Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, din 15.04.2022, parte integrantă din Ordin 441/2022 este vigoare de la 02 mai 2022.
Regulamentul are ca scop stabilirea procedurilor cu privire la monitorizarea ajutoarelor de stat şi de minimis acordate în România. Activitatea de monitorizare presupune colectarea, procesarea, verificarea datelor şi a informaţiilor trimise de furnizori sau de beneficiari, după caz, propunerea de măsuri pentru respectarea legalităţii, transmiterea Comisiei Europene a rapoartelor privind ajutoarele de stat sau de minimis acordate în România.
Potrivit prevederilor art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, monitorizarea ajutoarelor de stat sau de minimis acordate se realizează, pentru fiecare măsură în parte, de către furnizorul/administratorul măsurii, după caz.
Potrivit prevederilor art. 26 din O.U.G. nr. 77/2014, Consiliul Concurenţei monitorizează la nivel naţional ajutoarele de stat şi de minimis în baza raportărilor, informaţiilor şi datelor transmise de furnizori.
În cadrul procesului de monitorizare, Consiliul Concurenţei:
a) primeşte informaţii, date şi documente de la furnizorii de ajutor de stat şi de minimis privind acordarea şi plata de ajutoare de stat şi de minimis şi, pe baza acestora, întocmeşte inventarul ajutoarelor de stat şi de minimis şi rapoartele necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor de stat membru al Uniunii Europene;
b) poate solicita date şi informaţii de la furnizor atunci când din informaţiile deţinute rezultă că nu au fost respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat sau de minimis;
c) poate realiza acţiuni de control la întreprinderea beneficiară a măsurii de sprijin, împreună cu reprezentanţii furnizorului, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
d) poate solicita furnizorului să întreprindă măsurile ce se impun pentru a fi asigurată respectarea legislaţiei în domeniul ajutoarelor de stat;
e) informează Guvernul privind aspectele constatate, măsurile dispuse şi motivaţia furnizorului referitoare la neimplementarea măsurilor de remediere;
f) emite decizii de stopare sau recuperare a ajutoarelor de minimis, în condiţiile în care furnizorul nu a implementat măsura dispusă în acest sens de către Consiliul Concurenţei;
g) elaborează rapoartele şi raportările necesare îndeplinirii obligaţiilor României de stat membru al Uniunii Europene şi orice alte rapoarte şi studii în domeniul ajutorului de stat/de minimis, pe baza inventarului ajutoarelor de stat, a Registrului ajutoarelor de stat REGAS, a datelor şi informaţiilor transmise de furnizori/administratori, respectiv a răspunsurilor primite la cererile de informaţii ale Consiliului Concurenţei către furnizori/administratori şi beneficiari;
h) transmite Comisiei Europene, prin intermediul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, rapoartele, răspunsurile, explicaţiile, documentele şi orice alte informaţii solicitate de aceasta în cadrul procedurilor europene din domeniul ajutorului de stat;
i) organizează şi acordă asistenţă din partea României în cazurile prevăzute la art. 27 din Regulamentul (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
În cadrul procesului de monitorizare, furnizorul sau administratorul, după caz, emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat sau de minimis acordate, în cazul în care condiţiile de acordare a ajutorului nu au fost respectate, precum şi în cazul în care a fost acordat un ajutor ilegal fără îndeplinirea condiţiilor de compatibilitate prevăzute în legislaţia europeană aplicabilă. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.
Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.