Cu începere din data de 3 iunie, se aplică noile Norme metodologice privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri. Normele, date în aplicarea Legii nr. 52/2011, au fost aprobate prin Ordinul comun al ministrului muncii şi al ministrului finanţelor nr. 831/600/2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 385/2015.
Abrogând Normele anterioare, aprobate prin Ordinul nr. 1.439/1.930/2011, noile reglementări au în vedere aplicarea modificărilor legislative intervenite în acest domeniu.
Pe de o parte, este vorba despre modificările aduse la Legea nr. 52/2011 prin Legea nr. 18/2014 care redefineşte încadrarea zilierului, raporturile sale de muncă cu angajatorul, ţinerea Registrului de evidenţă zilnică, derogările de la Codul muncii privind activităţile necalificate cu caracter ocazional, sub forma raporturilor de muncă, desfăşurarea activităţilor de către zilieri, regimul contravenţiilor.
O altă motivaţie a noilor norme o constituie modificarea adusă de aceeaşi Lege nr. 18/2014 la Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, potrivit căreia la stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna anterioară depunerii cererii de ajutor social, inclusiv veniturile obţinute din activităţile cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri.
Precizări şi formulare
Regăsim, astfel, în noile Norme, precizări privind termenii cu care operează legea de bază: eveniment în care sunt implicaţi zilieri, accident de muncă, echipament de muncă şi de protecţie, loc de muncă, accidente care produce incapacitate temporară de muncă sau invaliditate etc.
Registrul de evidenţă a zilierilor: beneficiarul de lucrări este obligat să ttransmită către inspectoratul teritorial de muncă o copie a registrului conţinând înregistrările din luna precedentă, certificată "conform cu originalul", iar beneficiarii de lucrări care au înfiinţate sucursale, agenţii, reprezentanţe, puncte de lucru sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică, cărora le-au delegat competenţa de a încheia raporturi juridice cu zilieri, vor delega acestora şi competenţa completării şi transmiterii către inspectoratele teritoriale de muncă a copiei registrului.
Plata remuneraţiei se realizează la sfârşitul fiecărei zile de lucru, înainte de semnarea în registru de către zilier şi beneficiar. Pentru situaţia în care plata remuneraţiei se efectuează la sfârşitul săptămânii sau la sfârşitul perioadei de desfăşurare a activităţii, modalitatea de plată se stabileşte prin acordul exprimat în scris de către zilier şi beneficiar, conform modelului prezentat în anexa la Norme. Acordul se exprimă în prima zi în care zilierul începe activitatea la beneficiar.
Atenţie! La solicitarea inspectorilor de muncă beneficiarul face dovada plăţii remuneraţiei către zilier cu documente justificative înregistrate în contabilitate conform prevederilor legale.
Venitul realizat de zilieri sub formă de remuneraţie pe fiecare beneficiar de lucrări reprezintă venit asimilat salariului, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. III "Venituri din salarii" al titlului III "Impozit pe venit" din Codul fiscal. Calculul şi reţinerea impozitului datorat se efectuează de către beneficiarii de lucrări la data fiecărei plăţi a remuneraţiei brute zilnice sau, după caz, la data plăţii la sfârşit de săptămână sau la data plăţii la sfârşitul perioadei de desfăşurare a activităţii.
Comunicarea, cercetarea, înregistrarea şi raportarea evenimentelor în care au fost implicaţi zilieri. Normele conţin formularele-model pentru:
- informaţiile minimale ce rebuie incluse în comunicarea pe care beneficiarul este obligat să o completeze şi să o trimită la inspectoratele teritoriale de muncă şi, eventual, la organele de urmărire penală;
- formularul de declaraţie cu privire la eveniment;
- procesul verbal întocmit de reprezentantul inspectoratului teritorial de muncă, de cercetare a evenimentului;
- registrul unic de evidenţă (de la sediul beneficiarului) a zilierilor accidentaţi;
- registrul unic de evidenţă a zilierilor accidentaţi în muncă (ţinut de inspectopratul teritorial de muncă).
Normele conţin, de asemenea, modele pentru:
- acordul părinţilor sau al reprezentanţilor legali pentru prestarea de activităţi necalificate cu caracter ocazional de către minorul cu vârsta cuprinsă între 15 şi 16 ani
- acordul privind plata remuneraţiei efectuată la sfârşitul săptămânii/la sfârşitul perioadei de desfăşurare a activităţii şi de stabilire a modalităţii de plată.
Ai nevoie de Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!
