Comisiile de muncă și de învățământ din Camera Deputaților vor trimite, până săptămâna viitoare, rapoartele de avizare pentru un proiect de lege prin care se aprobă OUG nr. 96/2016 ce modifică și completează condițiile de organizare a evaluărilor naționale pentru elevii de gimnaziu, admiterea la liceu și examenul de bacalaureat.
De asemenea, prin acelaşi act normativ se definesc mai clar condițiile în care se vor organiza școlile doctorale, concursurile pentru ocuparea funcțiilor de director de școală, dar și de organizare a unor programe de formare profesională, împreună cu Ministerul Muncii, pentru absolvenții care vor să obțină un certificat de calificare.
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii a fost pus în dezbatere publică la Camera Deputaților, care este prima camera sesizată.
În privința evaluărilor naționale ale elevilor, inițiatorul proiectului, fostul guvern, susține că în anul școlar 2015-2016 a fost aprobat noul plan cadru, dar noile programe care permit elevilor să susțină examenele de admitere la liceu și pe cel de bacaluareat nu au fost elaborate nici până acum. Astfel că se cere o amânare a termenului de aplicare a prevederilor privind evaluarea națională, pentru că “elevii ar fi nevoiți să susțină evaluări naționale la discipline trans-disciplinare pe care nu au avut posibilitatea să le și frecventeze“.
Art. 361, alin. (3), lit. b)-d) vor avea următorul cuprins:
„b) evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018.
c) examenul de bacalaureat se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a IX-a în anul școlar 2017-2018.
d) admiterea la liceu se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018.”
Și în privința examenelor pentru profesori sunt unele schimbări – directorii și adjuncții acestora vor da concurs pe post, organizat de inspectoratele școlare, iar profesorii care nu iau, de trei ori la rând, examenul de definitivat, îl pot repeta, cu taxă însă, și după un stagiu de un an de practică.
Art. 257, alin. (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct se realizează prin concurs național, coordonat de Ministerul Educației, organizat prin inspectoratele școlare, conform unei metodologii elaborate de MENCȘ și adoptate prin ordin de ministru.”
Prin același proiect de lege, sunt redefinite condițiile de înființare a claselor speciale pentru elevii cu dizabilități, reguli mai stricte pentru obținerea unor acreditări a unităților de învățământ superior, dar și noile condiții pe care trebuie să le îndeplinească profesorii universitari la atestarea în funcție. De asemenea, prin aceași act normativ, Institutul Cantacuzino este trecut în subordinea ministerului Sănătății, iar ministerul Muncii va fi responsabil cu organizarea de programe pentru certificatele profesionale, în funcție de cerințele de pe piața muncii.
Proiectul de lege a fost avizat favorabil de comisia pentru sănătate și cea juridică, urmând ca după obținerea celorlalte avize de la alte comisii, proiectul să fie dezbătut în plenul Camerei Deputaților.
Ai nevoie de Legea educaţiei naţionale nr. 1/2016? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF sau MOBI, de AICI!