Preşedintele României, Traian Băsescu, cere reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995, referitoare la introducerea examenului de bacalaureat profesional, conform unui comunicat de presă publicat pe site-ul preşedinţiei.
Argumentele care stau la baza cerereii de reexaminare înaintată Parlamentului, în vederea eliminării dispoziţiilor prin care se reglementează bacalaureatul profesional, au fost enunţate pe puncte specifice.
Astfel, potrivit punctului 2, articolului 1 alin. (4) din Legea privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995, absolvenţii ciclului superior al liceului au posibilitatea de a dobândi diploma de bacalaureat profesional, care le dă dreptul de acces pe piaţa muncii, dar nu şi în învăţământul superior. Totodată, examenul de bacalaureat profesional este reglementat, în termeni generali, în cuprinsul acestei legi.
Mai mult, se consideră că introducerea bacalaureatului profesional la o dată ulterioară începerii anului şcolar, precum şi insuficienta reglementare a acestuia, sunt de natură să afecteze calitatea învăţământului şi buna desfăşurare a examenului de bacalaureat pentru anul viitor.
Elevii trebuie să înţeleagă opţiunile pe care le au, cel târziu până la începutul anului şcolar. Totodată, chiar legea în discuție prevede, la punctul 3, Articolul 2 alin. (5) faptul că modul de organizare și de desfășurare, precum și conținutul programelor de examen ale bacalaureatului profesional se fac publice înainte de începerea anului școlar.
O altă problemă vizată de preşedinţie o constituie generarea instabilităţii şi impredictibilităţii în sistemul educaţional, fapt ce poate afecta competitivitatea educaţională în România. Astfel, s-a considerat că introducerea noului tip de bacalaureat profesional va duce la demonetizarea conceptului de bacalaureat, atât în plan intern, cât şi extern, deoarece va fi o diplomă care poate fi obţinută extrem de uşor şi cu o relevanţă scăzută.
De asemenea, potrivit legislaţiei, certificarea competenţelor profesionale se realizează prin certificatul de calificare profesională, recunoscut de nivel 3 din Cadrul European al Calificărilor şi nu printr-o diplomă de bacalaureat, chiar dacă se adaugă apelativul „profesional”. Bacalaureatul sau echivalentul său este, în toate țările în care există, o diplomă de nivel 4, care dă acces în universități.
Așadar, actuala formă a legii ar duce la situația în care s-ar obține o diplomă de nivel 4 din Cadrul European al Calificărilor, care certifică o pregătire de nivel 3 din Cadrul European al Calificărilor.
Introducerea unei astfel de confuzii, între certificarea academică și cea profesională, în sistemul educaţional românesc, va duce la scăderea încrederii în sistemul național de învățământ și în diplomele acordate de acesta.