Ministerul Dezvoltării a publicat statutul și regulamentul de condominium pentru asociațiile de proprietari, în conformitate cu noua Lege privind înființarea, organizarea şi funcționarea asociațiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, promulgată și publicată în Monitorul Oficial al României nr. 660 din 30.07.2018. Legea nr. 196/2018 reglementează aspectele juridice, economice şi tehnice cu privire la înființarea, organizarea şi funcționarea asociațiilor de proprietari din cadrul condominiilor formate din cel putin 3 unități de proprietate imobiliară, astfel că ministrul dezvoltării este cel care trebuie să emită un ordin privind normele de aplicare ale noului act normativ.
Una dintre noutățile introduse prin noua lege este cea referitoare la intervalul de liniște pe care locatarii trebuie să îl respecte, extins de la orele de odihnă 22.00 – 08.00 și 13.00 – 14.00, cu o altă perioadă a zilei, pe care adunarea asociației de proprietari o poate decide așa cum consideră.
Art. 19 – „(1) Este interzisă tulburarea, fără drept, a liniștii proprietarilor/locatarilor din condominiu prin producerea de zgomote cu orice aparat sau obiect ori prin strigăte sau larmă.
(2) Este interzisă tulburarea liniștii proprietarilor/locatarilor din condominiu între orele 22:00 – 08:00, 13:00 – 14:00, conform Legii nr. 61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii şi liniștii publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în intervalul __________________5, de către orice persoană prin producerea de zgomote, larmă sau prin folosirea oricărui aparat, obiect ori instrument muzical la intensitate mare.
Notă:
5 Adunarea generală a asociației de proprietari poate stabili extinderea sau nu a intervalului orar prevăzut de legislația în vigoare în care este interzisă tulburarea liniștii proprietarilor/locatarilor din condominiu”.
De altfel, legestart a detaliat într-o sinteză principalele modificări ale acestei legi, cu toate definițiile revizuite sau nou introduse.
O altă noutate importantă este că proprietarii vor fi obligați să strângă fondului de rulment, pentru a asigura sumele necesare pentru plățile curente, la nivelul unei luni calendaristice. Asociația de proprietari este obligată să stabilească cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. De asemenea, este important de menționat și noua prevedere cu privire la obligativitatea asociațiilor de a lua măsuri pentru consolidarea și modernizarea locuințelor din condominiu.
Art. 18 – „(1) Proprietarii sunt obligați să ia măsuri pentru consolidarea şi modernizarea condominiului, modernizarea echipamentelor, instalațiilor şi dotărilor aferente, montarea contoarelor pentru individualizarea consumurilor la nivel de proprietate individuală, reabilitarea termică în scopul creșterii performantei energetice, precum şi reabilitarea structural-arhitecturală a anvelopei condominiului pentru creșterea calității arhitectural-ambientale a acestuia, potrivit prevederilor legale, în condițiile menținerii aspectului armonios şi unitar al întregului condominiu, indiferent de natura intervențiilor„.
Totodată, Președintele asociației de proprietari şi membrii comitetului executiv pot fi remunerați pe baza unui contract de mandate, dar în același timp “răspund personal sau solidar, pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor sau terților, după caz.”
Ordinul ministrului Dezvoltării este afișat pentru 30 de zile, pe pagina instituției, timp în care se pot trimite opinii sau sugestii.
Sursa: MDRAP
Ai nevoie de Legea nr. 196/2018? Poți cumpăra actul la zi, în format PDF şi MOBI, de AICI!
S-a omis a se face precizarea legata de repartizarea cheltuielilor cu femeia de servici.
De ani de zile aceste cheltuieli sint repartizare pe baza cotei indivize si nu pe nr de persoane.
Ce-a ce face ca o pers. singura sa plateasca cit alte patru s-au sase persoane.
Aceste cheltuieli au fost asociate chelt. de intretinere a utilajelor, inslalatiilor etc. .
Este normal ca plata salariului ingrijitorului/ei sa se faca pe baza cotei parte indivize, intrucit asa stipuleaza legea de organizare si functionare a asociatiilor de proprietari/chgriasii. Trebuie sa acceptam faptul ca aceasta/acesta executa curatenie pe spatiile comune ale condominiului iar aceste spatii sunt detinute de proprietari in cote parte, drept pentru care si plata ingrijitorului se face pe cota parte indiviza.
Este o aberatie ce sustineti, cu atat mai mult in saptii comune, una este ca intr-o garsoniera sa locuiasca vreo 5 persoane, din care 3 copii care ies si intra de 10 ori pe zi si fac mizerie cat 10 persoane si alta este o singura persoana intr-o garsoniera care iese si intra de 2 ori pe zi. Totul in acelasi spatiu! Mai ganditi inainte sa scrieti prostii!
Petre, dar tu gândești?!!! O familie cu 3 copii pot să trăiască într-o garsonieră?
Dar nu te deranjează că o familie cu un copil de 1 an trebuie să fie pus la întreținere pe costuri egale cu un adult?
Ori că familia cu 3 copii de care vorbești trebuie să plătească salubrizare de 5 ori cât tine pentru gunoiul menajer și fracții selective? Crezi că acei copii produc gunoi individual la fel ca tine?
Buna ziua. Din cate stiu, si potrivit vechii legi 230 din 2007, omul de serviciu sau firma de curatenie se platea pe numarul de persoane. Insa, daca la o anume asociatie, locatarii – in situatia in care nu incalcau drepturile vreunui tert – decideau sa plateasca curatenia pe cota parte indiviza sau pe numarul de apartamente, ar fi fost normal sa nu se amestece nimeni in decizia lor, care ii privea pe ei si avea consecinte doar pentru ei.
Statul roman – clasa politica – e cam intrusiv. Pacat ca romanii nu prea au reactii la ce se intampla si ii priveste.
corect
Pare ilogică plata curăţeniei după cota indiviză dar nu e chiar aşa.Dacă de pe un palier lipsesc 3 din 4 iar cel prezent este o bătrânică(sau tinerică dacă vreţi) e normal să se facă curat peste tot nu numai în faţa celui prezent.Cei prezenţi,în caz că-s foarte puţini nu şi-ar permite plata curăţeniei.Nu poţi face curăţenie doar pe cota celor prezenţi,ori e curat ori nu dai cu mopul.Suprafaţa dată spre curăţenie are o mărime dată de numărul de proprietăţi.Că mizerie fac unii şi alţii nu este adevărat dar nu înseamnă că se poate stabili o regulă pe acest lucru.Poate că ar fi corectă o ponderare 50/50% a celor două modalităţi.Unii vor să-şi cumpere un ap.într-un bloc pt. a-l revinde.Îl încălzesc vecinii,îi oferă securitate şi prin întreţinerea de ansamblu îi păstrează valoarea.E corect ca pr. să nu plătească pt. că stă în altă parte?
Asteptati sa va plateasca altul mizeria pe care o faceti! de ce nu va mutati la curte daca nu aveti bani, asa nu mai platiti intretinere!
Odată cu apariția Legii 196/2018 au fost abrogate atât Legea 230/2007 cât și normele metodologice de aplicare a acestei legi. Care sunt noile norme metodologice? S-a schimbat ceva la calculul cotelor indivize?
BUNĂ ZIUA. A-ȚI GĂSIT PE UNDEVA NORMELE METODOLOGICE DE APLICARE A LEGII 196/2018. AU APĂRUT SAU NU ?
in cazul neplatii intretinerii mai multe luni se poate sista furnizarea de apa si caldura?
Daca este vorba de neplata apei reci/calde si a caldurii de catre o asociatie de proprietari catre furnizori pot afirma ca se poate opri apa rece/calda/caldura, insa dupa ce s-au epuizat toate diligentele de recuperare a debitelor de catre furnizorii de servicii, respectiv aplicarea de penalizari, notificari catre asociatie, emiterea de titlu executor, eventual actionarea in instanta a asociatie.
As dori sa stiu care esre modelul corect si complet al listei de intretinere , conform noi legii priv asociatiile de prop? De asemenea, este corect sa existe o singura coloana, in care se trece costul apei calde impreuna cu cel al apei reci adunate impreuna in aceeasi coloana?
Modelul corect il puteti gasi in Ordinul MFP nr 1969/2007, anesa nr. 2.
Daca cineva este informat si poate da un raspus.
Ce se intimpla cu Normele de aplicare a Legii 196/2018 privind Organizarea si Functionarea Asociatiilor de Proprietari? Daca sau emis si daca au fost publicate in Monitorul Oficial?
Am centrala de apartament, Spatiile comune nu sunt incalzite. Apartamentele adiacente sunt debransate de la incalzire centrala. Trebuie sa platesc cota parte din incalzirea centrala?
Consider ca legiuitorul greșește când face repartiția salariului unei îngrijitoare la cota parte indiviză. Am avut apartament cu 2 camere unde locuiau 5 persoane, care circulau zilnic pe scară, făceau murdar și se matura după 5 persoane și pe aceiași scară am avut un apartament cu 4 camere și locuia un bătrân care ieșea din apartament odată la 2 zile.Nici nu se simțea în bloc. Dacă ar fi locuit singur s-ar fi maturat scara odată pe lună. Pe lista de plată la apartamentul cu 2 camere se plătea 10 lei iar la cel cu 4 camere 23 lei, pentru femeia de serviciu. Cu ce a greșit bătrânul ca nici nu se simțea pe scară iar cei 5 din apartamentul cu 2 camere făceau cea mai mare mizerie? Ușor, ușor vom regreta anumite legi care funcționau foarte bine înainte de 1989.
Buna ziua , as dori un model privind depunerea unui titlu de creanta in vederea distribuirii sumei rezultate din vanzarea unui imobil , la o asociatie de proprietari , executat .Multumesc .
Scara unui bloc se mătură și se spală chiar dacă sunt 100 de locatari sau sunt 80, chiar dacă toți locatari sau numai unii sunt civilizați și păstrează pe cât se poate curățenia. Casa scări este proprietate comună indiviză și e corect ca salariul primit pentru acest serviciu să se repartizeze după cota indiviză. Salariul pentru femeia de serviciu se stabilește după mărimea suprafeței comune pe care trebuie să o facă curată. Dacă într-o lună familia de 5 persoane pleacă în concediu și face cerere să li se reducă cheltuielile bătrânul va fi obligat să plătească mai mult, dacă repartizarea se face pe număr de persoane, deși a ieșit din casă tot la 2 zile . Așa ar fi corect.? Sau există 2 apartament in care nu locuiește nimeni , proprietarii fiind plecați pe o perioadă mai mare din localitate. Proprietatea lor comună nu se mai mătură și nu se mai spală ?
La fel se procedează pentru întreținerea și repararea lifturilor. Bătrânul, despre care se spunea că iese din casă la 2 zile, plătește mai mult pentru că stă în 4 camere decât cei care stau 5 în 2 camere . E adevărat că el plătește mai puțin la energia electrică consumată de lift, dar și aici se pot găsi exemple.În alt apartament de 4 camere stă un tânăr care iese de 10 ori pe zi, mai vin la el diverși prieteni sau colegi, iar bătrânul iese odată la 2 zile; de ce să plătească la fel ?
Există un principiu, cheltuiala se repartizează, de regulă, după criteriul care stă la baza facturării serviciul respectiv.
Nesimtit argument! intr-un bloc curat nu se va matura zilnic, ci doar o data pe saptamana! iar curatenia tine de numarul de persoane nu de suprafata, ca nu suprafata este cea care face mizerie!
BUNĂ ZIUA
VĂ ROG SĂ ÎMI SPUNEȚI DE UNDE POT SĂ IAU NORMELE METODOLOGICE ALE LEGII 196 DIN 20 IULIE 2018. SAU DACĂ LE ARE CINEVA ȘI POATE SĂ MI LE TRIMITĂ.
MULȚUMESC !
Este corect ca sumele pentru constituirea fondului de reparatie sa fie trecute in lista de cheltuieli lunare chiar daca nu s-au colectat si prezentat ofertele pentru lucrarea de reparatii si nici reparatia nu a fost efectuata??? Plata cheltuielilor lunare cu intretinerea,am facut-o pe mai multe luni prin banca, specificand ce reprezinta suma achitata. Administratorul care indeplineste si functia de casier,, suma respectiva a inregistrat-o partial pe cheltuieli cu intretinerea si partial pe fondul de reparatii. Penalitatile de intarziere le-a calculat si pentru chelt de intretinere care au termen scadent de plata si pentru suma neachitata la fondul de reparatii , care nu este o cheltuiala , reparatia nefiind nici macar contractata..Explicatia adm/casier: asa ii inregistreaza programul pe care il foloseste. Cum e posibil sa se calculeze penalitati pentru neachitarea unor sume pentru constituirea unui fond de reparatii? La noi l-a asociatie a devenit un obicei ca sa se stranga bani pentru fondul de reparatii , dar sa nu se faca nici o lucrare de reparatie chiar si timp de peste un an din care cauza am hotarat sa contribui la fondul de reparatii , numai in momentul in care se face lucrarea de reparatie si in baza impartirii sumei pe apartament….PS Nici tabelul cu repartizarea cheltuielilor cu lucrarea de reparatie pe apartament nu se afiseaza .
Vreau sa stiu daca un coproprietar poate fi presedinte de asociatie,fiind casatorit de 35 de ani si locuieste cu sotia in bloc.
Prezint un caz real ; în urma unei inundații produs intr-o sacă coloana principala de apă rece a explodat producând daune tuturor proprietarilor de pe coloană. Unul dintre proprietari a avut o poliță de asigurare. Asiguratorul pretinde dauna plătită asiguratulu de la Asociația de Proprietari.
Considerând ca accidentul produs in nici un caz nu putea fi parat de Asociația de Proprietari nici de locatari asiguratorul are dreptul ca dauna să fie acoperită de Asociația de Proprietari, pe considerente că scara a fost dat in grija asociatiei pentru administrare ?
Daca am centrala de apartament, este corect sa fie incluse cheltuielile cu caldura, apa calda si fondul de reparatii la constituirea fondului de rulment? Asociatia de propietari refuza excluderea acestor cheltuieli (caldura,apa calda,fondul de reparatii) din fondul de rulment incluzandu_le in acesta.
pentru d-l H.Fondul de reparatii e una, fondul de rulment alta. Daca centrala produce caldura si apa calda – cum fac majoritatea – e clar ca de la data cand v-ati debransat de la incalzire si alimentarea cu apa calda, cu proces verbal de constatare, nu avetide ce sa mai platiti o cota de fond de rulment la fel ca nedebransatii.Exista o decizie ca indiferent ca X se debranseaza sau ba, el tot plateste fond de rulment ca ceilalti ??Daca nu exista, raspunde admin. Daca admin va retine la fel ca lor e un abuz si cati mai repede actionati-l pe admin in instanta.Castigati la sigur.
Buna ziua. Am postat o intrebare in 22 02.2019, Suntem in 27.04.2019 .Nimeni nu cunoaste raspunsul??
Buna ziua, am doua spete referitoare la legea asociatiilor:
1) Cine si ce masuri se pot lua impotriva celor care au restante de ani buni. In situatia de fata Proprietara a deceda iar in apartament au ramas copiii si nepotii, care nu se preocupa sa achite restantele de cca.23.000 lei.
2) Tot acesti restantieri au depozitat pe intervalul de trecere bicicleta si covoare (pe balustrada scarii). Am facut sesizare la Asociatie, la serviciul de la Primarie si tot asa a ramas situatia pana azi, chiar daca li s-a pus in vedere eliberarea spatiul de pe culoarul de trecere.
Oare cum trebuie sa ne comportam fata de aceti indivizi?
Bună ziua,
Mai doriți răspuns?
parlamentul are obligația de a modifica art 110/legea196/2018 așa :normele HG 1588/2007 și legea 2e30/2007 se alaabrogă numai la 60 zile de la publicarea în M.O al noilor normoloe pt aplicarea noii legi 196/2018
Privind cota parte și repartizarea chelt comune am transmis Dlui M Mereuță în aug 22018 la conferința de la sala Radet și la MDRAP și USR fundamentat pe NCC că aceste chelt trebuie repartizate acolo unde aparțin ,pe cine deservesc.Locuiești sau nu în bloc,ai obligația să asiguri curățenia în spațiile comune deci corect pe nr de apartamente.Eu tu el proprietar am hotărît să angajez o persoană/fimă pt curățenie Cum să încep să număr cate persoane circulă sau na pe casa scării ?
Logic,ingrijitoarea,va fi platita,dupa numarul de persoane,ce locuiesc in apartament…la fel ca in cazul cotributiei fata de operatorul care colecteaza gunoiul….taxa fiind stabilita pe numarul total de persoane din acea scara de bloc….numai ca ingrijitoarea sau omul de servici,va fi platit de catre asociatie,in urma negocierii retributiei,conform legii..faptul ca in apartamente,locuiesc un numar diferit de persoane,ele contribuie la plata salariilor,din asociatie…inclusiv al ingrijitoarei sau ingrijitorului..
Sunt singurul din asociatie care platesc prin transfer bancar in contul asociatiei. Mi se retine lunar comisionul perceput de banca atunci cand administratorul scoate numerarul din cont.
Este corect asa, sau comisionul trebuie distribuit tuturor proprietarilor functie de cota indiviza?
Multumesc
Inca nu sunt lamurita de cum se face repartitia chelt ascensor si energie electrica (iluminatul pe scara) ; pe numar persoane sau suprafata locuibila ?
Multumesc
Buna ziua
În vechile norme privind funcționarea asociațiilor de proprietari se prevedea faptul că fondul de repatații se reîntregeşte lunar.
În L.196/2018 această prevedere nu a mai fost inclusă, doar fondul de rulment poate fi reîntregit.
În situația în care se fac reparații şi nu se reîntregeşte acest fond, la mijlocul anului putem rămâne fără bani şi proprietarii sunt reținuți în a constitui din nou acest fond.
Vom.fi puşi în situația de a nu mai putea plăti alte intervenții în restul anului.
Ce este de făcut…facem o ilegalitate dacă C.Ex decide reîntregirea acestui fond prin distribuirea cheltuielilor anterioare pe lista de întrținete a lunilor următoare ???
Abia acum am aflat de aceste postări și de întrebările din comentarii. Pentru cei care mai doresc răspunsuri, dacă mai este cazul, vă rog să scrieți și eu vă răspund în cel mai scurt timp. Este necesar să înțelegem și să aplicăm corect legea bună-rea, așa cum este…