Guvernul a aprobat, în ședința de luni, o ordonanță care prevede ca polițiștii, procurorii, Departamentul de Luptă Antifraudă (DLAF) și Agenţia Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) să aibă acces la registrul centralizat de conturi bancare al ANAF. Reprezentanţii acestor intituţii vor avea acces la locul de depozitare al banilor, nu și la rulajul sumelor.
Ordonanța adoptată de Guvern arată că au acces la registrul de conturi bancare al ANAF:
a) Poliția Română, Poliția de Frontieră Română și Direcția Generală Anticorupție din subordinea Ministerului Afacerilor Interne;
b) Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție-Secția de urmărire penală și criminalistică și Secția parchetelor militare, Direcția Națională Anticorupție, Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, precum și Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție;
c) Departamentul pentru Lupta Antifraudă.
Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate din subordinea Ministerului Justiției este autoritate competentă să acceseze și să consulte registrul centralizat de conturi bancare.
Accesarea şi consultarea informaţiilor privind conturile bancare se efectuează în baza unei analize de la caz la caz de către persoanele desemnate.
”Autorităţile competente (…) accesează registrul centralizat de conturi bancare şi consultă informaţiile privind conturile bancare, în mod direct şi fără întârziere, atunci când acest lucru este necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor care le revin în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracţiunilor grave, inclusiv pentru identificarea, urmărirea şi indisponibilizarea activelor legate de o astfel de investigaţie. Accesul şi consultarea (…) se fac (…) pe bază de protocol încheiat între autoritățile competente (…) și Agenția Națională de Administrare Fiscală”, se arată în ordonanță.
Oficiul cooperează cu autorităţile competente şi răspunde, de îndată, solicitărilor motivate de informaţii financiare sau de analize financiare formulate de către acestea. Solicitările motivate de informații financiare și analize financiare, formulate în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracţiunilor grave se analizează individual de către Oficiu.
Oficiul poate refuza, motivat, să răspundă solicitărilor în următoarele cazuri:
a) există motive obiective de a presupune că furnizarea informaţiilor financiare sau analizelor financiare solicitate ar avea un impact negativ asupra investigaţiilor sau analizelor în curs de desfăşurare;
b) în circumstanţe excepţionale, dacă divulgarea informaţiilor ar fi, în mod clar, disproporţionată faţă de interesele legitime ale unei persoane fizice sau juridice ori ar fi irelevantă în ceea ce priveşte scopurile pentru care a fost solicitată.
În cazuri excepționale și urgente, Oficiul poate face schimb de informații financiare sau de analize financiare care ar putea fi relevante pentru prelucrarea sau analizarea informațiilor legate de terorism sau de criminalitatea organizată asociată cu terorismul, cu unitățile de informații financiare din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
Schimbul de informații se realizează de îndată, cu respectarea competențelor legale.
Documentul poate fi consultat aici.
Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.