Ministerul Muncii propune modificări importante în domeniul social

Marian Orzata
27 februarie 2025 6 min read
Începând cu anul 2025, finanțările din bugetul de stat (anexele nr. 4 și nr. 5 din Legea nr. 9/2025) pentru serviciile sociale, incluzând centrele de protecție a copilului, centrele rezidențiale pentru persoane cu handicap și vârstnici, unitățile de îngrijire la domiciliu și centrele destinate prevenirii separării copilului de familie, vor fi acordate exclusiv furnizorilor care dețin licență de funcționare, licență provizorie sau un plan de restructurare avizat de autoritățile competente, în special pentru centrele rezidențiale cu o capacitate mai mare de 50 de locuri, conform reglementărilor din Legea nr. 156/2023.
Ministerul Muncii a lansat în transparență decizională un proiect de ”Ordonanță de urgență a Guvernului privind unele măsuri din domeniul social și pentru modificarea și completarea unor acte normative”. Printre reglementările propuse prin acest proiect le menționăm pe următoarele:

I. Finanțările din bugetul de stat pentru 2025 vor fi alocate doar serviciilor sociale cu licență sau plan de restructurare aprobat"

II. Se propune înființarea uni Comitet Interministerial pentru consolidarea capacității administrative în domeniul asistenței sociale, prin Decizie a Prim-ministrului.

Acest comitet va fi format din reprezentanți ai Ministerului Muncii, Ministerului Dezvoltării, Ministerului Sănătății, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Finanțelor. Obiectivul principal al comitetului este evaluarea situației ocupării posturilor din domeniul asistenței sociale, pe baza analizelor și informațiilor furnizate de instituțiile publice cu atribuții în funcționarea serviciilor sociale, conform legislației specifice.

Atribuțiile Comitetului vor fi stabilite prin Decizia Prim-ministrului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.

III. Introducerea posibilității de ocupare a posturilor vacante în domeniul serviciilor sociale în anul 2025, sub condiția aprobării de către Guvern prin Memorandum.

Această măsură va fi implementată cu justificarea necesității și în limita cheltuielilor de personal aprobate în buget. Ocuparea posturilor se va realiza prin concurs sau examen pentru următoarele categorii:
  • Posturile vacante din centrele de servicii sociale pentru persoane cu dizabilități, pentru care există contracte de finanțare în derulare, destinate proiectelor de reorganizare sau restructurare;
  • Posturile aferente proiectelor finanțate în baza Hotărârii Guvernului nr. 435/2022, privind programele de interes național pentru dezvoltarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, cu modificările și completările ulterioare;
  • Posturile vacante sau temporar vacante din serviciile sociale cu cazare, care asigură continuitatea activității și sunt licențiate conform Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;
  • Posturile vacante aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe;
Această măsură urmărește consolidarea capacității administrative și asigurarea unui cadru funcțional optim pentru furnizarea serviciilor sociale destinate persoanelor vulnerabile.

IV. Corelarea statutului de persoană încadrată într-un grad de handicap cu deținerea unui permis de conducere auto, în cazurile de incompatibilitate medicală.

În prezent, există cazuri în care persoane încadrate într-un grad de handicap care beneficiază de drepturi sociale continuă să conducă autovehicule, deși afecțiunile medicale declarate sunt incompatibile cu acest drept. Acest lucru ridică probleme atât de ordin juridic, cât și de siguranță rutieră. Pentru a asigura o aplicare corectă a legislației și pentru a preveni abuzurile, se vor implementa următoarele măsuri:
  • Schimb de informații între instituțiile responsabile, respectiv Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC), Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, pentru verificarea situației persoanelor cu handicap vizual grav și handicap grav psihic și/sau mintal care dețin permise de conducere valabile;
  • Suspendarea dreptului la prestațiile sociale prevăzute la art. 58, alin. (3) și (4) Legea nr. 448/2006, pentru persoanele încadrate într-un grad de handicap care dețin un permis de conducere obținut în condiții incompatibile cu afecțiunea medicală care a stat la baza încadrării în gradul de handicap;
  • Suspendarea temporară a beneficiilor sociale pentru persoanele cu handicap care dețin permise de conducere incompatibile cu diagnosticul medical, până la finalizarea procesului de reevaluare medicală;
  • Obligativitatea reevaluării medicale, până la clarificarea situației și confirmarea compatibilității dintre afecțiunea medicală și dreptul de a conduce;
  • Introducerea de sancțiuni pentru prevenirea abuzurilor, recuperarea sumelor încasate necuvenit, precum și pentru instituțiile care nu aplică măsura suspendării;

V. Reglementarea modului de stabilire a salariilor pentru personalul nou-încadrat, numit sau promovat în funcții pentru care nu există o funcție similară în plată

Se propune stabilirea unei reguli clare pentru acordarea salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară pentru următoarele categorii de personal:
  • Personal nou-încadrat;
  • Personal numit/încadrat în aceeași instituție/autoritate publică pe funcții de același fel;
  • Personal promovat în funcții sau în grade/trepte profesionale, pentru care nu există funcție similară în plată.
Astfel, prin derogare de la prevederile art. 39 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cuantumul brut al acestor drepturi salariale va fi stabilit astfel:
  • Se va lua ca referință nivelul reglementat pentru anul 2022, conform anexelor la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare;
  • Se vor aplica prevederile art. 10 privind gradația corespunzătoare vechimii în muncă;
  • Se vor lua în calcul majorările salariale acordate prin actele normative aplicabile personalului plătit din fonduri publice începând cu 1 ianuarie 2024.
Această măsură urmărește menținerea echității salariale și evitarea situațiilor în care personalul nou-încadrat sau promovat ar beneficia de salarii semnificativ diferite față de personalul existent în aceeași instituție sau autoritate publică.

VI. Corelarea regimului salarial al funcției de inspector general de stat, ca înalt funcționar public

Prin art. III pct. 4 din Legea nr. 283/2024, a fost modificat art. 10 din Legea nr. 108/1999 privind înființarea și organizarea Inspecției Muncii, stabilindu-se că funcția de inspector general de stat devine o înaltă funcție publică. Având în vedere această modificare, proiectul propune corelarea regimului salarial al acestei funcții cu prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, astfel încât remunerația să fie aliniată noului statut. Pentru mai multe detalii a se consulta Proiectul de ordonanță și Nota de fundamentare. Propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.gov.ro . A se vedea și: art. 21 alin. (1) lit. a) din Legea nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice Hotărârea Guvernului nr. 1.492/2022 Anexele nr.4 și 5 din Legea nr.9/2025 a bugetului de stat pe anul 2025 art. 91 din Legea nr. 448/2006 privind protecția şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare și normele metodologice de aplicare aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 268/2007, act normativ modificat și completat, reprezintă cadrul juridic care reglementează domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu handicap; Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, ratificată prin Legea nr. 221/2010; Strategia națională pentru drepturile persoanelor cu dizabilități 2022-2027, aprobată prin HG nr. 490/2022. Vezi aici alte articole despre măsurile sociale

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo