Un proiect de lege depus recent la Senat stabileşte permiterea şi nesancţionarea manevrei de depăşire cu trecere peste linia continuă atunci când în trafic se află obstacole oprite, staţionate sau care se deplasează foarte încet, dacă vizibilitatea este de peste 20m iar drumul are o lăţime de minim 7m.

Iniţiatorul propunerii consideră că măsura este necesară deoarece în practică apar blocaje, fiind neceseare modificări legislative care să fluidizeze traficul:

“O astfel de situaţie este aceea în care conducătorul autovehiculului întâlneşte pe sensul său de mers un obstacol oprit, staţionat sau care se deplasează cu o viteză foarte mica, iar pentru depăşirea acestui obstacol este necesară încălcarea marcajului continuu simplu sau sublu care delimitează sensul opus. În această speţă, conducătorul este sancţionat nediferenţiat pentru încălcarea marcajului continuu, fără a fi luate în considerare motivele care au determinat acţiunea.”

Astfel, la art. 45 din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (31), cu următorul cuprins:

“(31) Prin manevra de depăşire se poate încălca marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, pentru depăsirea obstacolelor de orice natură, staţionate sau care se deplasează cu viteză foarte mica, doar dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20m, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7m.”

Măsura se află în dezbatere la Senat şi se va aplica doar în cazul aprobării acesteia de către Parlament, ulterior publicării în Monitorul Oficial.

Depăşirea în Codul rutier

Potrivit reglementărilor în vigoare, depășirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers și ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial.

Conducătorul vehiculului care se angajează în depășire trebuie să se asigure că vehiculul care circulă în fața sau în spatele lui nu a inițiat o asemenea manevră.

Atunci când prin manevra de depășire se trece peste axa care separă sensurile de circulație, conducătorii de vehicule trebuie să se asigure că din sens opus nu se apropie un vehicul și că dispun de spațiu suficient pentru a reintra pe banda inițială, unde au obligația să revină după efectuarea manevrei de depășire.

Nu constituie depășire situația în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în același sens de circulație.

Depășirea se efectuează numai pe partea stângă a vehiculului depășit. Tramvaiul sau vehiculul al cărui conducător a semnalizat intenția și s-a încadrat corespunzător părăsirii sensului de mers spre stânga se depășește prin partea dreaptă.

Tramvaiul aflat în mers poate fi depășit și pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între șina din dreapta și marginea trotuarului nu există spațiu suficient.

De reţinut faptul că nerespectarea regulilor privind depăşirea constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni și cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

Ai nevoie de OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF şi MOBI, de AICI!

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here