O directivă recent votată în Parlamentul European îi vizează pe șoferii care comit infracțiuni grave în trafic, precum depășirea vitezei legale sau conducerea sub influența alcoolului. Aceste infracțiuni ar urma să fie sancționate cu interzicerea dreptului de a conduce în toate statele membre ale Uniunii Europene.
În prezent, atunci când un șofer își pierde permisul din cauza unei infracțiuni rutiere într-o altă țară UE decât cea care i-a eliberat permisul, de cele mai multe ori, sancțiunea se aplică doar în țara în care a avut loc infracțiunea, fără a atrage după sine restricții în alte țări UE.
Pentru a asigura aplicarea uniformă a suspendării, restricției sau retragerii permisului de conducere pentru șoferii nerezidenți în toate țările UE, noile norme impun transmiterea deciziilor către țara UE care a eliberat permisul de conducere.
Deputații europeni propun includerea conducerii fără permis valabil în lista infracțiunilor grave de circulație, alături de conducerea sub influența alcoolului sau accidentele mortale. Depășirea cu peste 50 km/h a limitei de viteză este, de asemenea, considerată o infracțiune gravă care ar putea conduce la interzicerea dreptului de a conduce. S-a stabilit și o limită de viteză mai mică pentru zonele rezidențiale, astfel încât depășirea cu 30 km/h a limitei de viteză, în aceste zone, ar putea duce la pierderea sau suspendarea permisului de conducere.
Parlamentul European propune stabilirea unui termen de zece zile lucrătoare pentru schimbul de informații între statele membre UE, cu privire la deciziile privind interdicția de a conduce, și un termen de 15 zile lucrătoare, pentru a decide dacă interdicția de a conduce se aplică în toate statele UE. Șoferul în cauză ar trebui să fie informat despre decizia finală în termen de șapte zile lucrătoare, conform deputaților europeni.
Proiectul privind efectul la nivelul Uniunii Europene al unor interdicții de a conduce a fost adoptat cu 372 de voturi pentru, 220 de voturi împotrivă și 43 de abțineri. Parlamentul a finalizat acum prima lectură și, deoarece Consiliul nu și-a exprimat încă poziția, noul Parlament care va fi ales în iunie 2024 va continua să lucreze la această lege.
Vezi aici Directive relevante
Vezi aici alte articole despre conducerea sub influența alcoolului