Prin modificările aduse la Legea nr. 448/2006, Guvernul îşi propune să aplice măsuri suplimentare pentru protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Modificările şi completările la lege au fost aprobate prin Ordonanţa de urgenţă nr. 69/2018, publicată în Monitorul Oficial nr. 625 din 19 iulie 2018.
S-a pornit de la definirea expresă a măsurilor de protecţie, stabilite de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, cuprinse în programul individual de reabilitare și integrare socială.
Se includ aici programe de tip: asistent personal, asistent personal profesionist, servicii sociale la domiciliu sau centre de zi sau rezidențiale.
Măsuri care vizează direct persoanele cu handicap
Legitimația acordată persoanelor cu handicap, eliberată de direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București, costurile fiind suportate din bugetele acestora. Legitimaţia este valabilă și recunoscută pe întreg teritoriul țării.
Îngrijirea și protecția persoanei adulte cu handicap grav sau accentuat se asigură de către asistentul personal profesionist, altul decât soțul, soția sau rudele în linie dreaptă.
Pentru fiecare adult cu handicap aflat în îngrijirea și protecția asistentului personal profesionist se acordă o alocație lunară de îngrijire reprezentând cheltuieli lunare de locuit, hrană și echipament, astfel:
- 1,2 din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoana adultă cu handicap accentuat (600 lei la ora actuală);
- 1,5 din acelaşi indicator social de referință, pentru persoana adultă cu handicap grav (750 lei la ora actuală).
Persoana cu handicap poate beneficia de servicii sociale acordate în centre de zi și centre rezidențiale de diferite tipuri, publice, public-private sau private, cu găzduire de cel puţin 24 ore.
Capacitatea centrelor rezidențiale pentru persoane adulte cu handicap nu poate fi mai mare de 50 de locuri, iar admiterea se face în cazul în care persoanei adulte cu handicap nu i se pot asigura servicii la domiciliu sau în comunitate.
Măsuri organizatorice şi de finanţare
Finanțarea măsurilor de protecție de tip centre de zi și centre rezidențiale pentru persoanele adulte cu handicap se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului sau al autorității administrației publice locale la nivel de municipiu, oraș sau comună, după caz, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată alocate cu această destinație, în proporție de cel mult 90% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii și Justiției Sociale la elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale.
Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități va finanța în proporție de până la 98% proiecte ale organizațiilor neguvernamentale cu activitate în domeniul protecției persoanelor cu handicap.
Până la sfârşitul acestui an, centrele rezidențiale, publice sau private, se reorganizează, ținând cont de nevoile individuale ale beneficiarilor corelate cu standardele specifice de calitate în vigoare.
Până la data de 31 decembrie 2018, vor fi elaborate planurile de restructurare a centrelor rezidențiale cu capacitate mai mare de 50 de locuri, cu acțiuni planificate pentru perioada 2019-2021 cu scopul de a asigura tranziția persoanelor cu handicap beneficiare de servicii sociale în instituții rezidențiale de tip vechi în alternativele de tip familial sau rezidențial nou-înființate.
Începând cu data de 1 ianuarie 2019, finanțarea de la bugetul de stat a centrelor rezidențiale a căror capacitate este mai mare de 50 de locuri se diminuează anual cu 25%, urmând ca, începând cu 1 ianuarie 2022, finanțarea lor să se asigure exclusiv din bugetul județului, respectiv al sectorului municipiului București.
Contravenţii
S-a decis majorarea unor amenzi, astfel:
- între 10.000 și 20.000 de lei în cazul împiedicării accesului persoanelor cu handicap la educaţie, locuinţă, facilităţi la creditare, scutire de la plata taxei de peaj, acces la servicii şi prestaţii sociale, accesul în centre pentru persoane adulte cu handicap, evenimente culturale, educative și sportive, la servicii de transport, accesul în instituții etc.
- de la 1.000 lei la 2.000 lei pentru parcarea altor mijloace de transport pe locurile de parcare adaptate, rezervate și semnalizate prin semn internațional pentru persoane cu handicap, precum și ridicarea mijlocului de transport de pe locul de parcare respectiv.
Ai nevoie de Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF şi MOBI, de AICI!
Locuiesc in municipiul Husi, jud Vaslui. Nicaeri in tara, nu am fost umilit ca in acest „oras”in c eea ce priveste transportul local. Persoanele cu dizabilitati, nu pot circula cu transportul local daca, nu au bilete eliberate de primarie. Legitimatia, nu este valabila in fata patronilor!
legitimatiile de calatorie urban adia numai in localitate se elibereaza numai de dgaspc-uri si nici decum de primarii numai cred ca acolo unde exista procura din partea beneficiarilor ca aceste bilete sa fie scoaSE DE LA DGASPC SI SA LE DISTRIBUIE PRIMARIA dar nu cred , trebuie sa existe parteneriat dgaspc si transportu publik sau privat pt ca aceste pers cu hand sa poata circula
Sa nu credeti ca doar la dumneavoastra . Exista in lege obligatia existentei unei rampe , e la noi in Constanta blocul nu are asa ceva si deoarece de 3 ani am intrat in rindul persoanelor cu disabilitati am dorit sa construies una . Ce credeti mi s-au cerut aprobari care inseamna vreo 2.000 lei ca sa o pot construi .Am vrut credit cu dobinda subventionata si la fel refuz total deoarece pensia este inca revizuibila si nu se acorda credite pina la pensia definitiva nerevizuibila .
Asta inseamna ca daca scaunul nu intra pe usa de la baie cind ii facem baie sotului il ia baiatul in circa de la cada pina la usa ca sa-l putem transporta . Nu ca ar fi putin efortul depus la bagarea in cada si scoatere . Ca sa pot face modificarile trebuie sa mai astept cel putin pina la urmatoarea revizuire . Desi mi s-a spus ca la un astfel de AVC foarte grav fara sanse de recuperare ar trebui ca la 2 ani de la producere sa se treaca automat la pensia nerevizuibila , lucru care nu s-a intimplat si ne-a mai aminat inca un an . ….. Doamne ajuta sa-l apucam .
interesant ex ca daca este revizuibil nuti da credit la banca si cred ca si daca este nerevizuibil si venitu este mic tot nu acorda bancile credit si nici ministeru muncii nu suporta dobanda si cred ca nerevizuibil si la un venit in care banca sa fie de acord ca sa poti inprumuta venit bancar , ear in ceea ce priveste la bloc aprobare pt a putea avea o rampa pt aceasta categorie cred ca e posibil sa fie doar cu acordu celor care trebuie sal dea si in legislatie prevede ca rampelele trebuie sa le aiba institutiile statului
induceti oamenii in eroare. Legea 448 vorbeste de scutire de la plata rovinietei si nu a peajului. Peajul e trecerea pe la podul de la Fetesti, rovinieta e taxa care se plateste pentru circulatia pe drumurile nationale.
2. Persoanele cu handicap grav care nu sunt proprietari sau coproprietari de ce nu pot sa beneficieze de reducerea impozitului la locuinta unde locuiesc? Trebuie sa fie musai proprietari? EXISTA. TRAIESC, AU UN DOMICILIU PE BULETIN UNDE LOCUIESC. Ce fel sunt ajutati daca persoana care ii ingrijeste trebuie sa achite aceste dari? Facem acte de vanzare-cumparare intre soti, daca eu am avut casa dinainte de casatorie?
1.Va rog sa schimbati modul de asigurare a gratuitatii privind trecerea pe poduri ( ex. Vadul Oii). Ideal ar fi sa se elibereze odata cu rovigneta.