Ordinul 37/2021 introduce în cadrul legal intern noi norme de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative („Legea 129/2019”), abrogând normele de aplicare existente, astfel cum au fost anterior adoptate prin ordinul președintelui Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor nr. 102/2020.
Ordinul 37/2021 are în vedere, în principal, implementarea și la nivelul normelor de aplicare a modificărilor generate de transpunerea în dreptul intern a prevederilor Directivei (UE) 2018/843 a Parlamentului European și a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, precum și de modificare a Directivelor 2009/138/CE și 2013/36/UE („Directiva AML V”). Ordinul 37/2021 are rolul de a remedia inconsistențele legislative dintre Legea 129/2019 și normele de aplicare.
Normele de Aplicare, astfel cum au fost introduse prin Ordinul 37/2021, au intrat în vigoare la data de 9 martie 2021.
Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.
- Dispoziții generale
- Entități raportoare
- evaluatorii autorizați înregistrați la Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România, entități care se angajează să furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectivă este afiliată, ajutor material, asistență sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economică sau profesională principală Sunt incluse și entitățile care desfășoară efectiv activitățile menționate la art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea 129/2019 conform codului CAEN 7022;
- persoanele care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistență pentru crearea, funcționarea sau administrarea de fiducii, societăți, fundații sau structuri similare;
- furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare autorizați/înregistrați de Ministerul Finanțelor;
- furnizorii de portofele digitale, autorizați/înregistrați de Ministerul Finanțelor;
- agenții și dezvoltatorii imobiliari (inclusiv atunci când acționează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, însă numai pentru tranzacțiile pentru care valoarea chiriei lunare are sau depășește echivalentul în lei de 10.000 euro);
- persoanele care comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfășurată de galerii de artă și case de licitații, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult. Sunt incluse în această categorie și entitățile care desfășoară efectiv activitățile menționate la art. 5 alin. (1) lit. j) din Legea 129/2019 conform codurilor CAEN 4778, CAEN 4779, CAEN 4791, CAEN 4799 și CAEN 9003;
- persoanele care depozitează sau comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul cu opere de artă, atunci când această activitate este desfășurată în zone libere, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult. Sunt incluse în această categorie și entitățile care desfășoară efectiv activitățile menționate la art. 5 alin. (1) lit. k) din Legea 129/2019 în zone libere, conform codurilor CAEN 4778, CAEN 4779, CAEN 4791, CAEN 4799 și CAEN 9003.
- Funcția de audit independent
- total active: 16.000.000 lei (anterior pragul fixat era de 5.000.000 lei);
- total cifră de afaceri netă: 32.000.000 lei (anterior pragul fixat era de 10.000.000 lei);
- numărul mediu de salariați: 50 (anterior pragul fixat era de 30 de salariați).
- Persoana desemnată și protecția persoanelor cu responsabilități în aplicarea Legii 129/2019
- protecția angajaților sau a persoanelor aflate într-o poziție similară în cadrul entităților reglementate, care raportează încălcări de orice natură ale Legii 129/2019, comise în cadrul acestora;
- protecția adecvată a persoanelor desemnate sau a ofițerilor de conformitate;
- protecția datelor cu caracter personal ale persoanei care raportează încălcarea de orice natură a Legii 129/2019, precum și ale persoanei fizice suspectate că este responsabilă de încălcare, în conformitate cu principiile stabilite în Regulamentul (UE) 2016/679;
- garantarea confidențialității în toate cazurile în ceea ce privește identitatea persoanei care raportează încălcările de orice natură ale Legii 129/2019, comise în cadrul entității reglementate, cu excepția cazului în care divulgarea este impusă de alte prevederi legale.
- Supravegherea și controlul exercitat de Oficiu
- îngrădirea sub orice formă a desfășurării controlului la data, ora și sediul menționate în notificarea prealabilă;
- împiedicarea accesului personalului cu atribuții de control al Oficiului în sediul entității;
- nefurnizarea, furnizarea cu întârziere sau furnizarea de date și informații eronate personalului cu atribuții de control al Oficiului;
- absența unui reprezentant legal/împuternicit al entității la inițierea/închiderea controlului.
