Primarul General, Gabriela Firea: ‘Exact acum un an am depus jurământul în fata bucureștenilor. Astăzi mă aflu în fața Dvs. pentru a vă prezenta rezultatul unui an de munca: deloc ușor, plin de evenimente, încărcat de multă tensiune, mai ales în unele perioade. Cea mai importantă realizare este că am deblocat zeci de șantiere din Capitala în care nu se mai lucra de aproape 2 ani de zile sau se lucra într-un ritm de melc: Arcul de Triumf, Pasajul Sudului, Ciurel, Ambulatorul și Spitalul de Copii Victor Gomoiu și altele. Am avut curajul să spun stop contractelor păguboase pentru bucureșteni în mai multe domenii: managementul traficului, reparațiile la străzi și semnalizare, Arena Națională, case de avocatură. Am înlăturat căpușele de la RADET și RATB. Am decis cea mai mare investiție în spitale și în cabinete medicale școlare și stomatologice — 90 mil euro. În raport cu complexitatea managementului unui metropole, consider că raportul este unul pozitiv. Cu siguranță vor fi voci care vor spune că se putea mai mult. Nu doresc să le contrazic. Competiția naște noul. Am avut un an în care întreaga echipă a muncit, am fost determinați, motivați să facem lucrurile bine și repede. Din păcate, sunt în continuare multe prevederi legislative care îngreunează administrația. Mă bazez pe sprijinul parlamentarilor din București și Ilfov pentru a modifica acele prevederi care ne blochează sau ne reduc ritmul de acțiune. Și da, mai sper că vom fi ascultați de noul guvern, care va fi mai receptiv la problemele din București. Cotizam serios la bugetul național și bucureștenii merita respectul autorităților’.
PROIECTE FINALIZATE ÎN ACEST AN
PROIECTE DEBLOCATE, ÎN CURS DE FINALIZARE
- Proiectul tehnic a fost elaborat în doar 30 de zile, cu foarte multe lipsuri și fără detalii de execuție, coroborat cu un executant orientat doar pe solicitări, fără suficient personal calificat și care cerea cheltuieli indirecte de 60%, au condus la întârzieri foarte mari.
- După numeroase ședințe și scrisori ultimative adresate constructorului de către Primarul General, s-a agreat ca termen de finalizare data de 28.07.2017.
- În momentul de față, a fost deschisă circulația prin pasaj, pe un singur fir pe sens.
- primul termen a fost de 30 luni, dar din cauza exproprierilor, a descărcărilor arheologice și a deviațiilor de rețele Enel s-a tot prelungit, iar la un moment dat lucrările au fost sistate.
- În acest mandat s-a reușit împărțirea proiectului în mai multe cadrane, care să permită avansarea lucrărilor
- Podul peste Dâmbovița, cu toate bretelele adiacente va fi finalizat, conform graficului, în lună martie 2018.
- din cauza plecării consultantului din proiect, care asigura și partea de asistență tehnică, lucrările nu au mai putut fi verificate și certificate, de aici rezultând conflicte între executant și autoritatea contractantă.
- în acest an s-a deblocat situația prin reactualizarea indicatorilor tehnico-economici, angajarea unui alt consultant și formarea unui grup de lucru care a rezolvat toate conflictele.
- în acest moment se lucrează la finisaje la corpul C+D, urmând ca în 60 de zile să fie finalizat, după care vor începe lucrările la Corpul A și parcarea subterană.
- Termen de finalizare aprilie 2018
- proiectul a fost blocat de la sfârșitul anului 2015 din cauza neînțelegerilor dintre constructor, consultant și autoritatea contractantă. Lucrările au fost sistate în momentul în care construcția era efectuată în proporție de 85%, dar plătită doar 40%
- în actualul mandat s-au deblocat lucrările, există consultant din nou în proiect, plățile au fost efectuate doar pe real executat, comandându-se în acest sens și o expertiză tehnico-economică extrajudiciară care a clarificat situația.
- termen de finalizare, inclusiv dotările necesare, martie 2018.
- La începutul mandatului, obiectivul de investiție era blocat.
- pe parcursul execuției lucrărilor a apărut necesitatea unor lucrări suplimentare la structura de rezistență, care excedeau contractul încheiat, ceea ce a dus la sistarea lucrărilor începând cu data de 29.07.2016.
- În momentul de față a fost găsită o soluție care a permis reluarea lucrărilor.
- Termen de execuție 17 luni.
- la preluarea mandatului, proiectul era blocat din cauză că proiectantul renunțase la contract înainte să termine proiectul tehnic, nu exista aviz de la Apele Române, iar autorizația de construire era expirată
- a fost constituit un grup de lucru care făcut inventarul lucrărilor executate până în prezent, s-a obținut o nouă autorizație de construcție, iar lucrările au fost reluate.
- termen de finalizare: 31.12.2017
- La începutul mandatului obiectivul de investiție era blocat din cauza necesității elaborării unui nou PUZ, care a stat la baza obținerii autorizației de construire.
- În urma aprobării acestuia, proiectul tehnic a fost predat în noiembrie 2016, obținându-se și autorizația de construire.
- În ianuarie 2017 s-a dat ordinul de începere a lucrărilor. La această dată s-a executat 15% din total contract.
- Anul acesta se reia, practic de la zero, proiectul supralărgirii arterei Prelungirea Ghencea, prin întocmirea studiului de fezabilitate. Pentru a se asigura locuitorilor din zonă condiții minimale de tranzit, Administrația Străzilor a executat o serie de lucrări cu caracter provizoriu:
- reparații carosabil pe o suprafață de 12.679 mp, între intersecția cu str. Brașov și limita administrativă.
- amenajare trotuare pe o lungime de 2.855 m (de la intersecția cu str. Oltului, până la intersecția cu str. Magnoliei), pe o suprafață de aprox. 4.089 mp. Lățimea trotuarelor este în cea mai mare parte de 1,5 m, excepție făcând zonele unde lățimea a fost redusă pentru a nu se intra în proprietatea locatarilor, conform planurilor cadastrale.
- s-au executat 8 alveole pentru fluidizarea traficului în zona stațiilor RATB.
- s-a realizat semnalizarea rutieră orizontală și verticală, acolo unde lipsea sau era deteriorată.
- Proiectul Glina a fost reluat după o suspendare de peste 1 an, Primăria Capitalei demarând lucrările de reabilitare a colectoarelor principale de canalizare. După finalizarea acestor lucrări se va reduce nivelul de infiltrații în rețeaua de canalizare și va crește capacitatea de transport a tronsoanelor reabilitate, cu influența benefică asupra mediului și sănătății populației.
- În data de 19.06.2017, Primăria Municipiului București a semnat contractul de lucrări ‘Extinderea Stației de Epurare a Apelor Uzate și construcția incineratorului de nămol’, cel de-al treilea contract de lucrări în cadrul proiectului ‘Glina — Etapa II’,
- Valoare contract: 505.965.000 lei, fără TVA
- Ca valoare și complexitate, aceasta investiție are un caracter de unicitate și se situează în topul investițiilor în infrastructură din România și din Europa, până în prezent.
- Proiectul este cofinanțat din Fondul de Coeziune prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, Axa Prioritara 3: Dezvoltarea infrastructurii de mediu în condiții de management eficient al resurselor.
- Obiectivele principale ale contractului vizează:
- asigurarea epurării avansate pentru întreg debitul de ape uzate provenite din aglomerarea București
- incinerarea nămolului rezultat din procesul de epurare a apelor uzate.
- Ordinul de începere a lucrărilor urmează a fi emis în perioada imediat următoare.
- Durata de implementare a acestui contract este de 40 de luni: 28 de luni proiectare și execuție și 12 luni Perioada de notificare a defectelor.
PROIECTE INIȚIATE ÎN ACTUALUL MANDAT
- În bugetul pe 2017 au fost cuprinse sumele necesare pentru întocmirea studiului de fezabilitate pentru construirea unui spital metropolitan ultramodern, conform standardelor europene.
- Avantajul unui spital construit de la zero este că toate circuitele medicale pot fi configurate cu respectarea strictă a normelor legale, ceea ce atrage după sine o calitate ridicată a actului medical. cu — Capacitate: aproximativ 2000 de paturi
- Investiție estimată: cca 300 milioane de euro.
- Noul spital va cuprinde secții pentru care în București se înregistrează un deficit de paturi, respectiv oncologie, radioterapie, neurologie, terapie intensivă, recuperare medicală, mari arși etc.
- Str. Mexic nr. 19, sect. 1, 34.450 m2, 700 de unități locative + grădinița
- Str. Aviator Bănciulescu nr. 5, sect. 2, cca. 1,9 ha, cca. 250 unități locative
- Calea Dudești nr. 165, 3133 m2, 100 unități locative
- Str. Ion Sahighian nr. 6, sect. 3, 7470 m2, 300 unități locative
- Str. Orăștie nr. 12, sect. 4, 7685 m2, 220 unități locative
- Str. Aeriană nr. 6, sect. 5, 100.000 m2, 5000 unități locative + grădinița+ cămin de bătrâni
- Bd. Timișoara nr. 108, sect. 6, 32192 m2, 1400 unități locativeAlte 10 amplasamente se află în studiu pentru determinarea compatibilității cu astfel de proiecte.
- În Bugetul pe 2017 al Municipiului București sunt alocați 1,3 milioane de euro pentru finanțarea studiilor de fezabilitate pentru modernizarea și extinderea unor unități de învățământ din Capitală, obiectivul fiind că în cel mai scurt timp să nu se mai învețe în 3 schimburi în nicio școală din București.
- Total obiective: 42 de unități de învățământ, dintre care 16 grădinițe cu 4 sau 8 grupe, 10 afterschool, extinderea unui număr de 15 școli foarte aglomerate și extinderea sălii de sport din cadrul Școlii Centrale
- În perioada următoare, potrivit solicitărilor venite din partea sectoarelor, Primăria Capitalei va amenaja în regim de urgență grădinițe și creșe, în imobile care vor fi închiriate de pe piața liberă, astfel încât la toamnă să se asigure o acoperire cât mai largă a solicitărilor de locuri în unitățile de învățământ preșcolar;
- program de dotare a cabinetelor medicale și stomatologice din școli.
- Au fost identificate terenuri în vecinătatea unor puncte termice ale RADET din sectoarele 1,3 și 6 pe care se vor construi parcări modulare, din elemente ușoare, metalice
- această soluție permite construcție într-un timp mult mai scurt, inclusiv în perioadele în care vremea este nefavorabilă
- parcările vor beneficia de toate utilitățile, precum și de stații de încărcare a autovehiculelor electrice
- Proiectul va fi derulat în cadrul unor parteneriate încheiate între Primăria Capitalei, RADET și Primăriile de sector
- suprafața totală: cca 4.000 mp
- număr de locuri de parcare construite: până la 500, în funcție de soluția constructivă aleasă
- Vom demara un studiu de fezabilitate privind achiziția de autobuze complet electrice, așa cum este prevăzut în PMUD 2016-2030, care va stabili indicatorii economici și modul de implementare pe termen mediu a acestui proiect în condiții de eficiență economică.
- Autobuzele vor fi cu tracțiune complet electrică cu baterii electrice combinate cu baterie de supercapacitori, vor avea podeaua complet coborâtă pe toată lungimea, și aer condiționat.
- Încărcarea bateriilor electrice se va face în stații fixe și de la rețeaua de contact pentru alimentarea tramvaielor și troleibuzelor.
- Avantaje: emisii poluante zero, mers silențios fără șocuri la pornire și la frânare, reducerea zgomotului și a vibrațiilor
- Autobuzele electrice vor fi introduse pentru început pe liniile care străbat zona centrală și cartierele dens populate
- s-a semnat contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare a șoselei.
- Obiectiv principal: îmbunătățirea condițiilor de circulație la intrarea în București de pe autostrada A3
- Valoarea totală a contractului: 48,23 milioane lei
- Durata de execuție este de 18 luni de la data începerii lucrărilor.
- Principalele lucrări ce vor fi executate:
- Lărgirea la 4 benzi a 1,8 km de stradă;
- Lățimea platformei va fi de 24 m, din care carosabil 14 m și trotuar de 4,5m;
- Reconfigurarea intersecțiilor pe care le traversează această arteră și racordarea la viitoarea intersecție cu sens giratoriu a autostrăzii A3;
- Reamenajarea spatiilor verzi și a trotuarelor;
- Asigurarea iluminatului stradal.
- Primăria Capitalei va demara în acest an un amplu program privind încurajarea mersului pe bicicletă și a utilizării mijloacelor de transport nepoluante, cu efecte directe asupra sănătății populației, reducerii poluării și a descongestionării traficului.
- Proiectul va avea 3 componente:
- Program de stimulare a achiziționării de biciclete și mijloace de transport alternative, prin oferirea de vouchere în valoare de 500 de lei
- Dezvoltarea unui program amplu de bike-sharing la nivelul Capitalei
- Derularea unei campanii de conștientizare a bicicliștilor în trafic, derulată de PMB, prin Poliția Locală, în parteneriat cu Poliția Rutieră și Asociațiile de bicicliști
- Proiectul prevede construcția unei săli de spectacol cu 400—450 de locuri, care să contribuie la rezolvarea unei probleme majore — lipsa spațiilor moderne pentru spectacole, mai ales în condițiile în care, din cauza unor lucrări de modernizare și consolidare, multe teatre bucureștene nu își pot utiliza sălile de spectacol.
- Prin acest proiect se dorește realizarea unui pavilion de arhitectură inovativă, o construcție ușoară, care să fie amplasată într-o zonă centrală, cu acces facil auto și cu mijlocele de transport în comun.
- Construcția va fi realizată pe structură metalică și va îndeplini performanțele specifice desfășurării spectacolelor, precum și normele de securitate seismică și cele referitoare la incendiu
- În bugetul pe 2017 a fost alocată pentru obiectivul de investiții ‘Teatru Temporar’ suma de 8 milioane lei, reprezentând consultanță pentru concurs de soluții, întocmire proiect și execuție lucrări.
- Primăria Capitalei va organiza în acest an un concurs de soluții, în colaborare cu Ordinul Arhitecților din România, pentru reamplasarea Halei Matache și amenajarea pieței.
- Pentru elaborarea PUZ-ului și a studiului de fezabilitate, au fost alocați, în Bugetul pe 2017 al Capitalei, suma de 800.000 lei, inclusiv TVA
- Prin acest demers, se intenționează punerea în valoare a unui monument arhitectonic, printr-o soluție care să permită coabitarea în cadrul aceluiași areal a tradițiilor istorice cu imperativele urbanistice ale momentului.
- Cu ajutorul acestui vom putea cunoaște în timp real nivelurile de concentrații de poluanți atmosferici și vom putea emite informări/alarmări ale populației.
- Sistemul operativ informațional va fi alcătuit din :
- 25 de stații de monitorizare fixe amplasate în zonele de trafic intens, zonele industriale, zonele de parcuri și agrement, unități de învățământ, spitale etc, dotate cu analizoare pentru măsurarea principalilor poluanți atmosferici: pulberi în suspensie, oxizi de azot, amoniac, compuși organici volatili, dioxid de sulf și hidrogen sulfurat.
- 9 stații relocabile amplasate în special în zona șantierelor de construcții.
- 20 de echipamente pentru măsurări indicative amplasate pe mijloacele de transport în comun pentru monitorizare poluanților în trafic.
- sistem de teletransmisie date, unități de calcul și stocare a datelor, softurile aferente, panouri de afișaj stradal, cu ajutorul căruia să se poată urmări evoluția concentrațiilor poluanților emiși de sursele mobile și fixe.