Valorile polițelor RCA sunt exagerat de mari, susțin inițiatorii unei propuneri legislative care vrea să modifice Legea nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările din România. Chiar dacă prețurile au mai scăzut în ultimul an, iar protestele transportatorilor din această toamnă au dus la adoptarea unei ordonanțe de urgență a Guvernului pentru schimbarea condițiilor de plată a prejudiciilor aduse terțelor persoane prin accidentele auto, parlamentarii spun că practic, asiguratul este în continuare afectat financiar de aceste prețuri ridicate.
Unul dintre motivele inițierii proiectului legislativ ar fi că OUG nr. 54/2016, adoptată de Guvern, nu a fost încă depusă în niciuna din camerele Parlamentului, așa cum prevede Constituția.
În momentul de față, polița RCA reprezintă circa 6% din valoarea autovehiculului, iar în câțiva ani, se prefigurează ca sumele plătite pentru această asigurare obligatorie să fie într-o pondere și mai mare, mai spun inițiatorii proiectului legislativ. Astfel că una dintre modificările propuse se referă la numărul de ani care trebuie luați în calcul la data încheierii contractului.
„Art. 3
(2) Aceasta se calculează prin aplicarea următoarelor cote la valoarea de achiziție a autovehiculului înainte de prima înmatriculare:
– 1% pentru cele având o vechime de maxim 10 ani
– 1,5% pentru cele având o vechime de cel puțin 10 ani.
(3) Numărul de ani care se iau în calcul este cel al anilor împliniți la data încheierii contractului de asigurare.
(4) În cazul în care valoarea de achiziție nu poate fi stabilită sau nu există documente justificative, aceasta se determină prin asimilare cu alte vehicule din aceeași categorie.”
Proiectul mai prevede ca la încheierea unui contract nou de asigurare, dacă valoarea RCA rezultată din această metodologie este mai mare ca cea inițială, să fie luată în considerare valoarea mai mică.
Ca o diferență față de celelalte proiecte de modificare a Legii RCA, acesta propune ca prețul poliței să nu țină cont de vârsta sau sexul persoanei care încheie contractul, condițiile de calcul bazându-se strict pe vechimea mașinii.
Proiectul legislativ va fi dezbătut în procedură de urgență în Senat, care este prima cameră sesizată.
Ai nevoie de OUG nr. 54/2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!