avizele se consideră a fi acordate tacit. Avizele eliberate după invocarea acordării tacite de către beneficiar nu produc efecte juridice.
Prin excepție, documentațiile depuse spre avizare la instituțiile din Sistemul național de apărare, ordine publică şi securitate națională nu pot fi considerate ca fiind complete şi conforme prin avizare tacită.
9. Continuitatea avizelor și digitalizarea comunicării
Odată emise, avizul de oportunitate și celelalte avize/acorduri își păstrează valabilitatea până la aprobarea documentației, indiferent de eventualele termene procedurale interne ale instituțiilor emitente.
În plus, ca parte a eforturilor de digitalizare, toate avizele și acordurile trebuie transmise beneficiarului prin mijloace electronice în ziua eliberării, evitând astfel întârzierile sau blocajele legate de comunicarea fizică.