Marja de eroare ale radarelor poliției în favoarea contravenientului

Bogdan Niculae
18 decembrie 2023 2 min read
Conform unui proiect de lege pus recent în dezbaterea senatorilor, polițiștii vor trebui să ia în considerare marja de eroare a radarului atunci când întocmesc procese-verbale pentru depășirea vitezei legale. Concret, propunerea de lege propune...
Conform unui proiect de lege pus recent în dezbaterea senatorilor, polițiștii vor trebui să ia în considerare marja de eroare a radarului atunci când întocmesc procese-verbale pentru depășirea vitezei legale. Concret, propunerea de lege propune adăugarea unui nou alineat la articolul 109 din Codul Rutier, stabilind că “în cazul constatării contravenţiilor prin folosirea unor mijloace tehnice certificate sau verificate metrologic, agentul constatator va aplica în favoarea contravenientului marja de eroare a aparatului folosit”. Acest demers vine în sprijinul șoferilor care depășesc cu mici valori limita de viteză pe anumite segmente de drum. Marja de eroare aplicabilă va fi cea menționată în buletinul de calibrare sau de verificare metrologică a aparatului radar. Ordinul Biroului Român de Metrologie nr. 301/2005 privind aprobarea Normei de metrologie legală NML 021-05 stabilește următoarele erori maxime tolerate pentru măsurarea vitezei:
  • Pentru vitezele simulate în condiții de laborator, se acceptă o eroare maximă de ±1 km/h pentru viteze sub 100 km/h și de ±1 % din valoarea măsurată pentru viteze de 100 km/h sau mai mari;
  • În condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care operează în mod staționar, eroarea maximă tolerată este de ±3 km/h pentru viteze sub 100 km/h de ±3 % din valoarea măsurată pentru viteze de 100 km/h sau mai mari;
  • În regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de ± 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h și de ± 4 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.
Cu toate acestea, conform unei decizii din 2018 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, erorile aparatelor radar sunt relevante doar în momentul verificării și omologării lor, nu și în timpul folosirii în trafic. Argumentul principal din nota de fundamentare a proiectului evidențiază faptul că multe țări europene, inclusiv Austria, Germania, Cehia, Italia și Franța, admit toleranțe la constatarea depășirii vitezei. Vezi aici Ordonanța de urgență nr. 195/2002 Vezi aici Norma de metrologie legală NML 021-0 Vezi aici alte articole despre radar www.lege5.ro Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii. 

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo