La sfârşitul săptămânii trecute, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat un proiect de act normativ care aduce numeroase modificări la reglementările privind poliţele RCA, una dintre acestea vizând posibilitatea încheierii contractelor RCA pe o perioadă cuprinsă între o lună și 12 luni, multiplu de o lună, în funcție de opțiunea asiguratului.

Proiectul de ordonanță de urgență privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule a fost realizat în urma unor consultări cu asociațiile transportatorilor și cu societățile de asigurare, pe fundalul îndelungatului scandal al poliţelor RCA.

Încheiera contractului şi suspendarea RCA

Contractul RCA se încheie pe o perioadă de o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului. Plata primelor de asigurare se face integral sau în rate conform acordului dintre asigurat și asigurătorul RCA.

Potrivit comunicatului de presă emis de instituţie, printre noutăţi se numără şi posibilitatea suspendării contractului RCA la cererea asiguratului, pe perioada în care este suspendat dreptul de circulație sau vehiculul este imobilizat. În cazul producerii unei daune pe perioada suspendării contractului RCA, asigurătorul este obligat la plata despăgubirii urmând să își recupereze suma de la persoana vinovată de producerea accidentului.

Compensarea directă

Proiectul de act normativ introduce posibilitatea aplicării procedurii compensării directe în cazul asigurărilor RCA. Astfel, în baza unei clauze contractuale opționale asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obținerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate.

În urma compensării directe, asigurătorul RCA al persoanei prejudiate recuperează contravaloarea daunei de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului.

Compensarea directă poate opera în următoarele situaţii:

  • accidentele auto se produc pe teritoriul României;
  • vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România;
  • prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor;
  • ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului;
  • prejudiciile exclud vătămările corporale.

Procedura compensării directe se stabileşte prin convenţii multilaterale încheiate între asigurătorii RCA.

Sistemul compensării directe nu afectează dreptul persoanei prejudiciate în urma unui accident auto produs de un vehicul asigurat RCA de a exercita acţiunea directă pentru recuperarea prejudiciului produs împotriva asigurătorului RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului auto.

Limite de răspundere

Prin proiectul de OUG sunt stabilite limite de răspundere acoperite prin asigurarea RCA, conform reglementărilor Uniunii Europene, astfel:

  • pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita este de 1.000.000 de euro;
  • în cazul vătămării corporale și al deceselor, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita se ridică la 5.000.000 de euro.

Alte prevederi

Pentru menținerea clasei bonus/malus, prin contractul RCA părțile pot conveni posibilitatea răscumpărării, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului. Plata se face după ce a fost achitată despăgubirea cuvenită persoanei prejudiciate. Despăgubirile pentru vătămare fizică se fac pe baza punctajului obținut prin însumarea punctelor comunicate de Institutul Național de Medicină Legală și prevăzute în reglementările ASF.

Tot la propunerea transportatorilor, asigurătorii trebuie să le pună la dispoziție asiguraților, la cerere, calculul pe baza căruia a fost determinată valoarea poliței. În caz contrar, asigurătorii pot fi sancționați.

O altă măsură prevede ca, pe lângă cererea de despăgubire, să fie precizate clar documentele necesare pentru plata despăgubirii. Dacă despăgubirea nu este plătită în termen, se percep penalități pentru fiecare zi de întârziere.

Transportatorii au mai solicitat și a fost inclusă în proiect posibilitatea ca ASF să le ceară asigurătorilor să notifice majorarea tarifelor, în cadrul sistemului general de control al prețurilor.

Atenţie! Aceste prevederi cuprine în proiectul de Ordonanța de Urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

comentarii

1 COMMENT

  1. Mare noroc pentru toți românii ca transportatorii au făcut front comun. Se pune problema ce rol are ASF – ul, doar sa facă statistici?
    Și vis a vis de valorile diferite ale polițelor pentru firmele românești vs cele de afara se aude ceva?

LEAVE A REPLY

Adaugă comentariu!
Adaugă nume aici