Pe agenda ședinței de Guvern din 16 ianuarie 2025 se află un proiect de hotărâre crucial, care stabilește data noilor alegeri prezidențiale pentru duminică, 4 mai 2025. Decizia vine în urma anulării alegerilor prezidențiale din 2024 de către Curtea Constituțională a României, care a constatat nereguli majore și a impus reluarea integrală a procedurilor.
Potrivit notei de fundamentare la acest proiect, data începerii perioadei electorale va coincide cu momentul intrării în vigoare a hotărârii, respectiv cu data de 18 februarie 2025. Proiectul de Hotărâre are doar două articole: ”Art. 1. Se stabilește ziua de duminică, 4 mai 2025, ca dată pentru alegerea Președintelui României din anul 2025. Art. 2. – Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 18 februarie 2025.” Redăm mai jos cuprinsul notei de fundamentare la acest proiect de hotărâre. Prin Hotărârea Curții Constituționale nr. 32 din 6 decembrie 2024 privind anularea procesului electoral cu privire la alegerea Președintelui României din anul 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr.1231 din 6 decembrie 2024, au fost stabilite următoarele: ,,1. În temeiul art.146 lit. f) din Constituție, anulează întregul proces electoral cu privire la alegerea Președintelui României, desfășurat în baza Hotărârii Guvernului nr.756/2024 privind stabilirea datei alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a Hotărârii Guvernului nr.1061/2024 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare pentru alegerea Președintelui României în anul 2024.- Procesul electoral pentru alegerea Președintelui României va fi reluat în integralitate, Guvernul urmând să stabilească o nouă dată pentru alegerea Președintelui României, precum și un nou program calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare.”
- Prin urmare, procesul electoral pentru alegerea Președintelui României va fi reluat în integralitate, Guvernul urmând să stabilească o nouă dată pentru alegerea Președintelui României, precum și un nou program calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare. Toate aceste aspecte presupun inclusiv constituirea unor noi birouri electorale, depunerea din nou de candidaturi care urmează a fi evaluate de noul Birou Electoral Central și derularea unei noi campanii electorale corecte și transparente, prin raportare la principiile și valorile constituționale.”
- Curtea, având în vedere complexitatea și durata în timp a operațiunilor electorale necesare ulterior pronunțării prezentei decizii, constată aplicabilitatea art. 83 alin. (2) din Constituție, potrivit căruia Președintele României în funcție „exercită mandatul până la depunerea jurământului de Președintele nou-ales”.