Reglementările contabile conforme cu directivele europene

Eugen Staicu
02 iunie 2011 7 min read
Reglementarile contabile armonizate cu Directivele europene a IV-a (din 1978) şi a VII-a (din 1983) prezinta o metodologie minimală de analiză a poziţiei financiare a întreprinderilor cu ajutorul principalilor indicatori economico-financiari caracteristici la sfârşitul exerciţiului financiar.

Reglementarea în vigoare este dată de Ordinul MFP nr.3055/2009, în vigoare de la 1 ianuarie 2010 şi care, de la aceeaşi dată, a abrogat Ordinul MFP nr. 1752/2005, cu modificările şi completările ulterioare. Ordinul MFP nr.3055/2010 a fost, de asemenea, modificat şi completat prin Ordinul MFP nr. 2869/2010, în vigoare de la data publicării în Monitorul oficial nr. 882 din 29 decembrie 2010.

Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene se aplică de:

● Persoanele juridice care la data bilanţului depăşesc limitele a două dintre următoarele 3 criterii de mărime (total active: 3.650.000 euro; cifra de afaceri netă: 7.300.000 euro; număr mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50) întocmesc situaţii financiare anuale care cuprind:

1 - bilanţ;

2 - cont de profit şi pierdere;

3 - situaţia modificărilor capitalului propriu;

4 - situaţia fluxurilor de numerar;

5 - note explicative la situaţiile financiare anuale.

● Persoanele juridice care la data bilanţului nu depăşesc limitele a două dintre aceste criterii de mărime întocmesc situaţii financiare anuale simplificate care cuprind:

1 - bilanţ prescurtat;

2 - cont de profit şi pierdere;

3 - note explicative la situaţiile financiare anuale simplificate. Opţional, ele pot întocmi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia fluxurilor de numerar.

Potrivit legii contabilităţii, situaţiile financiare anuale trebuie însoţite de o declaraţie scrisă de asumare a răspunderii conducerii persoanei juridice pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale în conformitate cu Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene.

Persoanele juridice care au întocmit situaţii financiare anuale simplificate întocmesc situaţiile financiare anuale numai dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc limitele a două dintre cele 3 criterii de mărime. Persoanele juridice care au întocmit situaţiile financiare anuale întocmesc situaţii financiare anuale simplificate numai dacă în două exerciţii financiare consecutive nu depăşesc limitele a două dintre cele 3 criterii de mărime.

În cazul entităţilor nou-înfiinţate, acestea pot întocmi pentru primul exerciţiu de raportare situaţii financiare anuale simplificate sau situaţii financiare anuale cu 5 componente. Pentru al doilea an de raportare, aceste entităţi analizează indicatorii determinaţi din situaţiile financiare ale anului precedent şi indicatorii determinaţi pe baza datelor din contabilitate şi a balanţei de verificare încheiate la sfârşitul exerciţiului financiar curent, întocmind situaţii financiare anuale în funcţie de criteriile de mărime înregistrate.

Situaţiile financiare anuale sunt auditate, iar situaţiile financiare anuale simplificate sunt verificate, potrivit legii.

Societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, astfel cum este definită de legislaţia în vigoare privind piaţa de capital, întocmesc situaţii financiare anuale cu 5 componente, indiferent de totalul activelor, cifra de afaceri netă sau numărul mediu de salariaţi.

Subunităţile fără personalitate juridică, care aparţin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul în România, organizează şi conduc evidenţă contabilă proprie, astfel încât aceasta să permită determinarea informaţiilor şi a obligaţiilor prevăzute de lege, iar persoanele juridice cărora le aparţin să poată întocmi situaţii financiare anuale.

● Activitatea desfăşurată în străinătate de subunităţile fără personalitate juridică, care aparţin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul în România, se include în situaţiile financiare ale persoanei juridice române şi se raportează pe teritoriul României, cu respectarea prevederilor Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene.

Prin subunităţi fără personalitate juridică, care aparţin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul în România, se înţelege sucursale, agenţii, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică, înfiinţate potrivit legii.

Persoanele desemnate ca reprezentant/împuternicit fiscal, potrivit Codului fiscal şi Codului de procedură fiscală, ţin contabilitatea proprie în funcţie de statutul lor de persoane fizice sau juridice, după caz. În cazul în care sunt persoane juridice, acestea întocmesc situaţii financiare anuale şi raportări contabile, potrivit Legii contabilităţii.

Din punct de vedere contabil, sediile permanente din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate reprezintă subunităţi fără personalitate juridică ce aparţin acestor persoane juridice şi au obligaţia întocmirii situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile cerute de Legea contabilităţii.

În cazul asocierilor în participaţie încheiate între o persoană juridică română şi o persoană juridică străină, contabilitatea se ţine de către persoana desemnată de asociaţi, care răspunde potrivit legii.

Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene se aplică, de asemenea, asocierilor în participaţie între persoane juridice străine (nerezidente), înregistrate în România. Pentru acestea, asociatul desemnat prin contractul de asociere să îndeplinească obligaţiile fiscale organizează şi conduce evidenţa contabilă a asocierii, astfel încât să se poată determina informaţiile şi obligaţiile prevăzute de lege, fără a întocmi situaţii financiare anuale.

În aplicarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, entităţile trebuie să dezvolte politici contabile proprii care se aprobă de administratori, potrivit legii. În cazul entităţilor care nu au administratori, politicile contabile se aprobă de persoanele care au obligaţia gestionării entităţii respective.

Situaţiile financiare anuale consolidate sunt elaborate în conformitate cu Reglementările contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunităţilor Economice Europene.

O societate-mamă trebuie să întocmească situaţii financiare anuale consolidate dacă aceasta face parte dintr-un grup de societăţi şi îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:

- deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau asociaţilor într-o altă societate denumită filială;

- este acţionar sau asociat al unei societăţi şi majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere ale societăţii în cauză (filială), care au îndeplinit aceste funcţii în cursul exerciţiului financiar, în cursul exerciţiului financiar precedent şi până în momentul întocmirii situaţiilor financiare anuale consolidate, au fost numiţi doar ca rezultat al exercitării drepturilor lor de vot;

- este acţionar sau asociat al unei societăţi şi deţine singură controlul asupra majorităţii drepturilor de vot ale acţionarilor ori asociaţilor societăţii, ca urmare a unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi;

- este acţionar sau asociat şi are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra filialei, în temeiul unui contract încheiat cu societatea comercială în cauză ori al unei clauze din actul constitutiv sau statut, dacă legislaţia aplicabilă filialei permite astfel de contracte ori clauze;

- societatea-mamă deţine puterea de a exercita sau exercită efectiv o influenţă dominantă ori control asupra unei filiale;

- este acţionar sau asociat şi are dreptul de a numi ori de a revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere sau de supraveghere ale filialei; sau

- societatea-mamă şi filiala sunt conduse pe o bază unificată de către societatea-mamă.

O societate-mamă este scutită de la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate dacă, la data bilanţului consolidat, societăţile comerciale care urmează să fie consolidate nu depăşesc împreună, pe baza celor mai recente situaţii financiare anuale ale acestora, limitele a două dintre următoarele 3 criterii:

- total active: 17.520.000 euro;

- cifra de afaceri netă: 35.040.000 euro;

- număr mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.

Scutirea nu se aplică dacă una dintre filialele care urmează să fie consolidate este o societate comercială ale cărei valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind piaţa de capital.

Condiţiile în care o societate-mamă este scutită de la obligaţia întocmirii situaţiilor financiare anuale consolidate sunt prevăzute în Reglementările contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunităţilor Economice Europene.

Criteriile de mărime care constituie condiţii pentru scutire de la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate se stabilesc pe baza situaţiilor financiare anuale ale societăţii-mamă şi ale filialelor sale.

Entităţile care fac parte din categoria persoanelor juridice de interes public, cu excepţia societăţilor comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, a instituţiilor de credit şi instituţiilor financiare nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general, a societăţilor de asigurare, de asigurare-reasigurare şi de reasigurare, a societăţilor de pensii, a societăţilor de servicii de investiţii financiare, societăţilor de administrare a investiţiilor şi organismelor de plasament colectiv, şi care au obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale consolidate pot întocmi aceste situaţii fie potrivit Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunităţilor Economice Europene, fie în baza Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară. Aceste prevederi se aplică şi persoanelor juridice, altele decât cele de interes public, care au obligaţia, potrivit legii, să întocmească situaţii financiare anuale consolidate.

Persoanele juridice care au optat pentru aplicarea Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate au obligaţia să asigure continuitatea aplicării acestora.

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo
b b