Consiliul UE a adoptat un regulament de stabilire a unor standarde de performanță mai stricte privind emisiile de CO2 pentru autoturismele și camionetele noi, se anunţă într-un comunicat de presă. 

Noile norme vizează reducerea emisiilor generate de transportul rutier, care are cea mai mare pondere de emisii generate de transporturi – și oferă impulsul adecvat pentru ca industria autovehiculelor să treacă la o mobilitate cu emisii zero, asigurând în același timp inovarea continuă în industrie.

Noile norme stabilesc următoarele obiective:

  • reduceri cu 55% ale emisiilor de CO2 pentru autoturismele noi și cu 50% pentru camionetele noi din 2030 până în 2034, comparativ cu nivelurile din 2021;
  • reduceri cu 100% ale emisiilor de CO2 atât pentru autoturismele noi, cât și pentru camionetele noi din 2035;

Un mecanism de stimulare în materie de reglementare pentru vehiculele cu emisii zero și cu emisii scăzute (ZLEV) va fi instituit din 2025 până la sfârșitul anului 2029. Ca parte a acestui mecanism, dacă un producător îndeplinește anumite valori de referință pentru vânzările de vehicule cu emisii zero și cu emisii scăzute, acesta poate fi recompensat cu obiective mai puțin stricte privind emisiile de CO2Valoarea de referință este stabilită la 25% pentru autoturisme și la 17% pentru camionete.

Regulamentul include o trimitere la e-combustibili pe baza căreia, în urma consultării părților interesate, Comisia va prezenta o propunere privind înmatricularea vehiculelor care utilizează exclusiv combustibili neutri din punctul de vedere al emisiilor de CO2, după 2035, în conformitate cu dreptul UE, în afara domeniului de aplicare al normelor privind parcul de vehicule, și în conformitate cu obiectivul neutralității climatice al UE.

Regulamentul include o clauză de revizuire care prevede că, în 2026, Comisia va evalua amănunțit progresele înregistrate în direcția realizării obiectivelor din 2035 de reducere cu 100% a emisiilor și eventuala necesitate de a le revizui. Revizuirea va ține seama de evoluțiile tehnologice, inclusiv în ceea ce privește tehnologiile de reîncărcare pentru vehiculele hibride și de importanța unei tranziții viabile și echitabile din punct de vedere social către emisii zero.

În plus, regulamentul include și alte dispoziții, cum ar fi:

  • reducerea treptată a plafonului creditelor de emisii pe care producătorii le pot primi pentru ecoinovații care reduc în mod verificabil emisiile de CO2 pe șosea, la maxim 4 g/km pe an din 2030 până la sfârșitul lui 2034 (în prezent stabilit la 7 g/km pe an)
  • o metodologie comună la nivelul UE, care urmează să fie elaborată de Comisie până în 2025, pentru evaluarea emisiilor de CO2 generate pe durata întregului ciclu de viață al autoturismelor și camionetelor introduse pe piața UE, precum și pentru combustibilii și energia consumate de aceste vehicule.

Regulamentul menține o derogare pentru micii producători până la sfârșitul anului 2035.

www.lege5.roRapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii. 

1 COMENTARIU

  1. Mi se pare o prostie deoarece inca nu exista si nici nu cred ca vor exista destule chargere de masini electrice. De asemenea, este o pierdere de timp sa stai sa iti incarci masina. Sper ca producatorii de masini sa reuseasca sa se adapteze si sa foloseasca alti combustibili pentru motoarele termice cu 0 emisii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here