La data de 14 noiembrie 2024 a fost publicat în Monitorul Oficial un nou ordin comun al ministrului familiei, tineretului și egalității de șanse, al ministrului afacerilor interne și al ministrului sănătății, care stabilește o Procedură comună de lucru la nivel interinstituțional privind colectarea, raportarea și monitorizarea datelor statistice în domeniul prevenirii și combaterii violenței domestice. Acest ordin creează un cadru organizat pentru colectarea, raportarea și monitorizarea cazurilor de violență domestică și își propune să optimizeze cooperarea între instituțiile responsabile, asigurând astfel o urmărire mai eficientă a măsurilor de prevenire și intervenție în acest domeniu.

Conținutul ordinului și obiectivele Procedurii comune

Ordinul prevede o serie de măsuri și standarde pentru ca instituțiile implicate să îmbunătățească sistemul de colectare și centralizare a datelor privind violența domestică. Prin aceasta, se urmărește o mai bună înțelegere a fenomenului, bazată pe date reale, actualizate și comparabile. Cele trei ministere coordonate vor lucra împreună pentru a standardiza indicatorii de raportare și a implementa o procedură unitară de monitorizare a cazurilor, astfel încât să poată fi identificată mai rapid amploarea și specificul violenței domestice la nivel național. Această abordare vizează îmbunătățirea politicilor publice și alocarea de resurse pentru combaterea acestui fenomen.

Statistici oficiale privind violența domestică

Violența domestică continuă să fie o problemă majoră în România, iar datele oficiale subliniază amploarea fenomenului. Conform Ministerului Afacerilor Interne (MAI) și Agenției Naționale pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați (ANES), în 2023 au fost raportate la poliție peste 36.000 de cazuri de violență domestică, dintre care mai mult de 80% au avut femei ca victime. De asemenea, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS), 45% dintre aceste cazuri implică abuz fizic sever.

Un raport al Consiliului Europei arată că România se află printre statele UE cu o incidență ridicată a violenței împotriva femeilor, subliniind astfel nevoia de măsuri rapide și eficiente pentru protejarea victimelor și reducerea numărului de cazuri.

Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice este actul normativ principal care reglementează acest domeniu în România. Actualizată de-a lungul timpului, această lege definește formele de violență domestică, de la abuz fizic și emoțional la violență economică și psihologică. Legea prevede măsuri de protecție, inclusiv ordinul de protecție provizoriu emis de poliție, care poate fi aplicat imediat pentru a proteja victimele și a îndepărta agresorul. În plus, legea obligă autoritățile să furnizeze sprijin prin centre de asistență pentru victime, consiliere psihologică, și adăposturi temporare, pentru a oferi un refugiu sigur victimelor aflate în pericol.

 Provocări și condiții pentru a atinge media europeană

Deși legislația românească a evoluat în domeniul violenței domestice, există încă diferențe semnificative față de nivelul european de protecție și prevenție. Printre nevoile prioritare pentru a aduce România la o medie europeană în privința combaterii violenței domestice se numără:

  1. Creșterea capacității de intervenție și suport: Este necesară extinderea rețelei de adăposturi și a centrelor de consiliere psihologică, care sunt în continuare insuficiente pentru numărul mare de victime.
  2. Educația și conștientizarea publicului: Campaniile de informare și educație publică sunt esențiale pentru a reduce toleranța față de violență și a încuraja raportarea cazurilor de abuz.
  3. Formarea profesională a personalului din instituțiile implicate: Este necesară o pregătire continuă a polițiștilor, asistenților sociali și altor profesioniști pentru a aborda eficient cazurile de violență domestică și a reduce riscurile pentru victime.
  4. Îmbunătățirea colectării și analizei datelor: Ordinul recent este un pas important, dar implementarea unui sistem național centralizat de date este esențial pentru a monitoriza și a înțelege mai bine fenomenul.

Acest ordin interinstituțional și măsurile de centralizare a datelor reprezintă un pas important către îmbunătățirea eficienței intervenției statului în cazurile de violență domestică. Cu toate acestea, succesul real va depinde de alocarea de resurse, de implicarea comunitară și de cooperarea interinstituțională pentru a oferi o protecție sporită victimelor și a reduce rata acestui fenomen.

 

Vezi aici Ordin nr. 1040/2024

Vezi aici Legea nr. 217/2003

Vezi aici Procedură comună de lucru

Vezi aici alte articole despre violenta domestica

lege6.ro
lege6.ro

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here