În aplicarea dispoziţiilor din noul Cod de procedură fiscală, semnalăm două acte emise de preşedintele ANAF în materia competenţelor organului fiscal.
Competenţe speciale ale organului fiscal central
Prin Ordinul nr. 3775/2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 973/2015, au fost aprobate competenţele speciale ale organului fiscal central. Actul normativ este în vigoare de la 1 ianuarie 2016.
Grupul fiscal unic. Organul fiscal central competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale datorate de toţi membrii unui grup fiscal unic constituit în temeiul prevederilor art. 269 alin. (9) din Codul fiscal, este organul fiscal competent pentru administrarea reprezentantului grupului fiscal unic.
În termen de 10 zile lucrătoare de la data aprobării deciziei de implementare a grupului fiscal unic, organele fiscale în a căror evidenţă fiscală sunt înregistraţi membrii grupului fiscal unic transmit către organul fiscal competent pentru administrarea grupului evidenţele fiscale şi dosarul fiscal al fiecărui membru.
Contribuabili nerezidenţi. Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti este organul fiscal competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale datorate de următoarele categorii de contribuabili:
- persoane impozabile nestabilite în România care au dreptul să se înregistreze direct în România;
- contribuabili nerezidenţi care nu au pe teritoriul României un sediu permanent şi care, conform regulamentelor comunitare, datorează în România contribuţiile către bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv pentru accidente de muncă şi boli profesionale, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru salariaţii lor care sunt supuşi legislaţiei de asigurări sociale din România şi au dreptul, potrivit legii, să se înregistreze direct în România.
Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi are competenţă de administrare pentru ansamblul obligaţiilor fiscale administrate, potrivit legii, de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
Prin excepţie, Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi are competenţa de înregistrare fiscală şi, după caz, de executare silită a taxelor datorate – potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2010, cu modificările şi completările ulterioare – de contribuabilii nerezidenţi persoane juridice care nu au pe teritoriul României un sediu permanent şi care organizează şi exploatează activitatea de jocuri de noroc în România.
Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi este organ fiscal competent pentru administrarea regimului special pentru servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau de televiziune prevăzut de titlul VII “Taxa pe valoarea adăugată” din Codul fiscal, pentru persoanele impozabile care aleg România ca stat membru de înregistrare.
Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi este organ fiscal competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale reprezentând amenzi care se fac venit la bugetul de stat, aplicate persoanelor fizice şi juridice nerezidente.
Administraţiile judeţene ale finanţelor publice au competenţa de administrare a obligaţiilor fiscale ale posturilor consulare acreditate în România, precum şi ale reprezentanţelor organismelor internaţionale ori reprezentanţelor societăţilor şi ale organizaţiilor economice străine autorizate potrivit legii să îşi desfăşoare activitatea în România, care au sediul în raza lor teritorială.
Persoane impozabile cu sediul activităţii economice în afara României şi stabilite în România printr-un sediu fix. Competenţa în cazul persoanei impozabile care are sediul activităţii economice în afara României şi este stabilită în România printr-un sediu fix revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află situat sediul fix.
Competenţa în cazul persoanei impozabile care are sediul activităţii economice în afara României şi este înregistrată în scopuri de TVA în România prin reprezentant fiscal revine organului fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat reprezentantul fiscal.
Contribuabil/plătitor fără domiciliu fiscal în România. În situaţia în care contribuabilul/plătitorul nu are domiciliu fiscal în România, competenţa teritorială revine organului fiscal în raza căruia se face constatarea actului sau faptului supus dispoziţiilor legale fiscale, cu excepţiile prevăzute de prezentul ordin.
Nerezidenţi cu venituri impuse la sursă. În cazul persoanelor fizice şi juridice nerezidente, care realizează numai venituri supuse regulilor de impunere la sursă, impozitul fiind final sau cu opţiune de regularizare, competenţa pentru administrarea obligaţiilor fiscale revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află sursa de venit, şi anume:
- în cazul plătitorilor de venit, contribuabili mari şi mijlocii – organului fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul plătitorului de venit;
- în cazul celorlalţi plătitori de venit – organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al plătitorului de venit.
Nerezidenţi cu împuternicit, curator fiscal sau intermediari. În cazul persoanelor fizice nerezidente care nu au pe teritoriul României un sediu permanent şi care au obligaţia sau optează să îşi desemneze, potrivit legii, un împuternicit în România sau pentru care se numeşte un curator fiscal, potrivit legii, competenţa de administrare revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului sau curatorului fiscal, după caz.
În cazul persoanelor fizice nerezidente care nu au obligaţia desemnării unui împuternicit, potrivit legii, care efectuează tranzacţii prin intermediar, societate de administrare a investiţiilor sau societate de investiţii autoadministrată, rezidenţi fiscali români, şi obţin venituri din transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi din transferul aurului financiar, definit potrivit legii, organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat intermediarul.
Veniturile unei persoane juridice străine obţinute din transferul proprietăţilor imobiliare situate în România sau al oricăror drepturi legate de aceste proprietăţi, veniturile din exploatarea resurselor naturale situate în România şi veniturile din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare deţinute la o persoană juridică română. În cazul persoanelor juridice străine care au obligaţia de a plăti impozit pe profit potrivit art. 38 din Codul fiscal, competenţa pentru administrarea obligaţiilor fiscale revine:
- pentru transferul proprietăţilor imobiliare situate în România, inclusiv din închirierea sau cedarea folosinţei proprietăţii sau a oricăror drepturi legate de această proprietate imobiliară, organului fiscal în a cărui rază teritorială este situată proprietatea imobiliară;
- pentru vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deţinute la o persoană juridică română, organului fiscal în a cărui rază teritorială se află societatea ale cărei titluri de participare sunt vândute/cesionate;
- pentru exploatarea resurselor naturale situate în România, inclusiv vânzarea/cesionarea oricărui drept aferent acestor resurse naturale, organului fiscal în a cărui rază teritorială se află exploatarea.
Delegarea de competenţă în soluţionarea contestaţiilor
Ordinul nr. 3740/2015 privind condiţiile de delegare a competenţei de soluţionare a contestaţiilor altui organ de soluţionare, publicat în M. Of. nr. 964/2015, în vigoare de la 1 ianuarie 2016.
Structurile specializate de soluţionare a contestaţiilor constituite la nivelul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice sau al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, cu avizul Direcţiei generale de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pot delega competenţa de soluţionare a contestaţiilor altei structuri specializate de soluţionare a contestaţiilor.
Direcţia generală de soluţionare a contestaţiilor din cadrul ANAF, odată cu avizul acordat în, stabileşte şi structura specializată de soluţionare a contestaţiilor căreia i se deleagă competenţa de soluţionare a contestaţiilor.
Prin excepţie, Direcţia generală de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală poate să delege competenţa pentru soluţionarea contestaţiilor altei structuri specializate de soluţionare a contestaţiilor.
Organul de soluţionare a contestaţiilor care a primit delegarea de competenţă va efectua toate actele de procedură prevăzute de lege şi va emite decizia de soluţionare a contestaţiei.
DE REŢINUT! Organul de soluţionare a contestaţiilor care a primit delegarea de competenţă este obligat să înştiinţeze contestatorul şi persoanele introduse în procedura de soluţionare a contestaţiei asupra acestui fapt.
Dispoziţiile prezentului ordin se aplică contestaţiilor depuse începând cu data de 1 ianuarie 2016, iar procedura începută înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin rămâne supusă legii vechi. La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui ANAF nr. 3.333/2011 publicat în Monitorul Oficial nr. 742/2011.
Competenţa de exercitare a verificării situaţiei fiscale personale şi a activităţilor preliminare acesteia
Reglementarea a fost dată prin OPANAFnr. 3695/2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 947/2015 şi este în vigoare de 1 ianuarei 2016
Ordinal prevede că organul fiscal competent pentru exercitarea verificării situaţiei fiscale personale şi a activităţilor preliminare acesteia, pe întregul teritoriu al ţării, este Direcţia generală control venituri persoane fizice.
La data intrării în vigoare a ordinului se abrogă OPANAF nr. 3.294/2011 privind competenţa de exercitare a verificării situaţiei fiscale personale, (M. Of. nr. 747/2011), precum şi OPANAF nr. 3.751/2013 privind competenţa de efectuare a activităţilor de analiză de risc şi selectare a persoanelor fizice care vor fi supuse verificării fiscale prealabile documentare (Monitorul Oficial nr. 765/2013).
(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.