Master Planul General de Transport ar putea fi aprobat de Guvern în luna iunie, după ce a fost postat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Tranporturilor.

Ca să poată accesa banii europeni, România are nevoie de acest Master Plan General de Transporturi, care conține toate proiectele ce vor fi implementate până în 2020. Odată defintivat, documentul trebuie trimis la Comisia Europeană, pentru aprobare. În funcție de proiectele cuprinse în Master Plan, dar și de regulile stabilite prin ghidurile destinate beneficiarilor de fonduri (CNADNR, CFR, etc.) Ministerul Transporturilor semnează cu CE contracte de finanțare pentru proiecte, după care urmează licitațiile destinate selecției constructorilor. Abia apoi proiectele pot începe. Proiectele pentru care sumele ar fi deja asigurate, până în 2020, sunt în valoare de 13,2 miliarde de euro.

Master Planul General de Transport  îşi propune să stabilească un nivel constant de 2% din PIB pentru investiţiile din infrastructura de transport. Documentul se axează pe dezvoltarea proiectelor de infrastructură rutieră, domeniu care a fost privat de investiţii din cauza măsurilor de relaxare fiscală şi a majorarilor salariale, conform ministrului Transporturilor, Dan Costescu. Ministerul Transporturilor a precizat însă că există şi variante alternative de a găsi bani, din Fondul de Mediu, adică din încasările din rovinietă şi alte asemenea taxe.

Ordonanţa de urgenţă pentru aprobarea cadrului general de dezvoltare a infrastructurilor de transport, a cadrului general de creştere a eficienţei sistemului naţional de transport şi a regulilor generale de finanţare a infrastructurilor de transport, pe baza conţinutului documentului strategic Master Planul General de Transport al României, prevede, la art. 6, distribuţia pe categorii de fonduri:

„Art. 6. – (1)  Distribuţia generală pe categorii de fonduri în perioada 2014-2020 a fondurilor publice alocate în conformitate cu dispoziţiile art. 5 este cea stabilită în cadrul Master Planului General de Transport al României:

  • 25% pentru întreţinerea şi repararea infrastructurilor de transport rutieră, feroviară şi navală;
  • 28% pentru reabilitarea şi reînnoirea infrastructurilor de transport terestru;
  • 47% pentru investiţii privind extinderea şi modernizarea infrastructurilor de transport.

(2) Fondurile disponibile în perioada 2014-2020 în conformitate cu dispoziţiile alin. (1) pentru finanţarea  activităţilor de întreţinere şi reparare a infrastructurilor de transport se alocă de către Ministerul Transporturilor pe moduri de transport astfel:

  • 60% pentru întreţinerea reţelei rutiere naţionale;
  • 36,5% pentru întreţinerea şi reparaţiile curente ale infrastructurii feroviare;
  • 3,5% pentru întreţinerea şenalului navigabil al Dunării.”

Până pe 7 iunie, persoanele interesate pot depune sugestii şi propuneri la Proiectul de Ordonanţă, dar proiectele incluse nu mai pot fi scoase, sau altele introduse. Documentul, care are câteva sute de pagini, va fi aprobat apoi într-una din şedinţele de Guvern din iunie, atunci când va fi inclus pe ordinea de zi.

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud. 

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here