Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență pentru modificarea alineatului (3) al articolului 43 din Legea nr. 411/2004, privind fondurile de pensii administrate privat.

Obiectul de reglementare al proiectului de act normativ îl constituie majorarea, începând cu 1 ianuarie 2024, a contribuțiilor la fondurile private de pensii de la 3,75% la 4,75%.

Proiectul a fost iniţiat având în vedere că atât în Planul Național de Reziliență și Redresare –PNRR-, cât și în Programul de Guvernare este prevăzută măsura care vizează creșterea contribuțiilor pentru Pilonul II de pensii cu un punct procentual de la 3,75%, cât este în prezent până la 4,75% în 2024.

Potrivit expunerii de motive, îndeplinirea acestei măsuri este necesară pentru a se asigura respectarea termenelor din PNRR, Componenta C8, R6, jalon 213, contribuțiile la Pilonul II de pensii fiind în linie cu prevederile Strategiei Fiscal Bugetare.

Astfel, a fost luat în considerare orizontul de timp determinat, respectiv 31 martie 2022, dată până la care a fost asumată îndeplinirea jalonului 213 din PNRR – componentă a legislației necesare pentru a asigura sustenabilitatea Pilonului II de pensii.

Reforma propusă în Programul Național pentru Redresare și Reziliență vizează elaborarea legislației prin care sunt urmărite asigurarea pe termen mediu și lung a sustenabilității și a predictibilității sistemului public de pensii, respectiv sustenabilitatea Pilonului II de pensii.

Cum functioneaza pensiile private?

Potrivit Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania, Romania a urmat în 2007 practica internaţionala si a introdus un sistem de pensii private, la recomandarea si sub supravegherea Bancii Mondiale şi a Uniunii Europene. Suplimentar fata de sistemul public de pensii (Pilonul I), au fost introduse fonduri de pensii private obligatorii (Pilonul II) si fonduri de pensii private facultative (Pilonul III).

Pilonul II inseamna ca o mica parte din contributia de asigurari sociale (CAS) platita de toti romanii catre bugetul public sa fie directionata catre fonduri private de pensii, bazate pe acumulare si investirea continua a acestor sume. Banii din aceste fonduri nu apartin societatilor de administrare, ci romanilor care contribuie la Pilonul II – ei sunt proprietatea privata a oamenilor la fel ca un cont bancar sau alte active financiare. In prezent, un procent de 3,75% din cota de 25% de CAS este virata in conturile a peste 7 milioane de romani, la Pilonul II.

Pilonul III functioneaza similar, cu o singura diferenta majora: contributiile nu sunt redirectionate de la bugetul public (ca la Pilonul II), ci sunt platite in mod voluntar, facultativ, de catre salariati si/sau angajatorii lor. Contributia la fondurile de pensii facultative beneficiaza de o deductibilitate fiscala (cate 400 EUR / an, atat la angajat cat si la angajator), pentru incurajarea economisirii private. In prezent, peste 450.000 de romani contribuie pentru acest tip de pensie suplimentara, care se va adauga celei obtinute de la stat (Pilonul I) si de la fondurile de pensii private obligatorii (Pilonul II).

Problema demografica, detaliata anterior, arata deja ca logica redistributiva a Pilonului I (sistemul de pensii de stat) nu mai poate functiona in mod sustenabil in viitor. Salariatii (contributorii) vor fi tot mai putini, iar pensionarii (beneficiarii) vor fi tot mai multi. De aceea, participarea la Pilonul II si Pilonul III de pensii private reprezinta singura solutie eficienta de economisire suplimentara, pentru o pensie mai buna in viitor.

www.lege5.roRapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here