În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 363 din 12 aprilie 2022 a fost publicată Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar („Legea 81/2022”).
Aceasta transpune Directiva (UE) 2019/633 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar („Directiva UTP”), aplicabilă de la data de 30 aprilie 2019.
Legea 81/2022 reglementează relațiile comerciale dintre profesioniști (furnizori și cumpărători) în cadrul lanțului de aprovizionare (indiferent de nivelul de piață pe care acționează producător–distribuție angro–vânzare cu amănuntul), cu privire la practicile comerciale neloiale săvârșite în legătură cu vânzarea de produse agricole și/sau alimentare, după cum urmează:
Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.
- Vânzări realizate pe teritoriul României sau care produc efecte pe teritoriul României.
- Servicii prestate de cumpărător furnizorului, dacă vizează practicile comerciale neloiale prevăzute de Legea 81/2022.
- Legea 81/2022 nu se aplică în relațiile cu consumatorii.
Cifra de afaceri a furnizorului (EUR) | Cifra de afaceri a cumpărătorului (EUR) |
până la 2 milioane | peste 2 milioane |
peste 2 milioane, max. 10 milioane | peste 10 milioane |
peste 10 milioane, max. 50 milioane | peste 50 milioane |
peste 50 milioane, max. 150 milioane | peste 150 milioane |
peste 150 milioane, max. 350 milioane | peste 350 milioane |
- Principalele practici comerciale neloiale
- Situații de întârzieri la plată peste termenul contractual de scadență (14 zile pentru produse perisabile, 30 de zile pentru restul produselor);
- Termene minime de preaviz pentru anularea comenzilor sau delistarea de produse;
- Modificarea unilaterală a clauzelor care se referă, inter alia, la frecvența, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizării sau livrării produselor, condiții de plată, prețuri sau la furnizarea de servicii;
- Facturarea de costuri, altele decât cele prevăzute prin contract, dar în orice caz, nefiind posibilă facturarea de costuri precum cele ocazionate de extinderea rețelei de distribuție, amenajarea spațiilor de vânzare, evenimente de promovare a imaginii cumpărătorului;
- Autofacturarea (cu anumite excepții prevăzute de Codul Fiscal);
- Aplicarea de reduceri financiare și comerciale sub formă de rabaturi ale căror reduceri cumulate să nu depășească 20%, aplicate în funcție de valoarea facturată între cumpărător și furnizor (cu excepția remizelor și risturnelor);
- Returnarea produselor agricole și/sau alimentare nevândute ori solicitarea de plăți pentru deteriorarea sau pierderea de produse agricole și/sau alimentare după recepție (cu excepția viciilor ascunse);
- Impunerea unei plăți furnizorului pentru listarea și/sau expunerea spre vânzare a produselor;
- Solicitarea furnizorului de taxe care îl obligă pe furnizor să mărească artificial prețul de facturare;
- Delistarea/Amenințarea cu delistarea/Retragerea de la expunere a produselor, în scopul de a pune presiune sau de a exercita represalii comerciale împotriva furnizorului, pentru acceptarea unor clauze contractuale defavorabile acestuia;
- Aplicarea de condiții comerciale diferite pentru produsele marcă privată ale producătorilor față de produsele marcă proprie ale comerciantului privind listarea/afișarea la raft;
- Dobândirea, utilizarea, divulgarea de secrete comerciale.
- Solicitarea către furnizor de plăți pentru publicitatea produselor ori pentru serviciile de marketing prestate de către cumpărător cu privire la produsele agricole și/sa alimentare;
- Refuzul renegocierii de preț într-un termen mai mare de 10 zile de la data solicitării;
- Impunerea de plăți pentru plasarea secundară a produselor furnizorului spre vânzare ori solicitarea de plăți pentru personalul ce se ocupă de amenajarea spațiilor de vânzare;
- Solicitarea suportării de către furnizor a costurilor oricăror reduceri pentru produse vândute de cumpărător cu titlu promoțional.
- Aspecte procedurale
- Sancțiuni
-
- Amenzi cuprinse între 250.000 lei și 600.000 lei, în funcție de practicile neloiale săvârșite și pentru nerespectarea dispozițiilor legale privind inspecțiile inopinate, măsurile interimare și solicitările de informații transmise de autoritățile competente;
- Amendă de 1% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior emiterii deciziei de sancționare, pentru săvârșirea în mod repetat a practicilor neloiale (i.e., săvârșirea unei noi fapte, indiferent de natura sa, într-un interval de 2 ani de la data emiterii unei decizii de către Consiliul Concurenței);
- De 3 ori valoarea prejudiciului în cazul în care cumpărătorul i-a cauzat furnizorului un prejudiciu în urma săvârșirii practicilor comerciale neloiale.
