Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 139/2024 a modificat Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 64/2011 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon. Activitatea de captare și stocare geologică a dioxidului de carbon constă în captarea dioxidului de carbon emis de instalațiile industriale, transportarea acestuia la un sit de stocare și injectarea într-o formațiune geologică subterană adecvată, în scopul stocării permanente.
Acest demers contribuie la atingerea obiectivelor climatice, promovează sănătatea publică prin reducerea poluării și oferă oportunități economice semnificative, inclusiv crearea de locuri de muncă.
Context european și național
Adoptarea de către UE a regulamentului „Net Zero Industry Act”, care promovează neutralitatea climatică până în 2050, a stabilit un cadru legislativ favorabil dezvoltării tehnologiilor curate. Obiectivul UE este de a atinge o capacitate anuală de injectare a 50 Mt de dioxid de carbon în siturile strategice de stocare până în 2030, cu contribuții proporționale din partea producătorilor de petrol și gaze din UE.
România, fiind unul dintre cei mai importanți producători de hidrocarburi, va dezvolta și ea capacități de stocare a 9 milioane de tone de CO2 până în 2030.
Modificarea cadrului legislativ a devenit necesară, având în vedere lipsa infrastructurii adecvate în România pentru astfel de proiecte.
Obiective generale:
- Simplificarea și accelerarea procedurilor administrative:
Noile reglementări elimină etapele redundante și facilitează dezvoltarea rapidă a infrastructurii necesare stocării geologice a CO2. - Crearea de noi locuri de muncă și dezvoltarea industriei românești:
Implementarea noilor tehnologii de stocare va crea locuri de muncă în industriile verzi, susținând astfel tranziția energetică.
Pe lângă crearea de noi locuri de muncă în industriile emergente, captarea și stocarea dioxidului de carbon reprezintă o soluție tehnologică avansată destinată să permită:
– decarbonizarea industriilor grele și energo-intensive;
– asigurarea continuității activităților industriale dificile de decarbonizat;
– respectarea angajamentelor internaționale privind schimbările climatice. - Îmbunătățirea calității aerului și a sănătății oamenilor: Diminuarea emisiilor de CO2 contribuie la reducerea poluării, un factor major care contribuie la apariția bolilor respiratorii și cardiovasculare.
Modificările legislative esențiale
- Facilitarea autorizării proiectelor:
Introducerea unor noi prevederi permit titularilor acordurilor petroliere să obțină autorizații de stocare bazate pe date existente. Această măsură simplifică și accelerează procesul de autorizare, eliminând etapele administrative redundante. - Acces la Fondul Geologic Național (FGN):
Clarificarea accesării și utilizării datelor din FGN, în studiile și cercetările destinate operațiunilor de stocare geologică a dioxidului de carbon, pentru identificarea și evaluarea capacității siturilor de stocare disponibile. Această măsură sprijină planificarea eficientă a proiectelor și utilizarea responsabilă a resurselor naturale. Precizăm că Fondul Geologic Național reprezintă totalitatea datelor privind resursele și rezervele minerale obținute din activități miniere și petroliere, indiferent de natura suportului de stocare, și servește drept resursă esențială pentru planificarea și implementarea politicilor în domeniul energetic și de mediu - Introducerea de noi termeni și definiții:
Termeni precum „perimetrul complexului de stocare” sau „autorizație de operare a rețelei de transport CO2” sunt adăugați pentru a asigura o terminologie unitară și clară. - Reglementarea accesului deschis la infrastructură:
Operatorii vor trebui să ofere acces terților la rețelele de transport și stocarea dioxidului de carbon (CO2), asigurând condiții echitabile și nediscriminatorii. Mecanisme detaliate și proceduri transparente pentru evaluarea și aprobarea cererilor de acces vor fi detaliate în legislația secundară care va fi elaborată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG) și Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). De asemenea, ANRE va avea atribuția de soluționare a disputelor privind tarifele de transport al dioxidului de carbon aplicate de operator. - Sancțiuni clare pentru nerespectarea reglementărilor:
Pentru a asigura respectarea standardelor de siguranță și legalitate, operarea unui sit de stocare fără autorizație va constitui infracțiune, potrivit art. 348 din Codul Penal.
Impactul asupra industriei și locuitorilor
Pentru industrie aceste reglementări permit decarbonizarea sectoarelor poluante. De asemenea, încurajează investițiile în tehnologii inovatoare, consolidând competitivitatea României.
Pentru locuitori, reducerea emisiilor îmbunătățește calitatea aerului și contribuie la reducerea problemelor de sănătate legate de poluare.
Această Ordonanță de urgență reprezintă un pas strategic pentru România, atât din perspectiva angajamentelor internaționale privind clima, cât și din perspectiva beneficiilor pentru sănătatea publică și economia națională. Noile reglementări creează un cadru propice dezvoltării unei economii verzi și sustenabile, pregătind terenul pentru un viitor cu emisii reduse de carbon și o calitate a vieții mai bună pentru toți cetățenii.
Vezi aici Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 139/2024
Vezi aici Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 64/2011
Vezi aici alte articole despre stocarea dioxidului de carbon