Proiect: Instrucțiunile privind căutarea și salvarea victimelor şi supravieţuitorilor unui accident de aviație

Marian Orzata
06 februarie 2025 6 min read
*
Ministerul Apărării a lansat în dezbatere publică Instrucțiunile privind căutarea și salvarea victimelor unui accident de aviație cu implicarea unei aeronave de stat Pe 6 februarie 2025, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a lansat în dezbatere publică Proiectul de Ordin pentru aprobarea Instrucțiunilor privind căutarea și salvarea victimelor și supraviețuitorilor unui accident de aviație în care este implicată o aeronavă de stat. Noul proiect de act normativ modernizează și clarifică responsabilitățile structurilor implicate în misiunile de căutare și salvare, înlocuind vechile reglementări din 1984. Comentariile și propunerile pe marginea acestui proiect pot fi transmise în termen de 10 zile pe adresa de e-mail transparenta.decizionala@mapn.ro. Noile instrucțiuni modernizează cadrul operațional și stabilesc responsabilități clare pentru fiecare structură implicată în misiunile de căutare și salvare, după standarde similare celor internaționale. Noutăți și clarificări în procedurile de salvare Potrivit proiectului de ordin, Ministerul Apărării Naționale va coordona misiunile de căutare și salvare pentru aeronavele de stat aflate în dificultate în Regiunea de Informare a Zborurilor București (FIR-București). Comandamentul Componentei Aeriene (CCA) va funcționa ca punct de contact central pentru recepționarea mesajelor de alertă legate de aeronavele de stat, având rolul de a:
  • centraliza și analiza informațiile legate de situația aeronavei;
  • actualiza continuu datele despre poziția aeronavei și condițiile meteo din zonă;
  • transmite informațiile către Comandamentul Forțelor Întrunite (CFÎ), care va conduce efectiv personalul și mijloacele implicate efectiv în activitățile de căutare și salvare.
În caz de urgență, CCA va evalua situația și va determina* faza de urgență în care se află aeronava:
  1. INCERFA – Faza incertă: când există îndoieli privind siguranța aeronavei, iar comunicarea cu aceasta este întreruptă pentru mai mult de 30 de minute.
  2. ALERFA – Faza de alarmă: când nu se poate stabili în continuare contactul, iar aeronava poate avea probleme tehnice sau se află sub o posibilă intervenție ilicită.
  3. DETRESFA – Faza de pericol: când aeronava este în pericol iminent, indicii multiple arată că aceasta se află într-o situație critică sau a consumat tot combustibilul. * Pentru toate detaliile privind determinarea fazelor de urgență a se vedea Proiectul de ordin.
În cazul în care un accident are loc pe un aerodrom militar sau unul operat în comun cu civili, administratorul aerodromului va coordona operațiunile de salvare până la sosirea serviciilor profesioniste de urgență. Responsabilități clare pentru toate structurile implicate Noua procedură subliniază cooperarea între multiple structuri ale MApN și instituții civile.
  • Comandamentul Forțelor Întrunite (CFÎ) va mobiliza și conduce forțele și mijloacele din MApN necesare pentru operațiunile de căutare și salvare. Acesta va organiza, de asemenea, exerciții pentru testarea viabilității planurilor de răspuns în caz de accident. Comandantul forțelor de căutare și salvare va fi persoana cu gradul cel mai mare  din cadrul structurilor MApN  care asigură conducerea în teren a forțelor și mijloacelor MApN de căutare și salvare. El este numit de comandatul Forțelor Întrunite și se subordonează acestuia.
  • Centrul Național Militar de Comandă (CNMC) va asigura coordonarea interinstituțională pentru a obține sprijin extern.
  • Statul Major al Forțelor Aeriene (SMFA) va informa operatorul aeronavei implicate în accident despre situația actuală.
Protocol de cooperare cu alte instituții Proiectul de instrucțiuni întărește parteneriatul dintre MApN și alte instituții, precum ROMATSA și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU). CCA va colabora strâns cu ROMATSA pentru a emite mesaje NOTAM (Notice to Airmen)* și a stabili zone restricționate în spațiul aerian în cazul unei misiuni de salvare. Condițiile meteo, traseul aeronavei și alte informații vitale vor fi transmise către CFÎ și centrele de operații ale bazelor aeriene pentru a asigura o coordonare eficientă. Un NOTAM (Notice to Airmen) este un anunț oficial emis de autoritățile aviatice care furnizează informații importante și actualizate despre condițiile de zbor și operațiunile aeriene. Aceste informații sunt destinate piloților și personalului din aviație, având scopul de a le aduce la cunoștință orice situație care ar putea afecta siguranța zborurilor. NOTAM-urile pot include informații despre:
  • Condițiile meteorologice periculoase (ex: furtuni, ceață, gheață pe pistă)
  • Restricții de zbor temporare sau modificări de rute
  • Activități militare sau alte evenimente care pot afecta traficul aerian
  • Probleme sau lucrări pe aeroporturi (ex: piste închise, echipamente defecte)
  • Alte condiții sau evenimente care pot influența siguranța zborurilor.
NOTAM-urile sunt esențiale pentru a asigura un zbor sigur și eficient, fiind un instrument esențial de informare pentru piloți și operatori de aeronave. Accidente aviatice din trecut – importanța și responsabilitatea conducerii echipelor de salvare Seria accidentelor aviatice în care au fost implicate aeronave de stat subliniază necesitatea reglementărilor recente. Între 1994 și 2022, România a fost martora mai multor tragedii aviatice, în care și-au pierdut viața militari români. Cauzele acestor accidente au fost, adesea, echipamentele învechite, condițiile meteorologice nefavorabile și lipsa unei coordonări eficiente. Un element-cheie introdus în noile proceduri este transmiterea rapidă a informațiilor vitale către CFÎ, inclusiv cele privind condițiile meteorologice, pentru ca autoritățile să poată lua deciziile corecte. Unul dintre cele mai tragice accidente aviatice din România a avut loc pe 2 martie 2022, în județul Constanța, când un avion MiG-21 Lancer s-a prăbușit, iar pilotul a murit. Ulterior, încă șapte militari și-au pierdut viața într-o acțiune de salvare. Imediat după prăbușirea avionului, un elicopter IAR-330 Puma a fost trimis în misiune, în ciuda avertizărilor meteo. În același timp, un echipaj american cu un Black Hawk, solicitat să ajute, a refuzat să decoleze din cauza condițiilor extreme de vreme. La câteva minute după decolarea elicopterului Puma, a fost primit un ordin de anulare a misiunii din cauza condițiilor meteo nefavorabile. Contradicțiile dintre ordinele primite în România și întârzierea comunicării acestora au dus la o misiune riscantă, iar tragedia a fost inevitabilă. Accidentul din 2 martie 2022 pune în evidență cât de crucială este respectarea protocoalelor, coordonarea eficientă și actualizarea rapidă a informațiilor critice, inclusiv cele meteorologice, în misiunile de salvare. Un principiu fundamental al operațiunilor de salvare este protejarea mai întâi a salvatorilor, înainte de a încerca să salvezi pe altcineva. Această regulă, aparent simplă, poate face diferența între viață și moarte. Însă, în momentele de criză, când deciziile trebuie luate rapid, respectarea acestui principiu devine un test de leadership și coordonare. Proiect_ordin_aprobare_instructiuni_cautare_victime_accident_aviatie Vezi aici alte articole despre aviație

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo