De la începutul anului, persoanele care solicită prima carte electronică de identitate vor fi scutiți de taxe, iar costurile pentru producerea acestora vor fi acoperite din fonduri guvernamentale sau din surse externe care nu necesită rambursare. Această decizie a fost luată într-o hotărâre care a intrat în vigoare la 1 ianuarie.

 

Conform Hotărârii de Guvern 1.335/2023, care a devenit aplicabilă începând cu 1 ianuarie 2024, persoanele cu vârsta peste 14 ani sunt exceptate de la plata taxei pentru prima carte electronică de identitate solicitată, pentru o perioadă de cinci ani.

Condiția de vârstă este considerată îndeplinită cu 30 de zile înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, iar pentru cărțile electronice de identitate cu o valabilitate de cinci ani, intervalul de timp este considerat îndeplinit cu 180 de zile înainte de expirarea acestora.

Scutirea de la plata taxei pentru buletin se aplică atât în cazul solicitării primului act de identitate, la împlinirea vârstei de 14 ani, cât și în cazul în care acesta se reînnoiește sau suferă modificări (cum ar fi schimbarea numelui, prenumelui sau a domiciliului), în caz de deteriorare, pierdere, furt sau distrugere a actului de identitate, și alte situații similare.

În esență, la situațiile în care excepția de la plata taxei pentru actele de identitate era deja aplicată, se adaugă acum și excepția pentru emiterea primei cărți electronice de identitate. Conform Ordonanței de Urgență 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, sunt deja exceptate de la plata taxelor pentru actele de identitate:

  • persoanele afectate de calamități naturale, incendii sau alte dezastre care declară că actul de identitate a fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a unui astfel de eveniment, la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor din zona lor de domiciliu sau reședință;
  • cetățenii români aflați în situații dificile în străinătate.

Conform actului normativ, costurile pentru cărțile electronice de identitate în timpul implementării Planului Național de Redresare și Reziliență al României (P.N.R.R.) vor fi acoperite din fondurile destinate în componenta 7 – investiția 8 – Carte de identitate electronică și semnătură digitală calificată. Aceasta se aplică pentru o singură carte electronică de identitate și până la atingerea obiectivelor aferente investiției conform normelor legale incidente P.N.R.R.

Într-o încercare de a încuraja cetățenii să solicite acte de identitate electronice, la începutul anului 2023 s-a decis că, cel puțin pentru o anumită perioadă de timp, aceștia vor fi scutiți de plata taxei pentru obținerea acestor documente. Potrivit estimărilor autorităților, această inițiativă va acoperi costurile pentru cel puțin cinci milioane de cărți electronice, banii alocați fiind suficienți pentru documentele emise în următorii trei ani, până în 2026.

 

Vezi aici Hotărârea de Guvern 1.335/2023

Vezi aici Ordonanța de Urgență 97/2005

Vezi aici alte articole despre carte identitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here