La data de 10 noiembrie 2024 a intrat în vigoare Legea nr. 275/2024 privind aplicarea unor noi tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România. Legea introduce tarife obligatorii pentru utilizarea anumitor drumuri, aplicându-se atât autovehiculelor de transport marfă, cât și vehiculelor personale în funcție de tipul drumului și de categoria vehiculului.
Scopul principal al acestor tarife este întreținerea și modernizarea infrastructurii rutiere și alinierea la standardele europene în domeniul taxării pentru infrastructură.
Ce prevede Legea nr. 275/2024?
Conform Monitorului Oficial, Legea nr. 275/2024 specifică:
- Introducerea tarifelor pentru drumurile naționale: Tarifele se aplică pe drumuri cu trafic ridicat și au valori diferite pentru drumurile de clasă A (autostrăzi) și clasă B (drumuri expres).
- Categorii de vehicule și tarife variabile: În funcție de masa totală autorizată și destinația vehiculului (personal, comercial), tarifele sunt diferite. Vehiculele de mare tonaj sunt taxate suplimentar pentru uzura accentuată asupra infrastructurii.
- Modalități de plată și sancțiuni: Plata tarifelor se face prin intermediul aplicațiilor online și al punctelor de plată partenere, în mod similar cu sistemul de rovinietă. Neplata taxei atrage sancțiuni și amenzi, stabilite în funcție de perioada de neconformare.
Prin impunerea acestor tarife, șoferii români vor trebui să includă în bugetul de călătorie costuri suplimentare pentru anumite drumuri naționale, ceea ce poate avea un impact semnificativ, mai ales pentru cei care utilizează frecvent drumurile de clasă A și B. Transportatorii rutieri vor fi îndeosebi afectați, întrucât tarifele aplicate camioanelor și vehiculelor de mare tonaj sunt mai mari, pentru a reflecta uzura pe care acestea o provoacă infrastructurii.
Autoritățile afirmă că măsura are scopul de a genera fonduri dedicate exclusiv modernizării infrastructurii și de a reduce traficul greu pe drumurile intens circulate. Totuși, există și preocupări legate de creșterea costurilor pentru transportatori și de posibila scumpire a mărfurilor din cauza acestor tarife. Legea nr. 275/2024 urmărește să asigure un flux constant de fonduri pentru drumuri și o întreținere mai eficientă a infrastructurii, însă rămâne de văzut în ce măsură costurile suplimentare vor fi percepute pozitiv sau ca o presiune financiară asupra șoferilor români.
Vezi aici alte articole despre tarife rutiere