15 Septembrie, 2019

Noul Cod fiscal: Taxele şi impozitele locale, acciza şi taxa pe construcţii

Încheiem seria articolelor referitoare la cele mai importante modificări introduse de Noul Cod fiscal, publicat aseară în Monitorul Oficial, cu un material referitor la taxele şi impozitele locale, acciză şi taxa pe construcţii. Nu uitaţi să verificaţi şi analiza noilor reglementări fiscale privind:

Taxele și impozitele locale

Pentru anul 2016, persoana ce deține o locuință în proprietate la data de 31 decembrie 2015, datorează pentru aceeași clădire, un impozit, ce se calculează influențat de trei parametrii:

  • o creștere semnificativă a bazei de impozitare aferente unei suprafețe de 1 metru pătrat de construcție, la suma de 1.000 lei, conform art. 457 alin. (2) din Codul fiscal. Și această valoare va fi influențată de rangul localității și de vechimea construcției, însă observăm că va fi o creștere de impozitare de cel puțin 6,95%, numai prin majorarea valorii de referință aferentă unui metru pătrat de construcție. Această majorare de impozit este obligatorie pentru proprietarul locuinței, chiar dacă Primăria decide să păstreze actuala cotă de impunere.
  • procentele de impozitare pentru clădirile rezidențiale sunt între 0,08% și 0,2%, valoarea aplicabilă într-un an fiind stabilită de Consiliul local. Dacă ne raportăm strict doar la procentele de impozite, observăm posibilitatea Direcțiilor de specialitate din cadrul autorității publice locale să aplice impozite cel puțin duble.
  • intervine o impozitare diferențiată în funcție de scopul folosinței respectivei locuințe. Dacă în aceasta se desfășoară activități economice, respectiv își are sediul o societate sau își desfășoară activitatea o persoană fizică ce practică o activitate independentă sau este sediul declarat pentru un PFA, întreprindere individuală sau asociație familială, impozitele stabilite de Primărie sunt în procent între 0,2% și 1,3%, conform art. 458 alin. (1) din Codul fiscal. Aceste procente permit majorarea impozitului cu până la nivelul de 13 ori față de nivelul actual.

Dacă locuința a fost achiziționată/construită într-o perioadă anterioară mai mare de 5 ani sau dacă nu există o reevaluare în ultimii 5 ani, cota de impozit este de 2% din valoarea de referință determinată chiar de Codul fiscal, pornind de la o sumă de 1.000 lei/metru pătrat de construcție, conform art. 458 alin. (4) din Codul fiscal. În acest caz, impozitul poate să depășească și de 20 de ori nivelul actual.

Apar două situații particulare, ce trebuie mai bine analizate, respectiv ce se înțelege în mod real prin activitate economică, deoarece noțiunea fiscală este doar de a realiza furnizarea de bunuri/prestarea de servicii și lucrări pe piață, și dacă doar o parte din această locuință, să zicem doar o cameră dintr-un apartament este locația unde se desfășoară activitatea economică.

Din perspectiva desfășurării activității economice, legiuitorul ne prezintă ca fiind o diferență între a presta servicii și a fi o locuință rezidențială, doar decontarea cheltuielilor cu întreținerea și utilitățile, conform art. 459 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.

Întrebările de substanță sunt: dacă în această locuință există doar sediul oficial al unei societăți, sau sediul oficial al unui PFA, iar aceste entități își desfășoară activitatea în altă locație, se datorează un impozit majorat?

În mod normal, răspunsul este nu, însă depinde de foarte mulți factori. În unele cazuri, criteriul de existență a societății sau criteriul de recunoaștere a acelei activități independente este chiar deținerea acestui spațiu. Prin urmare, suntem rezervați în a afirma în totalitate că nu se datorează impozit majorat.

Dacă în incinta acelei locuințe, cunoaștem cu certitudine că într-o cameră se desfășoară activități economice, iar restul locuinței este folosit chiar cu o destinație rezidențială, în acest caz impozitarea este mixtă, în sensul că impozitul majorat se datorează numai pentru suprafața acelei camere, iar pentru restul locuinței, se va calcula și datora un impozit cu cotă redusă.

Foarte important! În calitate de persoană fizică proprietar al unei locuințe, doar în cazul în care în aceasta se desfășoară și activități economice, trebuie să depună la Direcția de specialitate a autorității locale, o declarație specială, conform art. 495 lit. a) din Codul fiscal.

Considerăm necesar ca acest temei normativ să îl prezentăm, pentru o mai bună edificare a faptului că nu toți proprietarii de locuințe depun această declarație, ci numai cei ce dețin clădiri nerezidențiale sau cu destinație mixtă, după cum urmează:

Art. 495. – În vederea stabilirii impozitelor și taxelor locale pentru anul fiscal 2016, se stabilesc următoarele reguli:

a) persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2015 au în proprietate clădiri nerezidenţiale sau clădiri cu destinaţie mixtă au obligaţia să depună declaraţii până la data de 29 februarie 2016, conform modelului aprobat prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, a prezentului cod. (…)“.

Și societățile ce dețin în proprietate o construcție vor depune o declarație specială de impunere, pentru construcțiile existente în patrimoniu la data de 31 decembrie 2015. Persoanele juridice ce dețin construcții plătesc în anul 2016 un impozit pe clădiri astfel:

pentru construcțiile rezidențiale aflate în proprietate, cota este între 0.08% și 0,2% din valoarea impozabilă a construcției;

pentru construcțiile nerezidențiale, cota este între 0,2% și 1,3% din valoarea impozabilă a construcției.

Baza impozabilă se actualizează la 3 ani, prin efectuarea unei reevaluări. În cazul în care nu se efectuează o reevaluare în ultimii 5 ani, cotele anterioare enumerate se majorează la 5%, conform art. 460 alin. (1), (2) și (8) din Codul fiscal.

Despre acciză

Se păstrează structura produselor accizabile existente și în 2015 (accize armonizate și accize nearmonizate). Nivelul accizei pentru principalele produse accizabile este:

  • benzină fără plumb: 2035,40 lei pentru 1.000 litri, respectiv 2.03 bani/litru.
  • alcool etilic: 3306,98 lei/ hl alcool.

S-a eliminat acciza nearmonizată de lux pentru iahturi, autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 3.000 cmc, confecții din blănuri etc. Rămân ca produse supuse accizelor nearmonizate lichidul cu nicotină din țigareta electronică și tutunul conținut în produse din tutun încălzit.

Despre taxa pe construcții datorată la buget

Rămâne în procent de 1%, urmând să fie abrogată cu 1 ianuarie 2017.

Concluzii

Analizând per ansamblu întregul Cod fiscal, observăm și o îmbunătățire a textului normativ față de actualele prevederi chiar dacă mai sunt încă multe prevederi cu pagini întregi de temei normativ scrise cu trimitere de la un articol la altul.

Tendința generală de relaxare fiscală nu se regăsește pentru companii, plătindu-se cam aceleași impozite regăsite și în anul 2015 în sarcina acestora, dublate de creșteri de sarcini fiscale aplicate persoanelor fizice. Categoriile cele mai defavorizate sunt persoanele fizice ce desfășoară activități independente sau profesii libere și desigur sunt unele aspecte care ne pun semne de întrebare, cum ar fi plata contribuției la sănătate de către persoanele fizice ce nu au venituri.

Vrem însă să fim optimiști și sperăm ca actualul Cod fiscal să fie mai bine aplicat decât legea nr. 571/2003, actualul Cod fiscal, de la care ne luăm la revedere începând cu 31 decembrie 2015.

comentarii

Despre autor  ⁄ Adrian Benţa

Adrian Benta este membru al Camerei Consultanților Fiscali (2007), auditor financiar stagiar, membru CAFR (2010). Are o experienţă de peste 13 ani în conducerea contabilităţii şi fiscalitatea societăţii comerciale şi conduce un cabinet propriu de consultanţă fiscală. Contact: adrian@bentaconsult.ro.

Comentarii

  • Răspunde
    Doru
    ianuarie 27 2016

    Buna Seara!

    Puteti sa imi spuneti daca pentru importul de bauturi alcoolice se platesc alte taxe (pe viciu, de exemplu) decat cele prevazute ca si acciza in Codul Fiscal 2016? Multumesc.

  • Răspunde
    februarie 4 2016

    Sunt pers. fizica.Am casa,curte,gradina intravilan si teren agricol extravilan,.As dori un exemplu de cum se calculeaza,dupa noul cod fiscal,taxele si impozitul,in municipiu Sebes,in centruPrecizez ca taxele si impoz. ptr 2016 au crescut cu peste 50%, fata de 2015[incluzind si indexarea restanta,dupa controluldin 2015.Cu multe multumiri.

    • Răspunde
      paula
      ianuarie 27 2017

      Buna ziua ! Sant persoana fizica. am in extravilan,din anul1994 o anexa gospodareasca[grajd],am facut proiect si pentru care la acea data am scos autorizatie de constructie. Mentionez ca nu am platit nici un impozit pana in prezent si suprafata aferenta nu este scoasa din circuitul agricol .Doresc conf .codului fiscal actual sa intru in legalitate. CUM TREBUIE SA PROCEDEZ. La cine sa ma adresez ? MULTUMESC anticipat!

Scrie un comentariu