21 August, 2019

Raport de activitate a PMB, la un an după alegeri

Primarul General, Gabriela Firea, a prezentat alături de primarii celor 6 sectoare ale Municipiului București, un raport al activității primului an de mandat, precum și prioritățile pentru anul următor.

În intervenția să, edilul șef a explicat că actuala administrație a Capitalei a avut, în primul an de mandat, două direcții principale de acțiune: deblocarea proiectelor importante pentru București și reformarea structurii administrative a Primăriei, pentru a se alinia tendințelor europene în administrația locală și exigențelor din ce în ce mai mari ale cetățenilor. În acest sens, au fost puse bazele Holdingului Municipal ‘București — capitală europeană’, alcătuit din 21 de societăți comerciale pe acțiuni, deținute integral de municipalitate, care vor presta către cetățeni servicii de calitate mai bună, la prețuri mult mai mici.

Primarul General, Gabriela Firea: ‘Exact acum un an am depus jurământul în fata  bucureștenilor. Astăzi mă aflu în fața Dvs. pentru a vă prezenta rezultatul unui an de munca: deloc ușor, plin de evenimente, încărcat de multă tensiune, mai ales în unele perioade. Cea mai importantă realizare este că am deblocat zeci de șantiere din Capitala în care nu se mai lucra de aproape 2 ani de zile sau se lucra într-un ritm de melc: Arcul de Triumf, Pasajul Sudului, Ciurel, Ambulatorul și Spitalul  de Copii Victor Gomoiu și altele. Am avut curajul să spun stop contractelor păguboase pentru bucureșteni în mai multe domenii: managementul traficului, reparațiile la străzi și semnalizare, Arena Națională, case de avocatură. Am înlăturat căpușele de la RADET și RATB. Am decis cea mai mare investiție în spitale și în cabinete medicale școlare și stomatologice — 90 mil euro. În raport cu complexitatea managementului unui metropole, consider că raportul este unul pozitiv. Cu siguranță vor fi voci care vor spune că se putea mai mult. Nu doresc să le contrazic. Competiția naște noul. Am avut un an în care întreaga echipă a muncit, am fost determinați, motivați să facem lucrurile bine și repede. Din păcate, sunt în continuare multe prevederi legislative care îngreunează administrația. Mă bazez pe sprijinul parlamentarilor din București și Ilfov pentru a modifica acele prevederi care ne blochează sau ne reduc ritmul de acțiune. Și da, mai sper că vom fi ascultați de noul guvern, care va fi mai receptiv la problemele din București. Cotizam serios la bugetul național și bucureștenii merita respectul autorităților’.
PROIECTE FINALIZATE ÎN ACEST AN
Planul de Mobilitate Urbană Durabilă
După ce se împotmolise în hățișul birocratic, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016 — 2030 pentru regiunea București — Ilfov a fost recuperat de actuala administrație, care în timp record a definitivat procesul de avizare, după care a urmat dezbaterea publică finală și aprobarea acestuia în Consiliul General al Capitalei și în Consiliul Județean Ilfov. Astfel, cele 2 administrații vor putea accesa împreună fonduri europene de până la 220 de milioane de euro, prin Programul Operațional Regional, dintre care 150 milioane de euro vor fi folosiți pentru reformarea transportului public.

P.I.D.U.
În cursul lunii septembrie a anului trecut au fost aprobați în Consiliul General indicatorii economici pentru Planul Integrat de Dezvoltare Urbană — ‘Centrul Capitalei’, care vizează amenajarea mai multor parcări subterane, piațete și bulevarde din centrul orașului, precum și amenajarea cheiului Dâmboviței și a altor obiective de interes turistic.

Strategia de alimentare cu energie termică a Capitalei
În cursul acestui an, s-a definitivat strategia de alimentare cu energie termică în sistem centralizat — primul document strategic al Municipiului București în acest domeniu. După aprobarea în Consiliul General, se vor implementa proiectele care vizează optimizarea funcționării sistemului centralizat de producere, transport șidistribuție din Municipiul București.

Arcul de Triumf
După 5 ani de absentă, de Ziua Națională, parada militară s-a desfășurat la Arcul de Triumf. La preluarea mandatului, pe șantier nu se mai lucra de un an și jumătate. A fost deblocata situația și obiectivul de investiții a fost finalizat în doar câteva luni.

Centrul pentru situații de urgență
Au fost finalizate și lucrările de amenajare a Centrului pentru situații de urgență. Sistemul reunește, în cadrul unui proiect unic în țară, toate dispeceratele instituțiilor și serviciilor implicate în procesul de gestionare a situațiilor de urgentă din Capitală. În prezent sistemul se află în faza de evaluare operațională și a definitivării programului de instruire a operatorilor și administratorilor din cadrul centrului.

Creșe
În luna aprilie a acestui an Primarul General, Gabriela Firea, a inaugurat creșa ‘Centrul Zebra Zou’, înființata într-un spațiu pus la dispoziție de Asociația SOS Satele Copiilor România și finanțată cu fonduri norvegiene și cofinanțat de Primăria Municipiului București. În afara acestei creșe, în Capitala exista o rețea de ‘Centre pilot ANTANTE’, destinate copiilor 0-3 ani, în cadrul unui proiect implementat de Direcția Generală de Asistență Socială a Municipiului București.

Spălătorii sociale
Tot prin Direcția Generală de Asistență Socială, municipalitatea derulează un proiect de înființare a unor spălătorii sociale, dintre care primele 2 au fost inaugurate chiar în această săptămână.

Programe sociale
La inițiativa Primarului Gabriela Firea, Consiliul General a aprobat o serie de programe menite să contribuie la creșterea calității vieții bucureștenilor dar și a coeziunii sociale. Astfel, prin programul ‘Parteneriat între Generații’ studenții primesc o bursă de 500 de lei dacă se implică în rezolvarea problemelor de zi cu zi ale seniorilor dar și în pregătirea extrașcolară a elevilor. De asemenea, alte două programe au în vedere acordarea de stimulente pentru prima căsătorie — 1.500 de lei, respectiv 2.500 lei și pentru nașterea unui copil.

Bulevardul Liviu Rebreanu
Una dintre cele mai importante artere din București, Bulevardul Liviu Rebreanu, a beneficiat de lucrări de modernizare în două etape: prima, intre bulevardele Cămil Ressu și Nicolae Grigorescu, cu câte 2 benzi pe sens, fiind finalizata anul trecut, iar etapa a doua, intre Nicolae Grigorescu și 1 Decembrie, tot câte 2 benzi pe sens, a fost finalizata în această lună, bd Liviu Rebreanu fiind acum redat complet circulației. Pe toată lungimea arterei au fost amenajate piste pentru biciclete și 500 de locuri de parcare.

Muzeul Literaturii Române
Noul sediu al Muzeului Național al Literaturii Române a fost inaugurat în primăvara acestui an, în 2017 acest muzeu împlinind 60 de ani de la înființare. Această instituție de cultură, esențială pentru România, deține un autentic tezaur literar format din manuscrise, cărți vechi și rare, documente și obiecte personale care au aparținut unor scriitori români importanți, precum Eminescu, Alecsandri, Caragiale, Blaga și mulți alții. În total, sunt peste 300.000 de piese, în 300 de colecții.
Observator Astronomic
După eforturi susținute, în luna noiembrie a anului trecut, a fost inaugurat Observatorul Astonomic ‘Amiral Vasile Urseanu’, care a trecut în ultimii doi ani printr-un proces de restaurare și modernizare. Proiectul a fost finanțat din fonduri europene, iar lucrările au presupus consolidarea structurii imobilului,  restaurarea fațadei, a tavanelor interioare, inclusiv a cupolei.

Teatrul evreiesc de stat
Tot un șantier cu probleme a fost și cel de la Teatrul Evreiesc de Stat, dar, la sfârșitul anului trecut, Municipalitatea a redat publicului bucureștean această prestigioasă instituție de cultură, la care s-au desfășurat ample lucrări de consolidare, reabilitare și modernizare.

Ambulatoriul Gomoiu
Anul acesta a fost inaugurat și noul Ambulatoriu integrat al Spitalului Clinic de copii ‘Dr. Victor Gomoiu’, reușindu-se astfel deblocarea și finalizarea unui proiect care era pe punctul de a pierde finanțarea europeană. Ambulatoriul Gomoiu a fost reabilitat, modernizat și echipat cu fonduri europene și cofinanțare din partea Municipiului București.

Reabilitarea Infrastructurii Educaționale din București
În cadrul proiectului de reabilitare a infrastructurii educaționale din București, finanțat prin fonduri BEI, 32 de obiective erau blocate din diverse motive, iar în prezent s-au luat măsuri care au dus la rezolvarea situațiilor din teren, sute de elevi întorcându-se la cursuri în unități de învățământ modernizate.

Primăria Capitalei revine în vechiul sediu

La finalul anului trecut, Primăria Capitalei a revenit în vechiul ei sediu, din Bulevardul Regina Elisabeta, după un proces de consolidare și restaurare a imobilului, care părea că nu se mai termină, făcându-se astfel și o economie la bugetul local de 3,5 milioane de euro pe an.
PROIECTE DEBLOCATE, ÎN CURS DE FINALIZARE
Pasajul Sudului
  • Proiectul tehnic a fost elaborat în doar 30 de zile, cu foarte multe lipsuri și fără detalii de execuție, coroborat cu un executant orientat doar pe solicitări, fără suficient personal calificat și care cerea cheltuieli indirecte de 60%, au condus la întârzieri foarte mari.
  • După numeroase ședințe și scrisori ultimative adresate constructorului de către Primarul General, s-a agreat ca termen de finalizare data de 28.07.2017.
  • În momentul de față, a fost deschisă circulația prin pasaj, pe un singur fir pe sens.
Proiectul Pod Ciurel—Străpungere A1
  • primul termen a fost de 30 luni, dar din cauza exproprierilor, a descărcărilor arheologice și a deviațiilor de rețele Enel s-a tot prelungit, iar la un moment dat lucrările au fost sistate.
  • În acest mandat s-a reușit împărțirea proiectului în mai multe cadrane, care să permită avansarea lucrărilor
  • Podul peste Dâmbovița, cu toate bretelele adiacente va fi finalizat, conform graficului, în lună martie 2018.
Spitalul Foișor
  • din cauza plecării consultantului din proiect, care asigura și partea de asistență tehnică, lucrările nu au mai putut fi verificate și certificate, de aici rezultând conflicte între executant și autoritatea contractantă.
  • în acest an s-a deblocat situația prin reactualizarea indicatorilor tehnico-economici, angajarea unui alt consultant și formarea unui grup de lucru care a rezolvat toate conflictele.
  • în acest moment se lucrează la finisaje la corpul C+D, urmând ca în 60 de zile să fie finalizat, după care vor începe lucrările la Corpul A și parcarea subterană.
  • Termen de finalizare aprilie 2018
Spitalul Victor Gomoiu
  • proiectul a fost blocat de la sfârșitul anului 2015 din cauza neînțelegerilor dintre constructor, consultant și autoritatea contractantă. Lucrările au fost sistate în momentul în care construcția era efectuată în proporție de 85%, dar plătită doar 40%
  • în actualul mandat s-au deblocat lucrările, există consultant din nou în proiect, plățile au fost efectuate doar pe real executat, comandându-se în acest sens și o expertiză tehnico-economică extrajudiciară care a clarificat situația.
  • termen de finalizare, inclusiv dotările necesare, martie 2018.
Teatrul Ion Creangă
  • La începutul mandatului, obiectivul de investiție era blocat.
  • pe parcursul execuției lucrărilor a apărut necesitatea unor lucrări suplimentare la structura de rezistență, care excedeau contractul încheiat, ceea ce a dus la sistarea lucrărilor începând cu data de 29.07.2016.
  • În momentul de față a fost găsită o soluție care a permis reluarea lucrărilor.
  • Termen de execuție 17 luni.
Amenajare lacuri Floreasca — Tei
  • la preluarea mandatului, proiectul era blocat din cauză că proiectantul renunțase la contract înainte să termine proiectul tehnic, nu exista aviz de la Apele Române, iar autorizația de construire era expirată
  • a fost constituit un grup de lucru care făcut inventarul lucrărilor executate până în prezent, s-a obținut o nouă autorizație de construcție, iar lucrările au fost reluate.
  • termen de finalizare: 31.12.2017
Refacere și modernizare Patinoar Flamaropol
  • La începutul mandatului obiectivul de investiție  era blocat din cauza necesității elaborării unui nou PUZ, care a stat la baza obținerii autorizației de construire.
  • În urma aprobării acestuia, proiectul tehnic a fost predat în noiembrie 2016, obținându-se și autorizația de construire.
  • În ianuarie 2017 s-a dat ordinul de începere a lucrărilor. La această dată s-a executat 15% din total contract.
Lucrări de amenajare Prelungirea Ghencea
  • Anul acesta se reia, practic de la zero, proiectul supralărgirii arterei Prelungirea Ghencea, prin întocmirea studiului de fezabilitate. Pentru a se asigura locuitorilor din zonă condiții minimale de tranzit, Administrația Străzilor a executat o serie de lucrări cu caracter provizoriu:
  • reparații carosabil pe o suprafață de 12.679 mp, între intersecția cu str. Brașov și limita administrativă.
  • amenajare trotuare pe o lungime de 2.855 m (de la intersecția cu str. Oltului, până la intersecția cu str. Magnoliei), pe o suprafață de aprox. 4.089 mp. Lățimea trotuarelor este în cea mai mare parte de 1,5 m, excepție făcând zonele unde lățimea a fost redusă pentru a nu se intra în proprietatea locatarilor, conform planurilor cadastrale.
  • s-au executat 8 alveole pentru fluidizarea traficului în zona stațiilor RATB.
  • s-a realizat semnalizarea rutieră orizontală și verticală, acolo unde lipsea sau era deteriorată.
Proiectul Glina
  • Proiectul Glina a fost reluat după o suspendare de peste 1 an, Primăria Capitalei demarând lucrările de  reabilitare a colectoarelor principale de canalizare. După finalizarea acestor lucrări se va reduce nivelul de infiltrații în rețeaua de canalizare și va crește capacitatea de transport a tronsoanelor reabilitate, cu influența benefică asupra mediului și sănătății populației.
  • În data de 19.06.2017, Primăria Municipiului București a semnat contractul de lucrări ‘Extinderea Stației de Epurare a Apelor Uzate și construcția incineratorului de nămol’, cel de-al treilea contract de lucrări în cadrul proiectului ‘Glina — Etapa II’,
  • Valoare contract: 505.965.000 lei, fără TVA
  • Ca valoare și complexitate, aceasta investiție are un caracter de unicitate și se situează în topul investițiilor în infrastructură din România și din Europa, până în prezent.
  • Proiectul este cofinanțat din Fondul de Coeziune prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, Axa Prioritara 3: Dezvoltarea infrastructurii de mediu în condiții de management eficient al resurselor.
  • Obiectivele principale ale contractului vizează:
    • asigurarea epurării avansate pentru întreg debitul de ape uzate provenite din aglomerarea București
    • incinerarea nămolului rezultat din procesul de epurare a apelor uzate.
  • Ordinul de începere a lucrărilor urmează a fi emis în perioada imediat următoare.
  • Durata de implementare a acestui contract este de 40 de luni: 28 de luni proiectare și execuție și 12 luni Perioada de notificare a defectelor.
A fost deblocat Programul de Dezinsecție al Bucureștiului

PROIECTE INIȚIATE ÎN ACTUALUL MANDAT
Spitalul Metropolitan
  • În bugetul pe 2017 au fost cuprinse sumele necesare pentru întocmirea studiului de fezabilitate pentru construirea unui spital metropolitan ultramodern, conform standardelor europene.
  • Avantajul unui spital construit de la zero este că toate circuitele medicale pot fi configurate cu respectarea strictă a normelor legale, ceea ce atrage după sine o calitate ridicată a actului medical. cu — Capacitate: aproximativ 2000 de paturi
  • Investiție estimată: cca 300 milioane de euro.
  • Noul spital va cuprinde secții pentru care în București se înregistrează un deficit de paturi, respectiv oncologie, radioterapie, neurologie, terapie intensivă, recuperare medicală, mari arși etc.
Locuințe sociale, de serviciu și pentru tineri
Au fost identificate 6 amplasamente pe care Trustul Metropolitan de construcții va demara procedurile preliminare pentru edificarea unor ansambluri de locuințe, pentru tineri, de serviciu sau sociale, unele dintre acestea incluzând și clădiri cu funcțiuni sociale.
  • Str. Mexic nr. 19, sect. 1, 34.450 m2, 700 de unități locative + grădinița
  • Str. Aviator Bănciulescu nr. 5, sect. 2, cca. 1,9 ha, cca. 250 unități locative
  • Calea Dudești nr. 165, 3133 m2, 100 unități locative
  • Str. Ion Sahighian nr. 6, sect. 3, 7470 m2, 300 unități locative
  • Str. Orăștie nr. 12, sect. 4, 7685 m2, 220 unități locative
  • Str. Aeriană nr. 6, sect. 5, 100.000 m2, 5000 unități locative + grădinița+ cămin de bătrâni
  • Bd. Timișoara nr. 108, sect. 6, 32192 m2, 1400 unități locativeAlte 10 amplasamente se află în studiu pentru determinarea compatibilității cu astfel de proiecte.
Condiții mai bune în unitățile de învățământ
  • În Bugetul pe 2017 al Municipiului București sunt alocați 1,3 milioane de euro pentru finanțarea studiilor de fezabilitate pentru modernizarea și extinderea unor unități de învățământ din Capitală, obiectivul fiind că în cel mai scurt timp să nu se mai învețe în 3 schimburi în nicio școală din București.
  • Total obiective: 42 de unități de învățământ, dintre care 16 grădinițe cu 4 sau 8 grupe, 10 afterschool, extinderea unui număr de 15 școli foarte aglomerate și extinderea sălii de sport din cadrul Școlii Centrale
  • În perioada următoare, potrivit solicitărilor venite din partea sectoarelor, Primăria Capitalei va amenaja în regim de urgență grădinițe și creșe, în imobile care vor fi închiriate de pe piața liberă, astfel încât la toamnă să se asigure o acoperire cât mai largă a solicitărilor de locuri în unitățile de învățământ preșcolar;
  • program de dotare a cabinetelor medicale și stomatologice din școli.
Parcări de reședință la punctele termice
  • Au fost identificate terenuri în vecinătatea unor puncte termice ale RADET din sectoarele 1,3 și 6 pe care se vor construi parcări modulare, din elemente ușoare, metalice
  • această soluție permite construcție într-un timp mult mai scurt, inclusiv în perioadele în care vremea este nefavorabilă
  • parcările vor beneficia de toate utilitățile, precum și de stații de încărcare a autovehiculelor electrice
  • Proiectul va fi derulat în cadrul unor parteneriate încheiate între Primăria Capitalei, RADET și Primăriile de sector
  • suprafața totală: cca 4.000 mp
  • număr de locuri de parcare construite: până la 500, în funcție de soluția constructivă aleasă
Achiziționare de autobuze electrice
  • Vom demara un studiu de fezabilitate privind achiziția de autobuze complet electrice, așa cum este prevăzut în PMUD 2016-2030, care va stabili indicatorii economici și modul de implementare pe termen mediu a acestui proiect în condiții de eficiență economică.
  • Autobuzele vor fi cu tracțiune complet electrică cu baterii electrice combinate cu baterie de supercapacitori, vor avea podeaua complet coborâtă pe toată lungimea, și aer condiționat.
  • Încărcarea bateriilor electrice se va face în stații fixe și de la rețeaua de contact pentru alimentarea tramvaielor și troleibuzelor.
  • Avantaje: emisii poluante zero, mers silențios fără șocuri la pornire și la frânare, reducerea zgomotului și a vibrațiilor
  • Autobuzele electrice vor fi introduse pentru început pe liniile care străbat zona centrală și cartierele dens populate
Șos. Fabrica de Glucoză
  • s-a semnat contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare a șoselei.
  • Obiectiv principal: îmbunătățirea condițiilor de circulație la intrarea în București de pe autostrada A3
  • Valoarea totală a contractului: 48,23 milioane lei
  • Durata de execuție este de 18 luni de la data începerii lucrărilor.
  • Principalele lucrări ce vor fi executate:
    • Lărgirea la 4 benzi a 1,8 km de stradă;
    • Lățimea platformei va fi de 24 m, din care carosabil 14 m și trotuar de 4,5m;
    • Reconfigurarea intersecțiilor pe care le traversează această arteră și racordarea la viitoarea intersecție cu sens giratoriu a autostrăzii A3;
    • Reamenajarea spatiilor verzi și a trotuarelor;
    • Asigurarea iluminatului stradal.
Bicicliști în București
  • Primăria Capitalei va demara în acest an un amplu program privind încurajarea mersului pe bicicletă și a utilizării mijloacelor de transport nepoluante, cu efecte directe asupra sănătății populației, reducerii poluării și a descongestionării traficului.
  • Proiectul va avea 3 componente:
    • Program de stimulare a achiziționării de biciclete și mijloace de transport alternative, prin oferirea de vouchere în valoare de 500 de lei
    • Dezvoltarea unui program amplu de bike-sharing la nivelul Capitalei
    • Derularea unei campanii de conștientizare a bicicliștilor în trafic, derulată de PMB, prin Poliția Locală, în parteneriat cu Poliția Rutieră și Asociațiile de bicicliști
Teatru temporar
  • Proiectul prevede construcția unei săli de spectacol cu 400—450 de locuri, care să contribuie la rezolvarea unei probleme majore — lipsa spațiilor moderne pentru spectacole, mai ales în condițiile în care, din cauza unor lucrări de modernizare și consolidare, multe teatre bucureștene nu își pot utiliza sălile de spectacol.
  • Prin acest proiect se dorește realizarea unui pavilion de arhitectură inovativă, o construcție ușoară, care să fie amplasată într-o zonă centrală, cu acces facil auto și cu mijlocele de transport în comun.
  • Construcția va fi realizată pe structură metalică și va îndeplini performanțele specifice desfășurării spectacolelor, precum și normele de securitate seismică și cele referitoare la incendiu
  • În bugetul pe 2017 a fost alocată pentru obiectivul de investiții ‘Teatru Temporar’ suma de 8 milioane lei, reprezentând consultanță pentru concurs de soluții, întocmire proiect și execuție lucrări.
Hala Matache
  • Primăria Capitalei va organiza în acest an un concurs de soluții, în colaborare cu Ordinul Arhitecților din România, pentru reamplasarea Halei Matache și amenajarea pieței.
  • Pentru elaborarea PUZ-ului și a studiului de fezabilitate, au fost alocați, în Bugetul pe 2017 al Capitalei, suma de 800.000 lei, inclusiv TVA
  • Prin acest demers, se intenționează punerea în valoare a unui monument arhitectonic, printr-o soluție care să permită coabitarea în cadrul aceluiași areal a tradițiilor istorice cu imperativele urbanistice ale momentului.
Sistem operațional pentru managementul calității aerului
  • Cu ajutorul acestui vom putea cunoaște în timp real nivelurile de concentrații de poluanți atmosferici și vom putea emite informări/alarmări ale populației.
  • Sistemul operativ informațional va fi alcătuit din :
    • 25 de stații  de monitorizare fixe  amplasate în zonele de trafic intens, zonele industriale, zonele de parcuri și agrement, unități de învățământ, spitale etc, dotate cu analizoare pentru  măsurarea principalilor  poluanți atmosferici: pulberi în suspensie, oxizi de azot, amoniac, compuși organici volatili, dioxid de sulf și hidrogen sulfurat.
    • 9 stații relocabile  amplasate în special în zona șantierelor de construcții.
    • 20 de echipamente pentru măsurări indicative amplasate pe mijloacele de transport în comun pentru monitorizare poluanților în trafic.
  • sistem  de  teletransmisie  date,  unități    de  calcul  și  stocare  a  datelor, softurile aferente,  panouri  de afișaj  stradal,  cu  ajutorul  căruia  să  se  poată   urmări evoluția concentrațiilor poluanților emiși de  sursele mobile și fixe.

comentarii

Despre autor  ⁄ Florin Amariei

Florin Amariei este un tânăr pasionat de politică, gaming și mașini. Cel mai mult îi place însă să urmărească cele mai noi schimbări legislative din țară și străinătate.

Fara comentarii

Scrie un comentariu