Parlamentarii vor dezbate un proiect mai amplu de modificare și completare a Legii nr. 196/2018 privind asociațiile de proprietari și condominii, propuneri care au fost formulate după mai multe discuții cu reprezentanții asociațiilor.
Principala prevedere propusă a fi abrogate din legea actuală este cea referitoare la verificarea, sprijinul și îndrumarea, de către primăriile de pe raza localității, a asociațiilor de proprietari.
Articolul 10 alineatele (1), (4), (5) şi (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(1) Autorităţile administraţiei publice locale organizează în cadrul aparatului de specialitate al primarului un compartiment specializat în sprijinirea si îndrumarea asociaţiilor de proprietari.
(4) Se abrogă.
(5) Se abrogă.
(6) Se abrogă.
De asemenea, se elimină obligaţia administratorilor de a obţine un atestat de la primărie.
Alte modificări importante sunt:
– clarificări privind detalierea componentelor condominiilor şi divizarea asociaţiilor în funcţie de acestea, deoarece există situaţii când, în funcţie de anumite utilităţi, nu se poate face o separare clară a componentelor.
– modul de înființare a asociațiilor de proprietari, în cazul existenței mai multor coproprietari – facilitarea includerii unor noi membri, ulterior înființării
– secțiunea privind asociațiile de chiriași este eliminată complet, deoarece face obiectul unei alte reglementări.
– în secţiunea privind drepturile şi obligaţiile proprietarilor, proprietarilor nu li se va permite să aibă acces la anumite documente ale asociaţiei care cuprind date cu caracter personal. Proprietarii vor avea obligaţia să notifice preşedintele privind orice schimbare intervenită în privinţa celor care locuiesc, inclusiv chiriaşii
– în cazul daunelor, proprietarii pot mandata alte persoane să-i reprezinte în faţa terţilor
– în cazul urgenţelor precum inundaţiile, proprietarii vor fi obligaţi să permită accesul în locuinţă fără preavizul emis de 5 zile.
– se elimină prevederea că administratorul nu poate face nici o cheltuială din fondul administraţiei, fără acordul scris al adunării generale
– se elimină plafonul de casă de 1.000 lei pentru păstrarea banilor în casierie
– reintroducerea mențiunii privind consumul de gaz la comun din lista cheltuielilor repartizate după numărul de persoane
– în cazul proprietăţilor cu altă destinaţie decât cea de locuire, repartizarea cheltuielilor privind consumul de energie termică pentru încălzire se va face în funcţie de suprafaţa utilă.
Nu în ultimul rând, sunt modificări și în privința drepturilor membrilor asociațiilor care au suferit prejudicii:
Articolul 29 alineatele (1), (2) şi (3) modifică şi va avea următorul cuprins:
(1) în cazurile în care unul dintre membri împiedică, cu rea-credinţă şi sub orice formă, folosirea normală a condominiului, sau a unor părţi componente, potrivit destinaţiei acestora, şi creează prejudicii celorlalţi membri, proprietarii prejudiciaţi se pot adresa în scris preşedintelui, comitetului executiv al asociaţiei de proprietari şi instituţiilor cu atribuţii privind respectarea ordinii şi liniştii publice sau, după caz, instanţelor judecătoreşti.
(2) Orice membru care se consideră vătămat într-un drept al său din cauza neîndeplinirii sau îndeplinirii defectuoase a atribuţiilor de către preşedinte, membri ai comitetului executiv, cenzor/comisia de cenzori sau administrator se poate adresa în scris conducerii asociaţiei, după caz, sau altor instituţii cu atribuţii de control al respectării legi, precum şi instanţelor judecătoreşti.
Ai nevoie de Legea nr. 196/2018? Poți cumpăra actul la zi, în format PDF şi MOBI, de AICI!
In conditiile in care Serviciul de sprijinire,indrumare si control din cadrul primariilor nu vor mai executa controlul asupra activitatii asociatiilor de proprietari, CINE va avea aceasta sarcina !? Politia locala,A.N.P.C.-ul…!??
Buna ziua,
Cine va face verificarea activitatii financiare a asociatiei?La ora actuala exista numai la nivel de oras mic zeci de reclamatii privind neindeplinirea atributiilor de catre administatorii de bloc,incarcarea listelor de plata,refuzul de a da
relatii cu privire la sumele cuprinse in listele de plata.Masura propusa probabil apartine administratorilor,nu propietarilor.Sa nu uitam ca un proces in Romania dureaza de ordinul anilor,timp in care ce face propietarul care nu este multumit de sumele ce se trec in listele de plata?Cine va stabili daca operatiunile desfasurate de administrator sunt in baza legii sau sunt abuzive?
Nu s a discutat de loc despre asociatii cu conturi blocate. Noua modificare desființează 1000 lei plafon de casa , adică totul trebuie sa ajunga in banca sau permit
plati de furnizori prin casierie. Trebuie specificat pentru o asociatie cu cont blocat care nu poate plati asa repede datorii avand restantierii cu sume mari cum poate funcționa prin casierie
Iti poti da seama ce excroc de parlamentar a venit cu aceasta propunere legislativa. Foarte posibil, angajatii firmelor acestui parlamentar, care a propus legea, pusi functii de administratori la asociatii de proprietari, sa poata incasa si cheltui sume de bani asa cum vor ei. Foarte tare! Deci, nu este indeajuns faptul ca acum 2/3 din banii incasati cu amarata de chitanta, care nu spune nimic fiscal, sunt doar pentru salarii si cheltuiele nejustificate fata de membrii asociatiilor de proprietari, s-ar putea ajunge sa-si hotarasca, singuri, fondul de salarii etc. iar noi proprietarii daca nu ne convine sa mergem ani de zile prin tribunale ca sa cautam dreptate. Pentru astfel de legi vom iesi in strada nu sute de mii, ci milioane si vom termina cu toata clasa politica actuala. Trebuie neaparat sa ajunga cutitul la os, doar asa romanul va vedea negru in fata ochilor.
daca iti imaginezi ca si in asociatia unde locuiesti sunt conspiratii, de ce nu te propui tu presedinte? sau fa tu un curs de administrator si ia asociatia, pe urma sa vezi ce inseamna mintea omului de pe urma!
Consider ca este foarte buna propunerea parlamentarilor,Atata timp cat suntem o proprietarie privata, nu vad ce treaba ar avea primaria sa intervina asupra unor proprietati private…consider.ca nu au nici un drept în acest.caz.
Eu am consumuri imense se la apa eu am dat indexul la ape prin SMS dar nu vor să recunoască . Problema este din 2018 cine poate să facă un control ???
Cred ca cei care trebuie sa decida asupra proprietatii sunt proprietarii, fara a se tine cont de cota indiviza in luarea deciziilor! Cum poti sa spui ca ar trebui sa coneze doar cei care au mai multi mp. fata de cel care detine o suprafata mai minca, nu tot poroprietar este? De ce nu se desfiinteaza acele asociatii care gestioneaza 42 scari de bloc? De ce nu fiecare bloc sa nu=si gestioneze singuri proprietatea? De ce nu sunt lasati proprietarii fiecarei scari sa decida ei asupra gestionarii partii comune? Fac parte dintr-o asociatie care in 30 de ani a distrus in mare parte blocurile pe care le adminisreaza tocmai prin neluarea masurilor de intretinere, singura lor preocupare fiind acela de gestionare a utillitatilor, trensformandu se de fapt in casierii acestor operatori de utilitati. Nici o preocupare de imbunatatire a cladirilor, ci din contra, distrugerea aceestora (exemplu:blocul in care locuiesc are din constructie 6 scari; IN PREZENT la parter au mai aparut inca alte 4 usi pe langa cele exxistente, in conditiile in care blocul este incadrat in grad I de risc seismic; anuntata fiind asociatia, aceasta nu a luat nici un fele de initiativa, nici macar sa ceara de la proprietar modificarile facute! Si nu in ultimul tand, caminele cu apometre care sunt pline de apa din anul 2014 si in prezent! etc.etc.,,…..
Asociatia esti tu, tu trebuie sa faci in scris cerere si sa ti se raspunda, cu raspunsul mergi mai departe pana la primarie sau judecata, daca nu sunt intretinute blocurile e problema locatarilor, ei sunt Asociatia, ei trebuie sa plateasca si reparatiile si salariile presedintelui si ale administratorului. Cand ti se pare ca ai mult de plata la „intretinere”, atunci nu mai spui ca vrei reabilitare a cladirii.
Sunt de acord cu modificarile aduse la L. 196/2018,si in special la emitetea atestatelor de catre primarii. Daca ai facut cursurile de administrator, ptr. Ce mai trebuie si atestat de la primarie?
Ptr.obtine si acest atestat, functionarii iti cer cel putin 20 de acte si tot atitea drumuri la primarie!
trist dar adevarat
La noi in Asociatia de proprietari avem un contract in derulare cu o firma care ne-a montat repartitoare de costuri pentru consumul de apa si pentru caldura cu citire de la distanta prin unde radio (a fost incheiat in 2012 pentru repartitoare de costuri pentru caldura valabil pana in 2022 luna septembrie si alt contract pentru repartitoare de costuri pentru consumul de apa incheiat in 2016 si valabil pana in 2026 ; Contract incheiat individual cu fiecare proprietar pentru montaj si functionare si Contract cu Asociatia de proprietari privind valabilitatea repartitoarelor de costuri si garantia) si care face citiri si calcule.Presedintele nou ales doreste sa schimbe firma si sa schimbe repartitoarele de costuri privind consumul de apa rece si apa calda fara a face verificari de integritate si sigilii,fara a verifica daca acestea functioneaza.Nu a luat acordul proprietarilor si nu a luat decizia in Adunarea Generala a proprietarilor.Am cerut punctul de vedere al firmei care le-a montat si care care face citirile si acestia ne-au transmis ca din punctul de vedere al lor acestea prin citirile efectuate si prin comparatie cu celelalte luni de la instalare si pana la momentul prezent nu au constatat diferente care sa justifice schimbarea lor.Ne-au spus sa-l intrebam pe presedintele Asociatiei de ce doreste sa le schimbe. Am facut sesizare presedintelui si acesta a spus ca stie bine ce face si ma ameninta ca am furat energie termica ,ca am consumuri mici la cotele de intretinere pentru caldura din apartament,pentru a-mi inchide gura.
Va multumesc.