Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat un ghid al contribuabilului pentru pregătirea și depunerea DECLARAȚIEI INFORMATIVE D406 – FIȘIERUL STANDARD DE CONTROL FISCAL (SAF-T)”. Scopul acestui document este de a clarifica și de a facilita activitatea de pregătire și depunere a Declarației informative D406.
Persoanele juridice române și unitățile fără personalitate juridică din Romania ale persoanelor juridice străine vor avea și obligația întocmirii și depunerii fișierului standard de control fiscal SAF-T prin Declarația informativă D406.
Contribuabilii persoane juridice române și unități fără personalitate juridică din Romania ale persoanelorjuridice străine (conform art. 1 alin. 1-4 din Legea Contabilității nr. 82/1991) care țin contabilitatea în partidă dublă vor avea și obligația de a furniza organului fiscal central o declarație cuprinzând informații din evidență contabilă şi fiscală.
Declarația informativă D406 Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) se depune în format electronic, data limita de depunere fiind cel mai târziu:
- până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare (luna/trimestrul calendaristic, după caz, pentru alte informații decât cele privind Stocurile si Activele).
- până la termenul de depunere a situațiilor financiare aferente exercițiului financiar, incazul Declarației informative D406-Active.
- în termenul stabilit de organul fiscal, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării, in cazul Declarației informative D406-Stocuri.
Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) este un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile între societăți/organizații și autoritățile fiscale. Acest standard a fost conceput de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică în 2005, iar de atunci a suferit o serie de perfecționări, versiunea cea mai recentă fiind OECD SAF-T 2.0.
Potrivit ANAF, implementarea Fișierului SAF-T va aduce următoarele beneficii contribuabililor:
- Reducerea costului conformării pentru contribuabili;
- Schimb electronic de date contabile, în format standard și securizat în interacțiunea cu administrația fiscală;
- Facilitarea comunicării dintre administrația fiscală și companii cu privire la conținutul de date al sistemelor IT în scopuri fiscale;
- Creșterea echității prin creșterea gradului general de conformare și prin identificarea corectă și sancționarea fermă a comportamentelor neconforme;
- Diminuarea timpului petrecut la sediul unui contribuabil în vederea realizării unei inspecții fiscale
- Asigurarea transparenței actului de control;
- Simplificarea unor declarații, precompletarea și chiar eliminarea unora, întrucât ANAF va avea un set semnificativ de date din sistemul financiar-contabil.Ghidul poate fi consultat AICI.
Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.