Restricții privind materialele publicitare
BEC a stabilit că un partid politic fără statut de competitor electoral (care nu a propus un candidat) nu poate produce materiale publicitare proprii precum afișe, broșuri, pliante, materiale de propagandă electorală tipărită, audio sau video. Aceste restricții sunt aplicabile indiferent dacă materialele sunt finanțate din fonduri proprii sau produse în regie proprie.
Cu toate acestea, partidele își pot exprima public sprijinul pentru candidații din cursa electorală, dar numai prin mesaje adresate membrilor și simpatizanților lor.
Libertatea de exprimare a membrilor
Membrii unui partid fără calitate de competitor electoral își pot exprima liber opiniile despre candidați, în nume personal. Conform BEC, această autodeterminare individuală poate fi susținută și de elemente contextuale prevăzute în Regulamentul 2024/900.
Cu toate acestea, exprimarea opiniilor politice nu este considerată personală dacă există beneficii financiare sau în natură oferite de terți în legătură cu opiniile respective.
Fără utilizarea CMF-ului altor competitori
Un aspect cheie al clarificărilor BEC este că partidele non-competitoare nu pot utiliza codul de mandatar financiar (CMF) al unui competitor electoral pentru finanțarea materialelor sau altor activități electorale. Aceasta asigură o separare clară a finanțării și a responsabilității în campania electorală.
Excepții notabile
Hotărârea BEC mai prevede că mesajele adresate membrilor și simpatizanților, precum și opiniile exprimate în nume personal, nu necesită etichetare conform reglementărilor Autorității Electorale Permanente nr. 9/2025.
Aceste clarificări sunt esențiale pentru a asigura un proces electoral transparent și echitabil, oferind partidelor și candidaților cadrul necesar pentru respectarea normelor în vigoare.
Vezi aici Ghidul finanţării campaniei electorale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025