Actul normativ analizat astăzi – OpANAF nr. 1855/2018 pentru aprobarea Procedurii de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plăţi anticipate – este unul de corectare a unor situații fiscale generate de modificările normative din prima parte a anului 2018. Ordinul a fost publicat săptămâna aceasta în Monitorul Oficial şi este în vigoare din 21 august 2018.
Acesta se adresează cu precădere persoanelor fizice ce desfășoară activități independente, celor ce înregistrează contracte de închiriere în lei pe termen lung, unde legislația anterioară a prevăzut procedura de impozitare prin plăți trimestriale anticipate.
Până la data de 30 martie 2018, impozitarea veniturilor din activități independente a presupus efectuarea unor plăți trimestriale cu scadență în data de 25 a fiecărui trimestru și cu depunerea declarației anuale de impozit pe venit, ocazie cu care se efectua regularizarea impozitului de către autoritatea fiscală în baza sumelor finale.
Prin OUG nr. 25/2018 s-a reglementat procedura depunerii declarației unice cu o singură plată de impozit pe venit până în data de 15 martie 2019 și cu două facilități fiscale:
- reducerea impozitului cu procentul de 5% pentru depunerea electronică de declarației;
- reducere de 5% a impozitului pentru plata acestuia până pe data de 15 decembrie 2018.
În contextul noilor reglementări, procedura plăților anticipate trimestriale a devenit caducă. Autoritatea fiscală actualizează prin OpANAF nr. 1855/2018 modul de impozitare a veniturilor persoanei fizice în sensul că anulează deciziile pentru plățile anticipate.
În cazul în care acestea au fost deja emise și nu au fost efectuate plăți de către contribuabil, prezenta procedură nu aduce vreo obligație suplimentară persoanei fizice, iar autoritatea fiscală urmărește o procedură internă de anulare a deciziilor.
În cazul în care contribuabilul a efectuat deja plăți anticipate, autoritatea fiscală continuă procedura de anulare a obligației plăților de impozit anticipate. Sumele achitate în avans pot fi solicitate la restituire de către contribuabil.
Procedura restituirii este reglementată de OpANAF nr. 3454/2016 coroborat cu OpANAF nr. 63/2017, temei normativ ce adoptă formularele necesare.
Termenul de depunere a cererii restituirii este de 5 ani începând cu 1 ianuarie din anul următor celui în care s-a născut dreptul la restituire.
Desigur, la momentul la care se va efectua restituirea se va ține cont de eventualele datorii ale persoanei fizice către buget și datoriile comune se compensează.
Notă: Chiar dacă nu este prevăzută în procedură, recomandarea noastră este să nu solicitați restituirea sumei plătite în avans, ci să o considerați plată în contul impozitului pentru anul 2018 pentru a beneficia de bonificația de 5%, plăți efectuate până în 15 decembrie 2018.
Mai amintim și faptul că actul normativ analizat astăzi adoptă formularistica necesară realizării procedurii de anulare a plăților de impozite anticipate, iar contribuabilii interesați pot depune contestație.