O nouă Procedură de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA a fost aprobată prin Ordinul preşedintelului ANAF nr. 2012/2016 care aprobă, totodată şi formularele corespunzătoare.

Publicat în Monitorul Oficial nr. 592/2016, ordinul a intrat în vigoare pe 13 august, dată de la care a fost abrogată Procedura anterioară aprobată prin OpANAF nr. 3.331/2013, publicat în Monitorul Oficial nr. 658/2013, cu modificările şi completările ulterioare. 

Ce aduce nou Procedura?

Formularele aprobate. Ca titulatură, au rămas aceleaşi formulare:

  • Notificare privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA;
  • Decizie privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA;
  • Decizie privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA;
  • Decizie pentru îndreptarea erorilor privind înregistrarea în scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA.

Referatul de aprobare a ordinului privind noua Procedură aminteşte că, potrivit prevederilor Codului fiscal în vigoare până la data de 31 decembrie 2015, anularea înregistrării în scopuri de TVA, pe motiv de atragere a răspunderii înscrise în cazierul fiscal, se efectua dacă asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăşi aveau înscrisă în cazierul fiscal fapta prevăzută la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv atragerea răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilită prin decizie a organului fiscal competent rămasă definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau prin hotărâre judecătorească, după caz.

Începând cu data de 1 ianuarie 2016, atragerea răspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns în stare de insolvenţă, pronunţată prin hotărâre judecătorească definitivă, înscrisă în cazierul fiscal al asociaţilor/administratorilor persoanei impozabile sau al persoanei impozabile însăşi, nu mai atrage anularea înregistrării în scopuri de TVA a respectivei persoane impozabile, aceasta fiind înscrisă în cazierul fiscal potrivit art. 4 alin. (4) lit.b) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal.

Iată textele relevante în vechea şi noua reglementare privind cazierul fiscal:

O.G. nr. 39/2015 privind cazierul fiscal

Art. 4 […]

(4) În cazierul fiscal se înscriu şi informaţii din documentele întocmite pentru atragerea răspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivităţii fiscale, după cum urmează:

a) atragerea răspunderii solidare cu debitorul, stabilită prin decizie a organului fiscal competent, emisă în condiţiile Codului de procedură fiscală, rămasă definitivă prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situaţia în care decizia organului fiscal a fost atacată în justiţie; 

O.G. nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal

Art. 2. […]

(2) În cazierul fiscal al persoanelor fizice şi juridice se înscriu şi:

a) atragerea răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilită prin decizie a organului fiscal competent rămasă definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau prin hotărâre judecătorească, după caz;”

De asemenea, Procedura face trimitere la noile reglementări legale privind Codul fiscal şi Codul de procedură fiscală.

În acest context, Referatul de aprobare a ordinului privind noua Procedură mai aminteşte că prin noul Cod de procedură fiscală au fost aduse modificări şi dispoziţiilor legale privind termenul de depunere a contestaţiei împotriva actelor administrative fiscale, în sensul prelungirii acestuia de la 30 de zile la 45 de zile. 

Ai nevoie de Noul Cod fiscal? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

LEAVE A REPLY

Adaugă comentariu!
Adaugă nume aici