Ministerul Sănătății: proiect de ordonanţă pentru eficientizarea sistemului medical

Marian Orzata
21 ianuarie 2025 7 min read
Ministerul Sănătății propune modificări pentru eficientizarea sistemului medical din România, printr-un proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică. Schimbările preconizate prin Proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea Legii nr....
Ministerul Sănătății propune modificări pentru eficientizarea sistemului medical din România, printr-un proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică. Schimbările preconizate prin Proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul sănătății sunt următoarele: -se aduc clarificări privind crearea Registrului Unic de Evidență a Unităților Sanitare: Metodologie, Codificare și Protecția Datelor, implicarea STS; - introducerea posibilității de finanțare pentru unitățile medico-sociale fără personalitate juridică; - integrarea aplicației „Corona-forms” în Registrul Unic de Boli Transmisibile (RUBT) pentru o gestionare integrată; - finanțarea integrală a Centrului Național de Sănătate Mintală și Luptă Antidrog de la bugetul de stat; - eliminarea avizelor suplimentare pentru desemnarea unităților de pregătire în rezidențiat.

Clarificări privind crearea Registrului Unic de Evidență a Unităților Sanitare: Metodologie, Codificare și Protecția Datelor.

Proiectul vizează modificarea articolului 6 ind. 2 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății se va modifica în sensul următor: a) se include aportul Serviciului de Telecomunicații Speciale în elaborarea registrului unic de evidență a unităților sanitare; b) se menționează codificarea unităților sanitare și gestionarea registrului; c) sunt menționate toate unitățile sanitare care vor fi codificate și incluse în registrul unic de evidență al unităților sanitare; d) sunt prevăzute obligațiile privind respectarea protecției datelor cu caracter personal; e) sunt menționate persoanele cu atribuții de operatori în Registrul unic de evidență a unităților sanitare. Pentru crearea unui registru unic de evidență a tuturor unităților sanitare ministerul sănătăți a apreciat că este necesară o metodologie de codificare/înregistrare a acestor unități sanitare precum și direcții clare privind gestionarea acestui registru, aspecte care nu sunt prevăzute în cadrul legal de nivel primar. Pentru siguranța datelor cuprinse în acest registru, ministerul sănătății a considerat că la întocmirea acestuia este necesară implicarea Serviciului de Telecomunicații Speciale.

Introducerea posibilității de finanțare pentru unitățile medico-sociale fără personalitate juridică.

În cuprinsul lit. n) din alin.(1) al art. 248 din Legea nr. 95/2006 se va include sintagma ”cu sau fără personalitate juridică din subordinea autorităților publice locale”. Ministerul Sănătății a constat că, finanțarea cheltuielilor de personal aferente medicilor şi asistenților medicali, precum şi cheltuielile cu medicamente şi materiale sanitare din unități medico-sociale, prin transferuri de la bugetul de stat nu ar mai avea temei în cazul în care unitatea medico-socială, își pierde personalitatea juridică dar furnizează în continuare servicii medico-sociale. Astfel , pentru a preîntâmpina eventuale situații de blocaj privind finanțarea activităților medico-sociale, s-a apreciat necesară includerea în cuprinsul lit. n) din alin.(1) al art. 248 a sintagmei ”cu sau fără personalitate juridică din subordinea autorităților publice locale”.

Integrarea aplicației „Corona-forms” în Registrul Unic de Boli Transmisibile (RUBT) pentru o gestionare integrată.

Proiectul vizează modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 180/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 136/ 2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/ 2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, precum și pentru stabilirea unor măsuri cu privire la acordarea concediilor medicale. Având în vedere specificul comun al datelor colectate în sistemele şi aplicațiile informatice utilizate de Ministerul Sănătății, respectiv „Corona-forms”şi  Registrul Unic de Boli Transmisibile, în vederea creării unei baza de date unitare se instituie cadrul legal, astfel încât aplicația informatică „Corona-forms (vezi Ordinul ministrului sănătății nr. 1829/ 2020) să fie integrată în Registrul Unic de Boli Transmisibile, dezvoltat conform prevederilor Hotărârii Guvernului  nr. 657/2022. Începând cu data de 05.05.2023 boala COVID-19 este considerată o boală infecțioasă obișnuită, ca urmare a declarării de către Organizația Mondială a Sănătății a încetării pandemiei de COVID-19 ca urgență de sănătate publică. Ca urmare este necesară integrarea informațiilor existente în aplicația „Corona-forms” în sistemul informațional şi informatic integrat pentru managementul sănătății publice, respectiv în Registrul Unic de Boli Transmisibile. Conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 657/2022 toți furnizorii de servicii medicale, din sistemul public si privat, au obligația de a raporta obligatoriu depistarea unui număr de 64 de boli transmisibile, inclusiv Infecția cu coronavirusul Sindromul Acut Respirator Sever (SARS-CoV-2). Protecția datelor cu caracter personal a informațiilor din Corona-forms care va deveni parte integrantă din RUBT se realizează în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului  nr. 657/ 2022. Centrul Național de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog va fi finanțat integral de la bugetul de stat prin bugetul ministrului sănătății! Proiectul vizează modificarea Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități şi instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internațional, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 761, Partea I, din 9 noiembrie 2009. Conform Planului de Acțiune 2024-2029 pentru executarea hotărârilor CEDO în domeniul sănătății mintale, aprobat prin memorandum în data de 16 mai 2024 de către Guvernul României, Centrul Național de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog  trebuie să se implice/coordoneze 42 de activități. Menținând forma de finanțare, ministerul sănătății a constatat că va fi imposibil ca acesta să își îndeplinească toate sarcinile, datorită personalului insuficient Totodată, conform prevederilor art. 2 din O.U.G. nr. 147/2024 privind înființarea, organizarea şi funcționarea Agenției Naționale pentru Politici şi Coordonare în Domeniul Drogurilor şi al Adicțiilor, a centrelor de sănătate mintală şi pentru prevenirea adițiilor, precum şi pentru modificarea unor acte normative, centrele de sănătate mintală organizate în cadrul spitalelor publice se reorganizează prin preluarea atribuțiilor aferente centrelor, personalului contractual, a posturilor aferente şi a patrimoniului centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, regionale şi județene din cadrul Agenției Naționale Antidrog iar aceste centre vor fi coordonate metodologic de Centrul Național de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog. Astfel ministerul sănătății consideră că se impune modificarea modalității de finanțarea a Centrului din venituri proprii şi subvenții de la bugetul de stat, în finanțare integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății, astfel încât acesta să poată accesa fonduri nerambursabile naționale precum fondurile puse la dispoziția Ministerului Sănătății de către Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) precum și fondurile de la Programul Național de Sănătate Mintală și Profilaxie în Patologia Psihiatrică. În cazul în care Centrul nu va putea accesa aceste fonduri, implementarea Programului Național de Sănătate Mintală și Profilaxie în Patologia Psihiatrică ar fi influențată  mai ales în ceea ce privește intervențiile de prevenire a consumului de droguri, precum și imposibilitatea de a accesa fondurile puse la dispoziție de către ANABI  fapt care ar împiedica derularea de acțiuni și intervenții care să prevină infracționalitatea asociată tulburărilor psihiatrice, cu impact major pentru spitalele de psihiatrie și pentru măsuri de siguranță. Eliminarea avizelor suplimentare pentru desemnarea unităților de pregătire în rezidențiat. Proiectul vizează modificarea Ordonanței Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanțarea rezidențiatului, aprobată prin Legea nr.103/2012, cu modificările și completările ulterioare. Completarea alin. (2), de la articolul 12, din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanțarea rezidențiatului, cu modificările și completările ulterioare, vizează clarificarea procesului de desemnare a unităților de pregătire în rezidențiat, prin eliminarea cerinței de avizare suplimentară pentru secțiile și compartimentele clinice reglementate prin Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare. În vederea obținerii statutului de secție/compartiment clinic, acestea parcurg o procedură separată, reglementată prin ordin al ministrului sănătății și ministrului educației, iar exceptarea de la obținerea suplimentară a avizului emis de direcțiile de pregătire din cadrul instituțiilor de învățământ superior reduce birocrația, fără a compromite calitatea procesului educațional și medical. Proiect de OUG Nota de Fundamentare
Vezi aici alte articole despre sistemul de sănătate

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo