23 Martie, 2019

Mutarea de către angajator a salariatului de la un birou la altul reprezintă o modificare nelegală a CIM?

În activitatea mea practică, de multe ori am întâlnit salariați nemulţumiți de faptul că angajatorii lor le-au modificat locul de muncă, mutându-i de la un birou/atelier/secție la altul/alta, fără a le cere și acestora acordul; mi-au adresat atunci întrebarea dacă această practică a angajatorilor respectivi este una legală?

Mulți dintre aceștia au mers mai departe și au înțeles să dea în judecată pe angajatorii lor, solicitând în instanță anularea deciziilor prin care angajatorii lor au înțeles să modifice, în anumite condiții, unilateral locul de muncă al respectivilor angajați.

Având în vedere interesul practic al acestei situații, dar și frecvența unor astfel de situații întâlnite în activitatea salariaților, dar și a angajatorilor, m-am decis ca, în prezentul articol să elucidăm când poate și cand nu poate un angajator să modifice unilateral locul de muncă al unui salariat.

Executarea contractului de muncă este guvernată de principiul stabilităţii care presupune ca modificarea lui să nu poată interveni decât în cazurile şi condiţiile expres prevăzute de lege.

Inadmisibilitatea modificării unilaterale a contractului de muncă se referă la elementele esenţiale ale contractului, printre care intră şi locul muncii. Locul muncii se referă la locul unde salariatul îşi prestează munca sa în favoarea angajatorului, respectiv, localitatea şi unitatea unde salariatul lucrează.

Având în vedere prevederile art. 17 alin. 2, alin. 3 lit. b și alin. 5 din Codul muncii, atunci când intervine modificarea elementului unui contract individual de muncă (denumit în continuare CIM), în cazul nostru locul muncii, angajatorul trebuie să încheie cu salariatul vizat un act adiţional la CIM, într-un termen de 20 de zile lucrătoare de la data apariţiei modificării, cu excepţia situaţiilor în care o asemenea modificare este prevăzută în mod expres de lege.

Cu alte cuvinte, de principiu, atunci când se modifică locul muncii dintr-un CIM, anterior modificării contractului respectiv, angajatorul are obligaţia de a informa salariatul, cu privire la clauzele esenţiale pe care intenţionează să le modifice, în speță angajatorul trebuie să informeze salariatul cu privire la locul de muncă astfel modificat pe care îl va ocupa salariatul său pe viitor. Așadar, de principiu, schimbarea definitivă a locului muncii la același angajator, în același oras sau județ sau în altele poate interveni numai prin acordul celor două părți, angajat și angajator, acord ce va fi exprimat prin încheierea unui act adițional la CIM.

După cum observăm din redactarea art. 17 alin. 5 din Codul muncii1, legiuitorul a prevăzut și anumite situații în care angajatorul poate modifica unilateral locul muncii, temporar, prin delegare sau detaşare. Având în vedere că despre delegare și detașare am făcut vorbire în alte articole apărute pe acest site (a se vedea articolele apărute în data de 15 ianuarie și 16 ianuarie 2015), nu vom face revenire asupra acestor cazuri de modificare unilaterală a locului muncii în prezentul articol, ci rugăm cititorii să citească/recitească articolele deja publicate care tratează acest subiect.

De asemenea, angajatorul poate modifica temporar locul (şi felul) muncii, fără consimţământul salariatului, şi în cazul unor situaţii de forţă majoră, cu titlu de sancţiune disciplinară sau ca măsură de protecţie a salariatului, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de Codul muncii (art. 48 din Codul muncii).

Concluzionând, față de cele mai sus aratate, reținem că de principiu, schimbarea definitivă a locului muncii la același angajator, în același oraș sau județ sau în altele poate interveni numai prin acordul celor două părți, angajat și angajator, acord ce va fi exprimat prin încheierea unui act adițional la CIM; prin excepție, schimbarea unilaterală a locului muncii de către angajator poate avea loc prin delegare, detașare, în cazul unor situaţii de forţă majoră, în cazul unor sancţiuni disciplinare sau ca măsură de protecţie a salariatului.

Revenind la întrebarea ce reprezintă chiar titlul articolului nostru, trebuie să cunoaștem faptul că doctrina juridică a statuat că este legală trecerea definitivă a salariatului într-o altă secţie/birou/atelier a unităţii, într-o altă formaţie de lucru, în vederea unei mai bune organizări a muncii dacă cel în cauză are aceleaşi sarcini de serviciu (aceeași funcție), fără diminuarea salariului.

Așadar, răspunzând la întrebarea respectivă, trebuie arătat că angajatorul are dreptul să efectueze asemenea schimbări (în speță trecerea definitivă a salariatului într-o altă secţie/birou/atelier a unităţii, într-o altă formaţie de lucru) deoarece posibilitatea efectuării unilaterale a acestor schimbări constituie o prerogativă a angajatorului care poate alege varianta pe care o consideră optimă pentru desfăşurarea activităţii sale, respectând însă condiţia de a nu modifica felul muncii prestate (funcția) ori salariul.

Mutarea de către angajator a salariatului de la un birou la altul NU reprezintă o modificare nelegală a CIM (chiar și în lipsa acordului salariatului respectiv, concretizat prin încheierea unui act adițional la CIM) dacă nu se modifică felul muncii prestate (funcția) ori salariul.

Per a contrario, chiar dacă drepturile salariale sunt păstrate prin modificarea CIM, dar salariatului urmează să-i fie schimbat locul muncii, fiind trecut de la o secţie/birou/atelier a unităţii la o alta formaţie de lucru și urmează să îndeplinească și atribuţii diferite de cele initiale (atibuții suplimentare), salariatul respectiv trebuie să își dea consimţământul cu privire la modificarea CIM, adică să fie de acord să semneze un act adițional cu angajatorul său prin care să precizeze că este de acord cu modificarea locului muncii și a sarcinilor de serviciu, în condițiile menținerii salariului său.

Daca salariatul respectiv nu își dă acordul respectiv (de exemplu pe decizia de modificare a locului muncii și a atribuțiilor de serviciu face mențiunea că nu este de acord cu modificările respective), angajatorul nu poate modifica CIM, neputând schimba astfel nici locul muncii, neputând trece salariatul respectiv de la o secţie/birou/atelier a unităţii la o alta formaţie de lucru chiar dacă drepturile salariale sunt păstrate.

Cu atât mai mult, dacă drepturile salariale nu sunt păstrate prin modificarea CIM (sunt de exemplu diminuate), salariatului fiindu-i schimbat locul muncii, fiind trecut de la o secţie/birou/atelier a unităţii la o alta formaţie de lucru, dar urmează să îndeplinească aceleași atribuţii (salariatul respectiv păstrându-și aceeași funcție), de asemenea, salariatul respectiv trebuie să își dea consimţământul cu privire la modificarea CIM, adică să fie de acord să semneze un act adițional cu angajatorul său prin care să precizeze că este de acord cu modificarea locului muncii și a salariului, în condițiile menținerii atribuțiilor sale (a funcției sale).

Mutarea de către angajator a salariatului de la un birou la altul reprezintă o modificare nelegală a CIM dacă se modifică felul muncii prestate (funcția) ori salariul și dacă angajatorul respectiv NU are acordul salariatului său, concretizat prin încheierea unui act adițional la CIM.

Per a contrario, dacă angajatorul respectiv are acordul salariatului său, concretizat prin încheierea unui act adițional la CIM referitor la mutarea salariatului de la un birou la altul, inclusiv cu modificarea felului muncii prestate (funcției) ori salariului, atunci NU suntem în prezența unei modificări nelegale a CIM.

În fine, nu putem să finalizăm analiza noastră fără a menționa și faptul că literatura juridică (Costel Gîlcă2) a arătat că nu este legal posibilă trecerea – fie şi în aceeaşi funcţie şi cu acelasi salariu – într-un alt compartiment, (magazin, laborator, secţie, atelier etc), fără acordul celui în cauză, în situaţiile cu totul excepţionale în care se poate dovedi că locul (compartimentul) respectiv a fost, pentru el, determinat la încheierea contractului său de muncă. O atare dovadă poate fi făcută, în principiu, numai dacă în CIM-ul acelei persoane este înscrisă o clauză expresă, în sensul că locul ei de muncă va fi numai un anume ori anumite compartimente (secţie, ateliere, magazine etc.) precis nominalizate.

_________________________

1 Potrivit art. 17 alin. 5 din Codul muncii, orice modificare a unuia dintre elementele prevăzute la alin. (3) în timpul executării contractului individual de muncă impune încheierea unui act adiţional la contract, într-un termen de 20 de zile lucrătoare de la data apariţiei modificării, cu excepţia situaţiilor în care o asemenea modificare este prevăzută în mod expres de lege.

2 A se vedea www.costelgilca.ro

Ai nevoie de Codul Muncii? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

Despre autor  ⁄ Mădălina Moceanu

Mădălina Moceanu este specialist cu o experienţă de peste 15 ani în domeniul dreptului, ea colaborând atât cu societăţi din mediul privat, cât şi cu societăţi din mediul public. Totodată, este autoarea/coautoarea a zece cărţi de specialitate în domeniul dreptului. Contact: madalinamoceanu@yahoo.com

Comentarii

  • Răspunde
    paula
    octombrie 20 2016

    Trecerea definitivă a salariatului dintr-o secţie/birou/ a unităţii, într-o altă secţie/birou/ a unităţii, (în vederea unei mai bune organizări a muncii cand cel în cauză are aceleaşi sarcini de serviciu (aceeași funcție) si fără diminuarea salariului) se face obligatoriu printr-un act aditional? Se modifica si fisa postului obligatoriu? Daca salariatul a aceeptat mutarea fara a semna fisa postului si a actului aditional se considera acord tacit si nu mai trebuie intocmite aceste acte? Cum trebuie sa procedeze salariatul in aceste conditii ? Salariatul poate beneficia de sporurile aferente sectiei in care s-a mutat, chiar daca nu le-a avut initial? Va multumesc.

  • Răspunde
    Loredana
    iulie 6 2017

    Buna seara!lucrez la o fabrica in program de patru schimburi.in cele 7zile lucratoare sefa de schimb la inceperea progamului imparte muncitorii la diferite faze de lucru altele in fiecare zi.de ceva vreme au intodus o noua faza de lucru foarte plictisitoare unde nu trebuie sa faci decat sa apesi pe un mouse toata ziua fapt pentru care mi-a venit si mie randul in una din zile eu fiind o persosna activa am refuzat sefa zicand ca este obligatoriu am si eu o intrebare poate un sef sa te oblige sa te duci la o masina (faza)in care nu poti presta cu forta?va multumesc!

  • Răspunde
    Ramona
    octombrie 3 2017

    Buna ziua,ma numesc RAMONA qCOMSA am rugamintea sa ma lamuriti intr o problema si anume as vrea sa ma mut pe alta functie din cadrul institutiei in care lucrez (domeniul asistenta sociala).Momentan sunt pe functie din departamentul contabilitate (studii superioare)si as dori sa trec pe un alt post (vacant) din alt departament(recuperare reabilitare ) avand in vedere ca am facut cursuri care indeplinesc conditiile functiei pe care vreau sa trec.Intrebarea mea este daca pot trece direct printrun actaditional semnat de comun acord cu angajatorul si sa sustin doar un examen sau trebuie sa parcurg toata procedura privind ocuparea unui post vacant in intitutii publice(legea 286/2008?).

  • Răspunde
    decembrie 18 2017

    Buna Seara .vreau sa va intreb in ce conditii pot fii mutata pe o alta sectie in spital daca eu nu doresc .Tin sa precizez ca sunt noua angajata de 10 zile ,am sustinut concurs pt postul de registrator medical pe statistica si inca din prima zii de serviciu mi sa propus sa vin la casieria spitalului, eu am refuzat acest lucru si am cerut sa fiu pe postul pentru care am venit si am fost repartizata pe una din secțiile sputalului si anime Spitalizare de zi ,iar azi am fost aproape fortata sa merg la casierie dinou prin detasare ca este nevoie de om acolo .Cum pot refuza acest post ?

  • Răspunde
    Ioan
    februarie 9 2018

    Bună ziua!
    Lucrez la CFR că șef tură și beneficiez conform CIM de un spor de 10% din salariul de bază pentru conducerea formației de lucru.
    În anul 2017 (datorită lipsei de personal ),am fost folosit cca 30 de ture(350 de ore) intr-o funcție inferioara .
    Aceste ore prestate au fost plătite fara acordarea sporului de conducere de 10%,angajatorul motivând că nu am condus formația de lucru și că în CIM sporul este condiționat de timpul efectiv lucrat.
    Menționez că ,
    în fișa postului am prevăzute și sarcini ale colegilor pe care îi pot înlocui la un moment dat.
    Consider că ,în conformitate cu prevederile Codului Muncii mi-a fost schimbat , fără consimțământul meu, prin semnarea unui Act Adițional la CIM, felul muncii cu diminuarea salariului prevăzut în CIM.
    Vă rog să-și spuneți dacă raționamentul meu este corect din punct de vedere juridic!
    Vă mulțumesc!
    Cu stimă Ioan Buzatu

  • Răspunde
    aprilie 30 2018

    Buna ziua, am rugamintea sa ma ajutati cu un sfat lucrez la Petrom dar sunt platita de un administrator si vrea sa-mi faca transfer de la o statie la alta si eu nu sunt de acord si ma pus sa aleg ori transfer ori demisia si eu nu sunt de acord cu nici o varianta ce pot face de a nu-mi pierde locul de munca?

  • Răspunde
    Claudia
    mai 24 2018

    Buna ziua !
    Va rog sa ma ajutati prin a lamuri care este baza legala pentru transfer in cadrul aceleeasi institutii de pe un post de secretar ( functie de executie ) pe un post care se vacanteaza curand de administrator financiar ( functie de conducere ). Este posibil un astfel de transfer? Multumesc anticipat!

  • Răspunde
    Ion
    august 2 2018

    Buna seara! Este legal ca asistentul sef sa modifice graficul de ture dupa cum vrea el,Il modifica dupa o luna cand a fost afisat .Si sa nu anunte inainte muncitorul(asistentul medical) daca poate veni sau nu ?Sa il anunte telefonic, verbal?Il pune in fata faptului implinit? Poate refuza muncitorul ((asistentul medical) modificarea facuta in graficul de munca ?Face abuz de putere asistentul sef comportandu-se asa? Va mumtumesc!

  • Răspunde
    Ina
    septembrie 2 2018

    Buna seara,

    In acest.moment ma aflu intr o hartuire continua la locul de munca din partea sefului la ordinul directorului din cauza unor postari pe FB anti PSD a fratelui meu (postari pe pg personala a acestuia).
    Asadar mi se emit zilnic note de serviciu, si cate 2 pe zi..fara a mi se da nr de inregistrare, caci nu se vrea a mi se da.
    Prin aceste note s a schimbat total felul muncii pe care eu o prestam pana in acel moment ( mi s au luat toate atribitiile pe care le aveam de 4 ani de cand lucrez in institutie), mai mult printr o nota de serviciu am fost trimisa portar la firma (am CIM pe studii superioare).
    Am facut ft multe adrese catre director..nu mi s a raspuns la nici una.
    Ce ma sfatuiti sa fac in cazul acesta ? Sunt terorizata zilnic de acesti indivizi, iar lucrurile sunt mult mai ample decat ceea ce v am prezentat eu aici.
    MULTUMESC !

Scrie un comentariu