Un nou document a fost adăugat în lista documentelor financiar-contabile, mai exact avizul de însoțire a mărfii pentru comerțul cash&carry. Acesta a fost oficializat printr-un ordin recent al Ministerului Finanțelor (MF).
Publicat în Monitorul Oficial și în vigoare din 1 august 2024, Ordinul MF 4.058/2024 modifică Ordinul MF 2.634/2015 referitor la documentele financiar-contabile. În nomenclatorul documentelor, la grupa III (bunuri de natura stocurilor), a fost adăugat avizul de însoțire a mărfii (Cod CASH AND CARRY 14-3-6aA), destinat special comerțului cash&carry. Acest document este diferit de avizul de însoțire a mărfii (Cod 14-3-6A) existent deja.
Pentru comercianții de tip cash&carry, acest aviz nou este necesar deoarece aceștia vând mărfuri inclusiv clienților care nu sunt persoane impozabile din perspectiva TVA. Vânzările din structurile cash&carry sunt achitate prin card, numerar sau cu plata ulterioară. Conform referatului de aprobare, noul aviz nu doar însoțește mărfurile, dar servește și ca document de înregistrare în registrul de casă și în contabilitate a încasărilor și plăților efectuate în numerar, substituind astfel chitanța.
Entitățile care desfășoară comerț cash&carry trebuie să întocmească acest aviz în momentul livrării produselor sau mărfurilor din magazinele cash&carry și în alte situații stabilite prin procedurile proprii ale entității, cel târziu până la data transmiterii facturii în sistemul e-Factura. Noul aviz are multiple utilizări, inclusiv ca document de însoțire pe timpul transportului, bază pentru întocmirea facturii, document de primire/descărcare din gestiune și de înregistrare a încasărilor și plăților în numerar.
Pe de altă parte, avizul general de însoțire a mărfii este utilizat pentru transportul mărfurilor, întocmirea facturilor, transferul valorilor materiale între gestiunile aceleiași entități, primirea și descărcarea din gestiune a bunurilor cedate gratuit. Acesta este întocmit de entitățile care nu pot întocmi factura la momentul livrării.
Astfel, aceste modificări în documentele financiar-contabile sunt menite să răspundă nevoilor specifice ale comerțului cash&carry, asigurând o gestionare eficientă și conformă cu reglementările în vigoare.
Vezi aici Ordinul 4058/2024
Vezi aici Ordinul 2634/2015
Vez aici alte articole despre cash&carry